Pankoonia
28-08-2007, 06:42
Jag har nyligen köpt en ullungrönn. På stammen, 3-4 dm ovanför marken sitter en gren som pekar uppåt. Den är jag osäker på vad jag ska göra med. Kan grenen utvecklas så Ullungrönnen i framtiden blir flerstammig? Eller är det lika bra att skära av den? När är i så fall rätta tiden att göra det?
Pankoonia
30-08-2007, 09:21
Ingen som vill råda mig om huruvida jag ska ta bort grenen eller inte?
I så fall kanske någon vet hur hög Ullungrönn kan tänkas bli i zon 3? När jag köpte den hade info:n att den blir 8-10m, men nu har jag sett någonstans att den blir kring 5m. Vilket stämmer? Om den blir kring 5 m vill jag plantera den på ett anna ställe som passar bättre.
Det är nog svårt att råda om beskärning utan att ha set ett träd. Det går i alla fall att beskära nu, eller till våren.
Big Gardener
30-08-2007, 09:40
Ullungrönnens slutstorlek är mycket beroende av platsen, men normalt är 8-10 meter. I ett bra läge kan trädet säkert bli 10 meter även i zon 3.
Som Kurt säger är det svårt att säga om något ska beskäras utan att ha sett trädet. Men vad jag kan säga är att Ullungrönnens växtsätt är väldigt upprätt med spetsiga grenvinklar och flerstammigt. Således är det därför inget ovanligt att den utvecklar fler huvudstammar och det behöver man inte motverka med beskärning.
Hur bär man sig åt för att få ullungrönnsfrön att gro?
Försökte förra hösten utan något resultat alls...
CITAT (Rafael @ 30-08-2007, 10:09)

Hur bär man sig åt för att få ullungrönnsfrön att gro?
Försökte förra hösten utan något resultat alls...

Satte du förra hösten och de grodde inte i våras? De skall ju ha en köldperiod, som de flesta växter från tempererat klimat.
Kan man verkligen vara säker på att få samma fina färg på en ullungrönn om man frösår den?
Pankoonia
30-08-2007, 11:06
Tack för svaren!
Då hoppas jag att rönnen blir flerstammig med tiden, det skulle göra sig bra där den är planterad idag.

Och eftersom min första information on höjden verkar stämma, så ska jag nog införskaffa en till, och plantera en bit från den första *funderar*.
Mina Ullongrönnbär sår sig själv,jag har inte sådd några då det här och var kommer upp små Ullongplantor under moderträdet eller en bit därifån. Grannen hittade en i sin Rhododendron,han planterade den på något annat ställe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.