Full version: Frostvarning
Sidor: 1, 2
MariaS
Kikade på SMHI:s hemsida. Där var det frostvarning långt ner i zon2-områdena nu till natten. Så det är väl bara att börja släpa då crying.gif har ju bara 11 änglar, 9 urnor och storkrukor med pellisar, 43 ricinplantor runtom som ska täckas... Ska nog kila ut nu...
*Ulrica*
Sambon som var vaken tidigt meddelade mej i morse att det var snudd på frost så jag tar det absolut på allvar. Jag bor i norra Ale, typ 6 mil norr om Göteborg.
stennie
Usch, va hemskt !!! Redan !!
Lars-Olof Arvids
Jag bor också 6 mil norr om Göteborg, fast längre ut mot kusten - där var det +6°C när jag vaknade i morse. För första gången på säsongen cyklade jag till jobbet med mössa och vantar på. Tur att jag inte hade några frostkänsliga växter ute. sad.gif

Olle
HelenN
Och jag hade också 6+ vid 7,00 tiden imorse, och jag bor i Karlskoga....brrr, har en massa perenner som skall planteras, så det är väl bara att sätta fart. Och alla änglar & dahlior.....puh........gillar inte riktigt höststädningen bland blommorna...går hellre till skogen & plockar svamp! g.gif
Alexander-VG-zon3
såå tråkigt hoppas det stannar på plussidan har tat in känsliga växter i källaren . hoppas det inte blir frost ängeln och kannorna står oskyddat .
kerstin z5-6
Jag har i kväll -med militärhjälp fått in 5 gigantiska Änglar. mer än 20 jättekrukor, mest rosor +tre citrus,några fikon,banan och ett par passiflora...
Månklart och snart september och frostvarning igen .. pusst ..

MariaS
JAg har nu fått in det mesta. Termometern är fortfarande på rätt sida om 10strecket. Puh sweatingbullets.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-08-2007, 21:37) *
Månklart och snart september och frostvarning igen .. pusst ..

och får jag frost i natt så är det den tidigaste frost jag haft på flera år . och varningen gick ju ända ner till södra småland . där jag inte är allt ifrån, bor ju i nord östra skåne . så jag faller väl på +3c +1c 0c i natt . hoppas vertkligen inte på frost skyddade bara det mest ömtåligaste som min julstjärna och hibiskusar . resten som dahlior,änglatrumpet,kannor,pelargoner,sommarblommor får stå emot så bäst dom kan .
men i morgon igen får alla växter komma ut i det fria igen även orkideerna och hoyorna
Fenja
Jag säger bara en sak: Fiberduk!!
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Detta är ju bedrövligt crying.gif . Vi är ändå bara i augusti månad.

Min stuga ligger i en kall zon, närmare zon3 än 2, men NÄÄÄ. Jag vill inte gå ut och lägga över mina hundratals pelargoner. Jag tror jag kollar i natt hur det ser ut på termometern och hoppas att jag inte behöver ge mig ut kl tre i natt med fiberdukar.
USCH! i augusti. no.gif
Tesa
Jag ahr varit uppe i grönsakslandet med många meter fiberduk för att rädda det som finns kvar efter natten som gick...rejält "vidbrända" squash och pumpaplantor..majsen hade blivit mörk i bladen och bönorna också...hoppas att det ändå blir skörd.. sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tesa @ 28-08-2007, 23:02) *
Jag ahr varit uppe i grönsakslandet med många meter fiberduk för att rädda det som finns kvar efter natten som gick...rejält "vidbrända" squash och pumpaplantor..majsen hade blivit mörk i bladen och bönorna också...hoppas att det ändå blir skörd.. sad.gif

usch så tråkigt ,,jag hoppas också du får en bra skörd .jag har ju mina tomater ute som är med frukt men så länge det är över +1c så klara dom det. blir det frost blir det som med dina plantor .

CITAT (Fenja @ 28-08-2007, 22:18) *
Jag säger bara en sak: Fiberduk!!
Mvh
Fenja

grön vinterväv är också bra . har börjat använda det istället för fiberduk . den gröna vinterväven håller värmen bättre och torkar upp snabbare och skyddar mot 5grader så är det -5c ute är det ca 0c inne i den .

CITAT (Eva i Skåne @ 28-08-2007, 22:47) *
Detta är ju bedrövligt crying.gif . Vi är ändå bara i augusti månad.

