Full version: Vad är detta?
HelenN
Hej hej!

Igår hittade jag denna buske/slingerväxt (eller vad det nu är) i vårt lilla skogsbryn....den har tydligen självsått sig eftersom vi rensat detta område tidigare. Den är full av grenar (väldigt grenig), och grenarna är nu ca 1 meter långa. Den blommar med lila små blommor med gul mitt, jättesmå gulliga blommor. Det finns även överblommade blommor som ser ut som små ärtor, eller om det kanske är så från början.

Är det någon som vet vad denna heter??? Skulle ju bli göra gla då smile.gif

Okänd1.jpg

Gillan
Hej lämås! Jag tycker att det ser misstänkt ut som Känguruäpple. Kolla den här tråden får du se http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=Känguruäpplen

Fast dina ser väldigt små ut dunno.gif
Gåsis
Jag tror det kan vara en Solanum dulcamara, Besksöta.

/Åsa
kerstin z5-6
Det är besksöta -bären är giftiga -lär barnen att låta dem vara
Får den klättra kan den bli 3 m hög
Gillan
Att det ska vara så svårt att se på ett fota vad det är confused.gif ................Sorry lämås crying.gif
HelenN
hej, ja en besksöta är det ju. Läste lite om den & det är saften i de yngst grenarna som är farligt....men jag tycker att den va fin, så jag skall nog gräva upp den & plantera den i trädgården nånstans.

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon