Som vanligt var jag helt oförberedd när det blev riktigt kallt i natt. Och i år har jag för första gången krukväxter som står utomhus, en benjaminfikus och ett gäng amaryllisar.
Så det är väl bäst att ta in dem, men får de en chock om de kommer direkt in i rumsvärmen? Ska man vänja dem gradvis och hur gör man i så fall? Avhärdning är inte min starka sida, så "påhärdning" är inget som lockar heller. Fikusen är väldigt stor och tung.
Hoppas på snabbt svar, det blir säkert kallt i natt igen!
Det är bara att ta in dem. Ofta tappar växter som stått ute över sommaren en hel del blad när de kommer in, men det är inte så mycket att göra åt. Det kommer nya!
Mvh
Fenja
Det var verkligen ett snabbt svar!
Precis det jag ville höra också. Tack så mycket!
guntil3
29-08-2007, 22:32
Amaryllisarna ska du ställa mörkt nu för att sen ta fram i november. Jag lägger mina i källaren i början på augusti för att få dem att blomma till jul. Jag tar ut dem ur krukan och skakar bort all jord sen lägger jag dem mörkt. /Gunilla
Nu har det blivit lite varmare igen, så jag har inte så bråttom med amaryllisarna. Jag försöker inte få dem att blomma till jul, jag brukar ställa dem mörkt mitten av oktober till mitten av januari. Men fikusen fick komma in och det var den nog glad för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.