Min stuga ligger i en kall zon, närmare zon3 än 2, men NÄÄÄ. Jag vill inte gå ut och lägga över mina hundratals pelargoner. Jag tror jag kollar i natt hur det ser ut på termometern och hoppas att jag inte behöver ge mig ut kl tre i natt med fiberdukar.
USCH! i augusti. no.gif

hoppas allt klara sig .
Margith
Nu är klockan en bra bit över 23. Jag har fått in 18 pelargoner ikväll. Bara ca 132 kvar -cry-.gif
Men nu är det är +7,7 grader ute, så jag har bestämt att resten klarar sig ute, utan fiberduk.
Håll tummarna att det fungerar!
malin72
ojojojojoj panik....så jag måste redan nu i aug börja plocka in unsure.gif det var jag inte alls förberedd på -cry-.gif jaha då måste jag se vart allt ska stå,pellisarna inne men allt annat då ojojojojojoj sos.gif var ute nu och det stog 9° men man vet ju inte när det slår till
titti49zon6
Puuhh, ingen frost i natt, tur det för jag har allt ute. bravo.gif Orkar pga en spricka i revbenen inte bära in nåt så jag höll tummarna för att det inte skulle bli frost inatt tummenupp.gif och det gick ju bra bravo.gif Här har varit +4,5° i natt och dryggt 7° kl 6 i morse, men nu blir det till att kolla tempen varje kväll och försöka få hjälp att bära om det blir kyligare
Alexander-VG-zon3
i natt - kallast -0,6c och varmast +1,6c . alla växter klarade sig fint fint . och nu snart åker det från källaren ut igen .
Alba
+2° kl. 5 i morse.

Är det redan dags för denna oro över växterna och släpande ut och in. Nej......det kan inte vara sant .......redan ! ! !
MariaS
Phu igen sweatingbullets.gif Det var 5,6+ som kallast inatt. Allt slit i onödan? w00t.gif Nja, det fick en ju att konstatera att denna så kallade sommaren börjar gå mot sitt slut. wacko.gif Har i alla fall konstaterat att det inte ligger ngn frostvarning ute för inatt. Här är länken ifall ni själva vill kollaSMHI varningar
skogstroll
Usch det är ju för tidigt!!! Bara augusti och kallt som mitt i vintern usch... 7 grader hos mig i natt men jag tror termometern inte riktigt är som den ska. Jag har tagit in några växter men vägrar ta in allt angry.gif
kerstin z5-6
Menar ni att allt släp var i onödan crazy.gif .....å andra sidan har jag rosbutik i växthuset nu yaay.gif
Cathis
Här var det lätt frost i natt, vitt lite längre ut på gräsmattan
och jag bor i sydvästra småland. Vid 06.30 var temperaturen
över på rätt sida igen med 0.5 grader.
Tur att jag var ute och täckte pellisarna och tomatplantan.
Växthuset har jag inte vågat kolla än blink.gif stackars gurkor
Suck, det är alldeles för tidigt mad.gif
skogstroll
ja det känns i alla fall för tidigt men måste man så måste man kanske suck...
Malvia
Hade frost på rutan i morse, + 2,4 sade tempen 06,20 i morse.

Vågade inte titta på trumpeterna, chilin hade jag inne som tur var.

Näää, alldeles för tidigt.
Lady Hamilton
Vi hade +6° som kallast i natt
malin72
men det är ju så tidigt unsure.gif visst är det?????? saker hinner ju inte bli klara och blommorna vissnar inte utan ska dö pga av kyla sos.gif känns som att hela sommaren varit konstig allt blommade i fel tid här mm.......men frost nu no.gif jag vill ju kunna äta mina tomater,gyllenbär,paprikor mm
och jag har ju inget växthus -cry-.gif
Margith
CITAT (titti49zon6 @ 29-08-2007, 07:46) *
Puuhh, ingen frost i natt, tur det för jag har allt ute. bravo.gif Orkar pga en spricka i revbenen inte bära in nåt så jag höll tummarna för att det inte skulle bli frost inatt tummenupp.gif och det gick ju bra bravo.gif Här har varit +4,5° i natt och dryggt 7° kl 6 i morse, men nu blir det till att kolla tempen varje kväll och försöka få hjälp att bära om det blir kyligare

Hur trasiga revben känns minns jag ännu, fast det var många år sedan -cry-.gif ranting.gif

Jag har kollat och det verkar som om natten mellan lördag och söndag blir det lite kärvt hos dig och mig, men fram till dess är det ingen överhängande fara. Iaf inte värre än att jag bedömer att några lager växtväv fixar det.

Behöver du bärhjälp, PM:a eller maila, så kommer jag som ett skott på lördag-morgon wub.gif

titti49zon6
Tack Margith för omtanken kompiskram.gif men jag ska jaga ut min son som får hjälpa mig innan lördag för då åker jag till stugan, skönt att jag har två dagar på mig tummenupp.gif läste på SMHI:sida igår och kollar noga
Tesa
Egentligen tror jag att man bara blivit lite bortskämd de senaste åren för nog minns jag att jag brukade börja oroa mig i Augusti och lägga ut fiberdukar...det är bara på sistonen den oron börjat släppa..
Här var det på gränsen i natt men det var iallafall inte fruset på bilrutan i morse...men det såg lite lurt ut i gräset bredvid...
Eva i Skåne
CITAT (flaxss @ 29-08-2007, 08:41) *
i natt - kallast -0,6c och varmast +1,6c . alla växter klarade sig fint fint . och nu snart åker det från källaren ut igen .

Hade du SÅ kallt? Huuu
När jag la mig vid 23-tiden kollade jag termometern. Då var det +8 och jag hade inte lagt över något. Var uppe en gång på natten vid halv tre och kollade om jag skulle behöva gå ut då, men hade fortfarande åtta grader. Sån skillnad på bara några mil.
Tosan
Är det verkligen vanligt med frostrisker i så här stora delar av landet den här tiden på året?
http://www.smhi.se/weather/varningar/startvarning_n1_sv.htm

Vi har 4,6 nu... Inatt är jag säker på att det fryser på. Tack och lov har jag i stort sett klart för att ta in det som ska övervintras inne, bara slänga ner eländet i krukor, bara de klarar natten.
Dealer
Jodå även Värmland hade frost inatt no.gif Fick skrapa rutorna när jag skulle till jobbet i morse. Trumpeter och annat ser dock ut att ha klarat sig rätt bra. Natten som kommer ser ut att bli något mildare, men det är just nu endast 4,8 och sjunkande temperatur
ingrid fuxwall
Tycker det är bedrövligt men har bara burit in fikonkrukan och den största chilin, resten klumpar jag ihop och säger - bara för mycket.

Men i morse var det ett lager is på biltaken och jag är rädd om min melon men den får överleva eller stryka med
Tjoppa
Jag misstänkte väl att det kunde bli frost igår natt! Fast det blev det nog inte här. Jag tänkte iaf att änglatrumpeterna och fuchsiorna få stå ut, så får jag se om det kommer mer frost senare, eller om det bara var en engångsföreteelse. Inatt är det ingen frostvarning här i Västra Götaland, så det är ju bra.
Men usch vad tidigt! Förra året hade jag ju mina växter ute till oktober utan några problem alls! unsure.gif
MariaS
Hick. wacko.gif +1,9 i natt. Tur att man inte började släpa ut allt igen igår sweatingbullets.gif Det är väl bara att inse faktum och fixa med bubbel coh belysning nu. Glasverandan räcker INTE till för den riktiga hösten. thumbdown.gif Som vanligt gäller det ju också att lura ut hur man pusslar in allt i källare och växthus. Man ska ju trots allt kunna vattna också
Saturnus
Här hos mig i Dalarna var det - 2,3 kl. 06,30. Mycke har frusit och är helt svart.
Pumpelandet frös i gårnatt. crying.gif
Gillan
Här var det frost inatt också. Hur många grader vet jag inte, men Dealer fick skrapa rutor idag igen ohmy.gif . Och nog tycker jag det är väl tidigt med frost nu. Som tur är verkar inget ha tagit skada. Har ställt in en del krukor under tak och har fläkten på i växthuset.
En del annat, som druvor och liknande, får vara nöjda med fiberduk. Allt kan inte skyddas, men man kan ju förlänga hösten lite i alla fall. För jag antar att detta bara är tillfälligt tummenupp.gif

2003-09-03 kom jag ut på morgonen och fick till min förskräckelse se att minst 5-6kg tomater och alla begonior och pellisar hade frusit ihjäl crying.gif . Det glömmer jag aldrig!! Där efter var hösten lång och varm -fear-.gif

Så ha hopp alla Odlaiter tummenupp.gif
Eva i Skåne
Det är som du säger Gillan. Efter ett par tidiga frostnätter kan det bli en fin och varm höst i ett par månader.
DET hoppas vi på tongue.gif
Tosan
Sådär, nu står margueriterna och fuchiorna i krukor så ska de få stå i växthuset några nätter innan jag tar in dem i källaren.
Klarade oss från frost inatt, 2,5 som kallast, men nu är jag iaf förberedd. tongue.gif
Nu skulle jag bara ha fått upp lökarna som ska flyttas och fått hem de nya å så grävt blombänk färdigt sweatingbullets.gif
Bizze
Hemskt att det redan ska vara så kallt:( I natt kl 4:32 var temperaturen nere på +8,2, men vände dock upp efter det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Skåne @ 29-08-2007, 22:05) *
Hade du SÅ kallt? Huuu
När jag la mig vid 23-tiden kollade jag termometern. Då var det +8 och jag hade inte lagt över något. Var uppe en gång på natten vid halv tre och kollade om jag skulle behöva gå ut då, men hade fortfarande åtta grader. Sån skillnad på bara några mil.

svinkallt va det , fast det var nog plusgrader i luften och bara markfrost . i natt hade jag runt +4c som lägst . såg på vädret 0c +5c hos mig ska det bli i natt . och jag är inte hemma så jag hoppas det håller sig över 0c .

CITAT (Tosan @ 29-08-2007, 22:17) *
Är det verkligen vanligt med frostrisker i så här stora delar av landet den här tiden på året?
http://www.smhi.se/weather/varningar/startvarning_n1_sv.htm

Vi har 4,6 nu... Inatt är jag säker på att det fryser på. Tack och lov har jag i stort sett klart för att ta in det som ska övervintras inne, bara slänga ner eländet i krukor, bara de klarar natten.

jag har aldrig upplevt frost så tidigt hos mig ,knappt så att min mormor har upplevt det .
Fenja
Ingen frost här ännu (peppar, peppar) men nu är det klart och kyligt så jag har bäddat in det jag är rädd om och satt fotogenlampa i växthuset. Håller tummarna att sjön håller värmen ett tag till.
Mvh
Fenja
MariaS
Inför den kommande natten har SMHI utfärdat frostvarning för HELA fear.gif landet. T.o.m. metereologerna har konstaterat att det aldrig varit så här kallt i augusti rtfm.gif sedan mätningarna inleddes thumbdown.gif under 40-talet. Kanske confused.gif blir det en brittsommar......
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 31-08-2007, 13:21) *
Inför den kommande natten har SMHI utfärdat frostvarning för HELA fear.gif landet. T.o.m. metereologerna har konstaterat att det aldrig varit så här kallt i augusti rtfm.gif sedan mätningarna inleddes thumbdown.gif under 40-talet. Kanske confused.gif blir det en brittsommar......

nee usch inte hela väl , var läste du det ?
MariaS
Kolla här SMHI varningar
FAst gränsen har dragit upp sig den senaste halvtimmen. När jag skrev förra inlägget var hela sverige gult. unsure.gif
kerstin z5-6
Jaha ja .. var kanske tur då ..

Ut och plocka buketter kan man ju göra med gott samvete med smile.gif

Men nog blir vintern outhärdligt lång , om den ska börja nu .. rtfm.gif
MariaS
Kerstin. Du kan möjligtvis inte lyckas klämma in en pall eller så i ditt uterum. Du verkar ju ha full sommar där whistling.gif
Lady Hamilton
Ingen frost här ännu. Visst har vi haft kallt, nedåt +5 har det varit Mengurkor å Tomater växer ff så det knakar och vatten slangen å kannan är ett måste
kerstin z5-6
Nånstans bakom alla lianer står faktiskt en soffa och en korgfåtölj smile.gif .....med viss möda kan jag knö mej dit .. innocent.gif
Tosan
VI har haft nollgradigt inatt. Dahlian i blombänken har inte tagit stryk dock.
Vem var det som påstod att vi får varmare och varmare klimat? Inte den här sommarn iaf... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon