Många av våra äpplen ruttnar på träden, jag tror att det är svampangrepp p.g.a. torkan och vill slänga alt. bränna. Tror att svampsporerna annars överlever kompostering och sprids på nytt.
Maken tror det är nonsens och vill lägga på komposten.
Vem har rätt?
Det finns så hemskt gott om svampsporer ändå i luften. Jag tycker inte att man behöver köra bort dem eller bränna dem. Men man bör ta bort dem från trädet. Beskär man sedan träden så att de blir mera luftiga (men ändå inte så mycket att de kompenserar med vattenskott) så torkar de upp fortare vid fuktigt väder. Har man bara någorlunda bra biologisk aktivitet i komposten så kommer svampsporerna att brytas ned där.
Tack, det svaret gjorde mig glad - spar en massa jobb.
En fråga bara - hur beskär man utan att få vattenskott?? Jag har precis skurit ned så mycket jag kommer åt av dem, för att få ner sol till den frukten som inte mognat ännu. Det är ett hästjobb - och läskigt eftersom jag är höjdrädd!!!
Åsa, mälardalen zon 2
28-08-2007, 15:11
Det är mycket monila (fruktmögel) i år, frukterna kan slängas i komposten, gärna en kompost med lock alt. kan man gräva ner eller täcka frukterna i en mer öppen kompost.
Om man beskär under JAS får man inte så mycket vattenskott.
Man får vattenskott om man klipper alltför mycket på en gång, då kompenserar trädet. Har man redan fått väldigt mycket vattenskott så är det bättre att rensa ut dem under några år, än att ta bort alla på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.