Falco
Satte upp en kompost av grönt nät på odlingslotten. Fick den snabbt rätt full med gräsklipp andra växtdelar. Känner nu en viss rädsla för att jag gjort något dumt. Kan min kompost bli ett mysigt ställe för mördarsniglarna att övervintra? Kommer familjen sork att flytta in under den och ligga och knapra på innehållet? Fick tipset att sätta ett band av tjärpapp runt komposten för att hindra sniglarna att klättra in, men efter att ha sett dom otäcka krypen krypa omkring helt obehindrat på just tjärpapp ger jag inte så mycket för det tipset. Vad bör jag göra? Byta ut mot varmkompost? Strunta i kompost helt och hållet och slänga komposterbart materiel i containern? Lugnt luta mig tillbaka?
e_sedell
Har du problem med sniglar?
Vissa sniglar verkar tycka komposten är ganska mysig, några snäckor brukar jag sällan se.

Sork har jag haft vid ett tillfälle, men då hade jag lagt i matrester vilket ju var ganska dumt då jag inte hade tillräcklig värme.

Paddor brukar jag se ibland.

Getingar fick jag en gång när det låg lite väl mycket ris i högen.

Nej jag tycker inte du ska bekymmra dig utan uppskatta den tillgång komposten är. Är du ändå orolig, så kan man gräva ned avfallet. Använd med fördel en jordborr. Tror det brukar kallas jordisering.
Falco
Inga jättestora snigelproblem. Fick odlingslotten för tre veckor sedan och har plockat strax under 1500 sniglar och mulat ett trettiotal äggsamlingar. Räknar med att få ännu färre sniglar då jag nu tunnat ut vinbärsbuskarna (sniglarna verkar trivas alldeles förträffligt när det är tätt med grenar). Har faktiskt jordiserat det som inte fick plats i kompostkorgen (det gick mäkta snabbt att plocka 450 liter gräs och löv!). Käkar egentligen sork döda växtdelar? Isåfall är ju jordisering att bjuda dom små kräken på smörgåsbord. Rotade igenom komposten och hittade bara två sniglar och inga ägg. Inga sorkar heller bör jag väl tillägga.
KURT
En nätkompost är inte speciellt bra. Den torkar ut alltför fort och nedbrytningen går långsamt. Man kan göra den bättre genom att sätta plast eller presenning längs sidorna. men annars kan det ju mycket väl vara ett alternativ att gräva ner kompostmaterialet, om man har plats.
ängsvädd
Jag har olika typer av växtkomposter, en helt öppen, en med glesa träpinnar som ram. Om komposten blir för torr kan man ju alltid vattna den. Jag tycker det är fördelar med att ha öppna komposter. Man erbjuder övervintringsmöjligheter för grodor, paddor och igelkottar. Igelkottar tror jag inte kan komma in i en nätkompost. Jag har även mördarsniglar men tycker inte de är mer i komposterna än på andra ställen. Jag har inga problem med möss eller sorkar.
*Ulrica*
Du verkar ha rätt mycket mördarsniglar och komposten är ett utmärkt ställe för dem att övervintra, kolla i komposten i november igen....
Odlingslott skriver du? Då är det ju fler än dej på området. Om ni inte går ihop och bekämpar sniglarna så spelar det ingen större roll vad just du gör i det här sammanhanget tyvärr. Om alla skulle samarbeta så skulle ni skippa öppna komposter helt.

En annan metod är ju att sprida ut snigelgift runt komposten tidigt nästa vår när sniglarna vaknar.
Falco
Tack för tipsen!
Snigeltätheten var rasande stor när jag tog över odlingslotten. Den hade varit i träda flera år och sniglar och annat trivdes förträffligt i täta bärbuskar och under gammalt trävirke som låg och multnade. Nu när jag klippt och grävt synes dom äckliga krypen ha reducerats i antal. Låter väl kompostbehållaren stå och vila sig någon månad innan jag dyker ner i den för att kolla av vilket djurliv som frodas. En del grannar har faktiskt lyckats få förhållandevis mördarsnigelfritt genom att dagligen plocka vad plockas kan. Några hjältar jagar tillochmed sniglar på ödelotter och allmäningsmark!
Falco
Får väl lämna en rapport nu när jag rivit min kompost (Malmö stad vräkte mig och sisådär 30 andra odlingslottsinnehavare...).
Inte en snigel hittade jag när jag dök igenom innehållet i komposten. Och inte ett endaste spanjor-ägg heller! Fantastiskt hur pigga kompostmaskar, hoppstjärtar, skalbaggar och andra kryp så snabbt kan hitta en kompost och sätta igång att jobba.
evely
Blev ni vräkta? Gud vad tråkit! Viken otur du måtte ha haft! Ska de göra ngt annat på marken nu?
Falco
Visst vräktes vi! Eller i vart fall blev vårt arrendeavtal uppsagt medelst rekomenderad postförsändelse. Marken var tydligen detaljplanerad för kommunal bebyggelse (typ skolor, dagis, lss-boende etc) år 1982. Nu ska man, om bygglov erhålles, bygga en ersättning för det beryktade Mosippan på den plats där vi ämnade odla bär och rotfrukter. Känns helfel att man här i "parkernas stad", med löjligt lite grönyta per capita, ska bygga på mark som inte varit bebyggd i historisk tid. Sannolikt tar vi ett år till på vår nya odlingslott och i staden innan vi tar våra prylar och flyr till lugnare trakter. Det börjar bli för mycket elände här.
Wilmer
Men fy!! Efter allt slit du haft i sommar med sniglar och allt.. De kunde väl förvarnat istället för att låta nya odlare slita i onödan! rtfm.gif

Lycka till i på ny plats..

Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon