e9olivia
Första sommaren med möjlighet att ha blommor utomhus och jag har frossat i pelargoner. Inatt var det 4 grader och jag börjar bli lite orolig för dem. Hur kallt klarar de av? När skall man ta in dem för vintern?
Margith
4 grader börjar bli lite ruggigt för dem, men de klarar nån enstaka minusgrad under ett par timmar.
Som jag brukar säga: pelargoner är tåliga varelser a0a.gif
Just den här tiden är svår, det blir några svin-kalla nätter men sen brukar det bli varmt och skönt igen. Pelargonerna vill nog vara ute så länge det bara går. Jag föreslår därför att du bäddar in de med växtväv på kvällen. Då kan du låta dem stå ute ett tag till och ändå sova gott på natten wub.gif

Jag bor i z 6 och har inte tagit in en enda av mina pelargoner ännu och ingen växtväv har de behövt ännu heller.
Men det börjar nog dra ihop sig....

Jag redigerar med ett litet tillägg som jag kom på:
det kanske är en självklarhet för er, men kanske värt att notera iaf:

Vattna inte på kvällen om du misstänker att det blir kallt!
Står pelargonerna så att det regnar på dem, flytta in dem under tak.
Blöt jord och/eller vatten på bladen gör att de fryser betydligt lättare.
Alexander-VG-zon3
mina va ute inatt och det blev +3c . som Margith säger skydda dom om det går ner mot 0c eller där under dom tål -3c (köp grönvinter väv och skydda med). annars så länge det är plus på nätterna behövs inget skydd .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon