Full version: Redwood frön
Pedal
Hej!

För 5 veckor sedan planterade jag en bunt med Redwood frön. Nu har de vuxit upp som syns på bilden. Problemet är att jag aldrig har pysslat med något trädgårdsrelaterat någonsin och undrar nu vad jag skall göra med dem?

Dom har vuxit upp i såjord och nu skall de väl planteras om i vanlig blomjord?

Dom har stått under plasthuva, men det skall dom väl inte längre?

Jag hade hoppats kunna pröva plantera ut dom på mitt lantställe, behöver jag tänka på något redan nu för att hjälpa dom bli härdigare?

Hur skall jag hantera dem under den kommande vintern?

Jättetacksam för svar!
Redwood 5 v

skogstroll
Låter väldigt spännande, skulle också vilja prova Redwood! Otroliga träd men jag vet inte om de funkar där jag bor. Lycka till!
Pedal
Hej Trollet!

Det står på förpackningen att de skall vara vinterhärdiga efter sitt tredje levnadsår. Vet bara inte vad de menar med vinter, är det minus fem grader eller 25.

P
kerstin z5-6
Plantera om dem verkar du ha gjort ? krukorna är stora , var försiktig så du inte övervattnar
Förvara svalt i ljus -tex lysrör -som ska vara tända 16 tim / dygn

De bör vara utplanteringsbara våren 08 alt 09 beroende på storlek
skogstroll
Oj vad spännande, det måste jag prova. Vet ni var man får tag i frön? smile.gif
Pedal
Hej

Nej jag har inte planterat om dom utan jag la 3 - 4 frön ovanpå jord i varje kruka, 5 av 17 tog sig (läste att normalt tar 5% sig så jag är nöjd).

Ska man inte låta dom "vintervila" nu så dom kommer in i rytmen från början?

Köpte mina frön på Fjärilshuset i Stockholm. En bunt frön 45 spänn.

Peter
MariaS
Jag sådde Seqvoyadendron gigantea, som är en släkting, nu i vintras. Mina plantor, som är 20cm höga, kommer jag övervintra i växthuset (lägst+4), de första två vintrarna. Sen får det bli en vinter i kallväxthuset innan utplantering.
Detta är planen om inte träden växer för fort förstås....
Pedal
Hej Maria!

Kommer du förse dom med extraljus i vinter då? Tänkte ha mina utan "tak" i fönstret och utan extra ljus.

Peter
MariaS
Eftersom jag har pellisar, änglar, physalis och lite annat s¨ått och gott därute också, så blir det både ljus och värmefläkt. Men visst kan köksfönstret duga lika bra. Glöm inte gödningen bara. De vill ha massor nu i början.
Pedal
5 stycken inledde vintern och 3 stycken överlevde. Så här ser mina Redwood trän ut 8 månader gamla
Orkidétjuven
Härligt, hoppas d ehar kvar ngra frön, nu blev jag sugen med. tongue.gif
skogstroll
CITAT (Pedal @ 27-03-2008, 11:50) *
5 stycken inledde vintern och 3 stycken överlevde. Så här ser mina Redwood trän ut 8 månader gamla

Hej och tack för PM! Det var ett väldigt fint litet träd! smile.gif
Pedal
Nej just nu har de inga frön på fjärilshuset, var där i tisdags, men de sa att de hade beställt nya.

//P
skogstroll
ok ja då får man vänta lite då smile.gif
Orkidétjuven
oH tack, om ngn skulle ha vägarna förbi innan jag och de har kommit så säg gärna till smile.gif Så kan jag utöka mitt förhistoriska bestånd.
Jocke smile.gif
Ingemar85
Hur ser era Redwoods ut idag? Jag köpte frön på fjärilshuset i höstas och sådde nu i vår, har kommit upp ca 15 stycken av alla frön men nöjd med det. Vet ni vilken jord som är bäst att plantera om dom i o hur man ska sköta dom nu under sommaren osv.
Tacksam för tips!

Ingemar
MariaS
Jag har kört mina i vanlig P-jord. Nu står de permanent planterade ute!
DragonLady
Hur ser de ut nu Maria?
Kan tänka mig att det tar ett tag innan de ser ut som denna gigant som heter "Del Norte Titan" i Jedediah Smith Redwoods State Park, California giggle.gif
Underbara träd tummenupp.gif
MariaS
De har hunnit bli dryga halvmetern. Gröna och frodiga.
Azur
Blir de härdigare när de blir äldre alltså?
MariaS
Härdigare vet jag inte, men jag har ju Sequoyadendron gigantea, en nära släkting till redwooden. Den klarar zon 3 och min står i zon 1, så det ska inte vara några problem där inte.
Janne56
Jag sådde redwood för fyra år sedan. De två första åren övervintrade jag plantorna i växthuset. Nu har de stått ute i två vintrar. Första vintern ute blev det några mindre frostskador på ett par sidogrenar. Denna vinter inga frostskador. (Jag bor i zon 2). De växer fort - är cirka 2 meter nu. Ett tips - när plantorna vuxit till sig ett par år, kan man ta sticklingar. Det är lätt att rota redwoodsticklingar. Sätt cirka 1 decimeter långa sticklingar i sand blandad med torv i augusti i drivbänk. De rotar sig följande sommar.

Beträffande släktingen mammutträd Sequoiadendron gigantea - jag sådde sådana träd 1996. Ett är kvar. Det har aldrig haft några frostskador men växer långsamt - är bara cirka 2 meter nu.

Janne56
Tjörnbo
Jag har två redwood planterade i vår trädgård. Den största är nu ca 10 - 12m hög. Den inköptes i Muir wood troligen 1985 och planterades i vår trädgård 1987. Den växer med ca 50 - 60 cm per år.
För två år sedan kom de första kottarna. Jag har tagit tillvara föerna men inte lyckats få någon att ta sig.
I år finns den mer än 20 kottar i trädet.
Det finns inga frostskador på trädet. Trädet blir mäktigare för varje år. Stammen har blivit mycket kraftig.

Det andra trädet är bara ca 2m och har fått en skada p.g.a. att Rådjur har varit framme och ätit av barken så det är lite kalt och några grenar saknas.

Träden finns på Tjörn ca 500m från havet. Träden har inte haft problem med stormar eller salthaltiga vindar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon