|
*Ulrica*
28-08-2007, 15:20
En intressant fråga detta! Oavsett vad man tycker om mördarsniglar, snigelgift, och vad som ska vara lagligt eller ej i Sverige, så hade det varit intressant med FAKTA i detta fall. Jag har hittills inte hittat någon fakta som påstår att snigelmedel med metaldehyd är direkt farligt utom i större mängder. De flesta snigelmedel med metaldehyd innehåller mellan 4 och 6% metaldehyd. Jag har däremot hittat fakta som påstår att snigelmedel med metaldehyd inte är särskilt farligt alls. Ett exempel är en artikel skriven av Markus Bieri i Basel. Artikeln är skriven på engelska och publicerad på webben av Univeristy of California. Artikeln är grundligt uppbackad av namngivna referenser med tester utförda på 1980- och 90-talet. Nedan har jag översatt ett avsnitt ur artikeln (jag är ingen proffsöversättare och kan inget om kemi): "Metaldehyd upptäcktes första gången av von Liebig 1835. Det är en polymer form av acetaldehyd. Den kan anses vara en fast form av alkohol, en ren hydrokarbon som bryts ned till acetaldehyd, sedan till ättikssyra och därefter till vatten och koldioxid. Acetaldehyd är en naturligt förekommande substans och är en mellanprodukt vid nedbrytning av alkohol hos däggdjur.
Metaldehyd är inte giftigt för växter och man har inte kunnat påvisa några negativa effekter för jordlöparna Poecilus cupreus, Carabus granulatus, Pterostichus melanarius, Harpalus rufipes, för kortvingen Aleochara bilineata, för honungsbi (Apis mellifica), för parasitstekeln Aphidius rhopalosiphi eller för rovkvalstret Typhlodromus pyri. Man har heller inte funnit någon ogynnsam påverkan på någon av daggmaskarna (Lumbricus terrestris , Allolobophora chlorotica) eller kompostmasken (Eisenia fetida). I studier med levande vilda däggdjur, där igelkottar (Erinaceus europaeus) matats med metaldehydförgiftade sniglar och där mindre skogsmus (Apodemus sylvaticus) haft tillgång till snigelpellets med metaldehyd har man inte kunnat observera någon påverkan på djuren.
Metaldehyd visar inga tendenser att ackumuleras i jord, vatten, växter eller däggdjur."Läs hela artikeln här.Har någon sett (med egna ögon) fakta på farligheten med snigelmedel med metaldehyd? Och då menar jag inte förgiftningsfall pga stora mängder snigelmedel har konsumerats på grund av klantig förvaring eller liknande utan skador på insekter och smådjur. Här är en länk som jag inte har hunnit gå igenom och läsa ännu. En annan fråga - hur är det egentligen med det där att förbjuda en sak i Sverige som är tillåten i övriga EU?
*Ulrica*
28-08-2007, 16:31
Jag har hittat ytterligare en mycket utförlig artikel om snigelbekämpning. Den är skriven av Dr Bill Symondson, Cardiff School of Biosciences, 1996 och publicerad bla. i The New Gardeners' World Handbook by BBC Books. Här är ett utdrag som handlar om metaldehyd som finns i flera snigelmedel och merkaptodimetur (methiocarb) som finns bla. i snigelmedlet Mesurol som får användas i Sverige om man har certifikat: "SLUG CONTROL – CHEMICAL There are two different active ingredients used in slug pellets - metaldehyde and methiocarb. Both are readily available. However, most slug pellets used by gardeners are based on metaldehyde.
Originally metaldehyde was used as a solid fuel (meta-tablets). Its slug-killing properties were accidentally discovered by farmers in southern France who noticed dead and dying slugs and snails on picnic sites where meta-tablets had been left on the ground. A Metaldedyde slug pellet contains only 3 to 6 per cent of this chemical, the rest is in fact bait, containing a cereal base with various added attractants, such as yeast. Pure metaldehyde actually repels slugs, as will concentrations of pellets, which explains why it is important to spread these thinly. The poison can affect slugs either by contact, with absorption through the skin, or through the gut when eaten.
If you must use a chemical slug killer, choose metaldehyde pellets whenever possible. To begin with, methiocarb is also an insecticide, which means that it will kill many of the predatory beetles which are themselves helping to control your garden slugs. As these beetles take longer to recover their numbers than do the slugs, you might well be making matters worse in the long run. Methiocarb is about ten times as poisonous to mammals as metaldehyde, so it is a dangerous chemical to have around yourselves or your food. In practice, metaldehyde and methiocarb are responsible for a similar number of poisoning cases although the volume of metaldehyde products is much higher. Metaldehyde mainly poisons pets, especially dogs, when the latter have access to packets of pellets or when pellets are wrongly applied. All slug pellets should be stored in an inaccessible place and you should never leave packets unattended in the garden. Spillages should be cleaned up immediately. Methiocarb, because it is so poisonous, will frequently make an animal ill before it has had time to take in a fatal dose. Worms can be killed by it and, at least in spray form, it may affect the growth of some plants."Läs hela artikeln här.Av den artikel drar jag slutsatsen av Dr Bill Symondson anser att OM man måste använda ett kemiskt medel för snigelbekämpning så är medel med metaldehyd bättre än de med merkaptodimetur (tex. Mesurol). Ändå får inte medel med metaldehyd användas i Sverige medan man får använda Mesurol om man har klass-2-certifikat för bekämpningsmedel.
Skriv gärna till kemikalieinspektionen och fråga, enskilda EU-länder kan ha egna förbud. Åtminstone tills någon överklagar dem, och då måste man ändå kunna visa att ämnet i fråga är väl dokumenterat och säker, i vilka EU-länder är mealdehyd förbjudet som snigelgift?
Markus Bieri verkar ha skrivit sin "sammanställning" som anställd på ett kemikalieföretag och presenterat den på en konferens?
Men "ofarligt" är det ju definitivt inte:
1: Yas-Natan E, Segev G, Aroch I. Clinical, neurological and clinicopathological signs, treatment and outcome of metaldehyde intoxication in 18 dogs. J Small Anim Pract. 2007 Aug;48(8):438-43. Epub 2007 Jun 6. PMID: 17617165 [PubMed - in process
1: Valentine BA, Rumbeiha WK, Hensley TS, Halse RR. Arsenic and metaldehyde toxicosis in a beef herd. J Vet Diagn Invest. 2007 Mar;19(2):212-5. PMID: 17402622 [PubMed - indexed for MEDLINE]
1: Shih CC, Chang SS, Chan YL, Chen JC, Chang MW, Tung MS, Deng JF, Yang CC. Acute metaldehyde poisoning in Taiwan. Vet Hum Toxicol. 2004 Jun;46(3):140-3. PMID: 15171491 [PubMed - indexed for MEDLINE]
1: Plumlee KH. Pesticide toxicosis in the horse. Vet Clin North Am Equine Pract. 2001 Dec;17(3):491-500, vii. Review. PMID: 11780282 [PubMed - indexed for MEDLINE]
1: Jones A, Charlton A. Determination of metaldehyde in suspected cases of animal poisoning using gas chromatography-ion trap mass spectrometry. J Agric Food Chem. 1999 Nov;47(11):4675-7. PMID: 10552870 [PubMed - indexed for MEDLINE]
1: Shintani S, Goto K, Endo Y, Iwamoto C, Ohata K. Adsorption effects of activated charcoal on metaldehyde toxicity in rats. Vet Hum Toxicol. 1999 Feb;41(1):15-8. PMID: 9949477 [PubMed - indexed for MEDLINE]
*Ulrica*
28-08-2007, 16:44
Lite mer länkar om det kan intressera någon: KemikalieinspektionenBekämpningsmedelsregistretInformation om metaldehyd i Bekämpningsmedelsregistret. 7 preparat har funnits i Sverige, här kan man läsa produktinformation om var och en av dem (länk på den röda pricken)
*Ulrica*
28-08-2007, 16:52
CITAT (KURT @ 28-08-2007, 17:32)  Men "ofarligt" är det ju definitivt inte: Nej, ämnet metaldehyd i sig är GIFTIGT  . Frågan är hur giftigt snigelmedel med 4-6% metaldehyd är om det används på rätt sätt? Dina artiklar är inte länkade så jag kan inte läsa dem och se vad de handlar om. Men jag frågasätter överhuvudtaget inte att tex. hundar kan bli sjuka och dö OM de på något sätt skulle få i sig större mängder snigelmedel med metaldehyd. Det kan de. Det jag är intresserad av är huruvida exempelvis skalbaggar, maskar och igelkottar och andra smådjur kan skadas av snigelmedel med metaldehyd när det används enligt anvisningarna.
*Ulrica*
28-08-2007, 16:57
CITAT (KURT @ 28-08-2007, 17:32)  1: Yas-Natan E, Segev G, Aroch I. Clinical, neurological and clinicopathological signs, treatment and outcome of metaldehyde intoxication in 18 dogs. J Small Anim Pract. 2007 Aug;48(8):438-43. Epub 2007 Jun 6. PMID: 17617165 [PubMed - in process Länk till artikeln.Tyvärr står det inte i vilken form, hur mycket och på vilket sätt dessa 18 hundar fått i sig metaldehyd. Om deras ägare tex. låtit metatabletter ligga framme på ett vårdslöst sätt och hunden ätit en förpackning av dessa. Det står dock att 15 av 18 hundar överlevde. Tur!
*Ulrica*
28-08-2007, 17:04
CITAT (KURT @ 28-08-2007, 17:32)  1: Valentine BA, Rumbeiha WK, Hensley TS, Halse RR. Arsenic and metaldehyde toxicosis in a beef herd. J Vet Diagn Invest. 2007 Mar;19(2):212-5. PMID: 17402622 [PubMed - indexed for MEDLINE] Länk till artikeln.Stackars kossor... Klantiga människor... "The onset of clinical signs was at least 12 hours after the cattle had gained access to contents of old buildings used for storage, and the majority of deaths occurred within 24 to 48 hours after the onset of clinical signs. Approximately 9 kg of unidentified pellets were found strewn in the barn area where the cattle had been. [...] A toxic level of arsenic (6.18 ppm) was detected in the kidney, and metaldehyde was detected in the liver. The pellets were analyzed and found to contain both arsenic and metaldehyde, consistent with a discontinued molluscicidal product."
*Ulrica*
28-08-2007, 17:17
Iglesias J, Castillejo J, Castro R. "The effects of repeated applications of the molluscicide metaldehyde and the biocontrol nematode Phasmarhabditis hermaphrodita on molluscs, earthworms, nematodes, acarids and collembolans: a two-year study in north-west Spain." Pest Manag Sci. 2003 Nov;59(11):1217-24. PMID: 14620048 [PubMed - indexed for MEDLINE] Länk till artikel.Utdrag: "Over two years, six consecutive field experiments were done in which the chemical molluscicide metaldehyde and the nematode biocontrol agent Phasmarhabditis hermaphrodita (Schneider) were applied at the standard field rates to replicated mini-plots successively planted with lettuce, Brussels sprouts, leaf beet and cabbage, to compare the effectiveness of different treatments in reducing slug damage to the crops.
Soil samples from each plot were taken prior to the start of the experiments, and then monthly, to assess the populations of slugs, snails, earthworms, nematodes, acarids and collembolans. The experiments were done on the same site and each plot received the same treatment in the six experiments.
The six treatments were: (1) untreated controls, (2) metaldehyde pellets, (3 and 4) nematodes applied to the planted area 3 days prior to planting without or with previous application of cow manure slurry, (5) nematodes applied to the area surrounding the planted area 3 days prior to planting, and (6) nematodes applied to the planted area once (only in the first of the six consecutive experiments).
Only the metaldehyde treatment and the nematodes applied to the planted area at the beginning of each experiment without previous application of manure significantly reduced slug damage to the plants, and only metaldehyde reduced the number of slugs contaminating the harvested plants.
The numbers of slugs, snails and earthworms in soil samples were compared among the six treatments tested: with respect to the untreated controls, the numbers of Deroceras reticulatum (Müller) were significantly affected only in the metaldehyde plots, and the numbers of Arion ater L only in the plots treated with nematodes applied to the planted area 3 days prior to planting without previous application of manure; numbers of snails (Ponentina ponentina (Morelet) and Oxychilus helveticus (Blum)) were not affected by the treatment. The total numbers of all earthworm species and of Lumbricus spp were unaffected by the treatment, but Dendrobaena spp increased significantly in the plots treated with manure."
Gossen Ruda
28-08-2007, 20:52
Många barn har förr i tiden lekt med ångmaskiner som eldats med metatabletter, så även jag. Kan tala om att ryktet om min död i metaldehydförgiftning är betydligt överdrivet. Tyvärr finns det idag en överdriven rädsla för olika faror, tom det ofarliga skall förbjudas. Fast ibland så förträngs olika risker så det är svårt att veta vad som är farligt och inte farligt. Där har Kemikalieinspektionen i vissa fall visat sin okunnighet.
Vet med bestämdhet att lillbrorsan t.o.m. sög på en metatablett vid ngt tillfälle. Hade nämligen ett leksakskök som eldades med dessa tabletter i sockerbitsstorlek. Brorsan lever fortfarande och är på god väg till de femtio, trots detta sugande.  Stå på dig Ulrika. Håller på dig!
Jag vet inte vad "rätt sätt" att använda snigelmedel med metaldehyd är? Vad jag förstår så använder man det i trädgårdar genom att sprida ut pellets som innehåller mellan 4 och 6% metaldehyd. Och hur man skall hindra att djur eller barn äter dessa begriper jag inte?
Yas-Natan et al. skriver:
"The acute median lethal dose (LD50) of metaldehyde varies from 60 to 1000 mg/kg bodyweight for dogs (Buck and others 1976, Largue and others 1996, Osweiler 1996, Campbell 2000, Puschner 2001, Roder 2001). Thus, a 20 kg dog consuming 24 to 400 granules of 5 per cent would reach the LD50."
Att man uppnår LD50 innebär ju visserligen bara att 50% av populationen dör.
"Sixteen of 18 dogs were exposed to the toxin in urban districts. In 13 dogs, the intoxication occurred after the baits were distributed at the owner’s own premises. Four dogs were intoxicated after invading the owner’s storage room and consuming from a sac of metaldehyde stored there. In only one dog, the owners were unaware of the exposure to the toxin."
Yas-Natan E, Segev G, Aroch I. Clinical, neurological and clinicopathological signs, treatment and outcome of metaldehyde intoxication in 18 dogs. J Small Anim Pract. 2007 Aug;48(8):438-43. Epub 2007 Jun 6. PMID: 17617165
Buck, W. B., Osweiler, G. D. & Van Gelder, G. A. (1976) Metaldehyde. In: Clinical and Diagnostic Veterinary Toxicology. 2nd edn. Eds W. B. Buck, G. D. Osweiler and G. A. Van Gelder. Kendall/Hunt Publishing Company, Dubuque, IA, USA . pp 227-228 • Largue, G., Lechenet, J. & Riviere, A. (1996) Specific poisons. In: Clinical Veterinary Toxicology. Ed M. J. Chapman. Blackwell Science Ltd, Oxford, UK . pp 132-133
Campbell, A. (2000) Metaldehyde. In: Handbook of Poisoning in Dogs and Cats. Eds A. Campbell and M. Chapman. Blackwell Science Ltd, Oxford, UK . pp 181-186 • Osweiler, G. D. (1996) Insecticides and molluscacides. In: Toxicology. Ed G. D. Osweiler. Williams & Wilkins, Media, PA, USA . pp 250-251 • Puschner, B. (2001) Metaldehyde. In: Small Animal Toxicology. Eds M. E. Peterson and P. A. Talcott. W. B. Saunders Company, Philadelphia, PA, USA . pp 553-562 • Roder, J. D. (2001) Alphabetical listing of common veterinary toxins. In: Veterinary Toxicology. Ed J. D. Roder. Butterworth-Heinemann, Woburn, MA, USA . pp 197-198
Gossen Ruda
29-08-2007, 07:37
Rätt sätt är väl att försöka gömma medlet så att inte mer än sniglarna kommer åt det. Så där hemskt giftigt verkar det inte vara. Har man inte hundar och småbarn är det nog ingen risk för skador.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2007, 07:37)  Rätt sätt är väl att försöka gömma medlet så att inte mer än sniglarna kommer åt det. Så där hemskt giftigt verkar det inte vara. Har man inte hundar och småbarn är det nog ingen risk för skador. Nej LD50 på 60 till 1000 mg/kg är inte speciellt giftigt, men för att det skall vara effektivt så måste man ju lägga ut stora mängder och man måste sprida ut det för att skydda växterna. Och man kan inte garantera att alla användare hanterar det korrekt. Även om man inte själv har småbarn eller hund, så kan ju grannen ha det. Men orsaken till att myndigheterna inte tillåter ett preparat kan nog ofta vara att det finns säkrare alternativ. Det är väl därför vi inte längre har råttgift som innehåller stryknin eller arsenik, även de är ofarliga om de hanteras rätt.
*Ulrica*
29-08-2007, 13:00
CITAT (KURT @ 29-08-2007, 06:35)  Jag vet inte vad "rätt sätt" att använda snigelmedel med metaldehyd är? Vad jag förstår så använder man det i trädgårdar genom att sprida ut pellets som innehåller mellan 4 och 6% metaldehyd. Och hur man skall hindra att djur eller barn äter dessa begriper jag inte? "Rätt sätt" anser jag vara det sätt som tillverkaren rekomenderar på förpackningen och som man kan läsa på många ställen på internet angående snigelmedel. Dvs bla.: 1. Sprid medlet tunt, det står rekommenderat antal gram per kvm på förpackningen. 2. Förvara medlet utom räckhåll för barn och djur etc. 3. Sprid ej medlet där obehöriga kan komma åt det. Givetvis kan man inte tvinga människor till att använda snigelmedel på ett säkert och förnuftigt sätt (människor knarkar och super och kör ihjäl sej). Jag läste om ett fall där en 55-årig, förståndshandikappad, japansk man tog livet av sig genom att äta en stor mängd av snigelmedel med metaldehyd.
Österläge
31-08-2007, 20:31
Jag har pratat med snigelexperten Ted von Proschwitz på Göteborgs Naturhistoriska museum, och han avrådde bestämmt från användning av metaldehyd eftersom det med hans ord är just livsfarligt. På www.gnm.se står det:
För snigelbekämpning används också betydligt farligare, methiocarbbaserade gifter (t.ex. Mezurol).Användningen av dessa medel är i Sverige omgivna med stränga restriktioner eftersom de inte verkar enbart mot sniglar utan också dödar andra djur. Förgiftningsfall bland husdjur har förekommit. Medlen får enbart användas, under begränsade tidsperioder, av kommersiella odlare efter tillstånd från Länsstyrelsen. Insmuggling av dessa gifter till Sverige förekommer, men såväl detta som användning utan tillstånd är olagligt.
*Ulrica*
01-09-2007, 09:07
CITAT (uteplatsen @ 31-08-2007, 21:31)  På www.gnm.se står det:
För snigelbekämpning används också betydligt farligare, methiocarbbaserade gifter (t.ex. Mezurol).Användningen av dessa medel är i Sverige omgivna med stränga restriktioner eftersom de inte verkar enbart mot sniglar utan också dödar andra djur. Som jag skriver ovan så kan de forskare jag hänvisar till ovan bevisa att just methiocarbbaserade gifter (t.ex. Mesurol) är avsevärt farligare för både insekter, smådjur och husdjur än metaldehydbaserade gifter. På www.gnm.se står det ingenting om metaldehydbaserade gifter, som ju är det som jag skriver om. Jag skulle gärna vilja höra/se snigelexperten Ted von Proschwitzs "bevis" för att metaldehydbaserade snigelgifter är livsfarliga och hur han definierar begreppet "livsfarlig".
CITAT (*Ulrica* @ 01-09-2007, 09:07)  Som jag skriver ovan så kan de forskare jag hänvisar till ovan bevisa att just methiocarbbaserade gifter (t.ex. Mesurol) är avsevärt farligare för både insekter, smådjur och husdjur än metaldehydbaserade gifter. På www.gnm.se står det ingenting om metaldehydbaserade gifter, som ju är det som jag skriver om. Jag skulle gärna vilja höra/se snigelexperten Ted von Proschwitzs "bevis" för att metaldehydbaserade snigelgifter är livsfarliga och hur han definierar begreppet "livsfarlig". Det är väl snarare de som vill sälja ett nytt medel i Sverige som skall bevisa att det är ofarligt!!!
*Ulrica*
01-09-2007, 09:44
CITAT (KURT @ 01-09-2007, 10:32)  Det är väl snarare de som vill sälja ett nytt medel i Sverige som skall bevisa att det är ofarligt!!! Ja, men nu är det ju så att jag ju har hittat en massa forskning som just bevisar att snigelmedel med metaldehyd är ofarligt för maskar, insekter och smådjur men ingen som bevisar motsatsen. Alltså borde ju en expert som menar att medlet är farligt vara rätt person att redovisa forskning som bevisar att det är farligt. Eller tänker jag fel nu? Därför har jag skrivit ett e-brev till Ted von Proschwitz på Göteborgs Naturhistoriska museum. Det vore ju verkligen roligt om han kunde svara och reda ut detta en gång för alla. Så här har jag skrivit: "Hej Jag heter Ulrica och jag har läst mycket om mördarsnigeln och bekämpning av denna i sommar. I bla. Tyskland använder man snigelmedel med 4-6% metaldehyd (inte att förväxla med merkaptodimetur som finns tex. i Mesurol). Dessa medel har funnits även i Sverige men är nu olagliga här. Jag försöker ta reda på hur farligt snigelmedel med metaldehyd är för exempelvis maskar, insekter och smådjur som exempelvis igelkottar och möss, alltså de levande varelser som lever i samma miljö som mördarsniglarna. De rapporter och artiklar jag har läst bevisar att snigelmedel med metaldehyd inte är skadligt för andra än mördarsniglarna. Forskarna anser att snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) är långt mycket skadligare för maskar, insekter och smådjur. Ändå får dessa medel användas av odlare med klass-2-certifikat för bekämpningsmedel i Sverige. I en diskussion som just nu pågår på forumet odla.nu menar en person att du har uttalat dig om att snigelmedel med metaldehyd är "livsfarligt". Jag skulle gärna vilja ta del av den forskning som kan bevisa detta samt gärna en definition på vad begreppet "livsfarligt" innebär i det här sammanhanget. Jag kan nämligen inte någonstans hitta forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadligt för maskar, insekter och smådjur. Däremot har jag hittat rapporter där husdjur och människor har skadats av snigelmedel med metaldehyd på grund av slarvig förvaring eller felaktig användning men det är en helt annan sak anser jag. Läs diskussionen på odla.nu där du kan ta del av den forskning jag har hittat i ämnet: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61948&hl= Mina frågor till dej är alltså: 1. Har du tillgång till forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadlig för maskar, insekter och smådjur som lever i samma miljö som mördarsnigeln? 2. Har du tillgång till forskning som jämför snigelmedel med metaldehyd med snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) och hur de påverkar maskar, insekter och smådjur? Dvs. finns det bevisat att snigelmedel med merkaptodimetur är att föredra jämfört med snigelmedel med metaldehyd? Jag hoppas att du har möjlighet och lust att ta dej tid att svara på mina frågor, det skulle betyda mycket för både mej och flera andra. MVH /Ulrica Efternamn"Vad tror ni om det?
Österläge
01-09-2007, 12:00
Bra initiativ Ulrica, med brevet till Ted! Jag såg oxå att det inte stod något om metaldehyd på gnm.se, men jag är rätt säker på att det var just metaldehyd som jag frågade Ted om på telefon för någon månad sen. Men jag är oxå väldigt intresserad av att veta hur farligt det är, och varför det är förbjudet i Sverige!
Ang. diskussionen om att saker som är tillåtna i andra länder ibland är förbjudna i Sverige, låt mig ta ett annat exempel: Det är vanligt att gravida kvinnor i t ex Frankrike både röker och dricker, vilket i Sverige är extremt ovanligt och starkt avrått från. Naturligtvis föds inte alla deras barn med skador, men det är nog ändå få i Sverige som tycker att det är ett skäl till att uppmuntra gravida att göra detsamma. Likaså är det väldigt vanligt att dricka alkohol och sedan köra bil i Frankrike, som även har många fler trafikolyckor med dödlig utgång i Sverige. Vad jag menar är att det finns många saker som ses som självklara i andra länder i Europa, men som är förbjudet eller avrått från här, utan att det betyder att vi i Sverige är onödigt försiktiga. Så det finns kanske goda skäl till att snigelmedel med metaldehyd är förbjudet i Sverige!
Ska bli spännande att se Teds svar, hoppas det kommer snart!
Skriv hellre till Kemikalieinspektionen, Ted von Proschwitz har kanske kunskap om vilka medel som används i andra länder. Men han är inte toxikolog. Och det är ändå kemikalienspektionen som kommer att fatta ett ev beslut OM NÅGON ANSÖKER OM ATT få sälja metaldehyd-preparat i Sverige. Och det är kemikalieinspektionen som har toxikologisk expertis.
*Ulrica*
01-09-2007, 15:02
Sådär! Nu har jag skrivit till Kemikalieinspektionen också. Kanske får vi svar på våra frågor nu! *håller tummarna* Så här skrev jag: "Hej
Jag heter Ulrica och jag har läst mycket om mördarsnigeln och bekämpning av denna i sommar.
I bla. Tyskland använder man snigelmedel med 4-6% metaldehyd. Dessa medel har funnits även i Sverige men är nu olagliga här.
Jag försöker ta reda på hur farligt snigelmedel med metaldehyd är för exempelvis maskar, insekter och smådjur som exempelvis igelkottar och möss, alltså de levande varelser som lever i samma miljö som mördarsniglarna. De rapporter och artiklar jag har läst bevisar att snigelmedel med metaldehyd inte är skadligt för andra än mördarsniglarna. Forskarna anser att snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) är långt mycket skadligare för maskar, insekter och smådjur. Ändå får dessa medel användas av odlare med klass-2-certifikat för bekämpningsmedel i Sverige.
I en diskussion som just nu pågår på forumet odla.nu debatteras hur farligt snigelmedel med metaldehyd är egentligen. Jag kan nämligen inte någonstans hitta forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadligt för maskar, insekter och smådjur. Däremot har jag hittat rapporter där husdjur och människor har skadats av snigelmedel med metaldehyd på grund av slarvig förvaring eller felaktig användning men det är en helt annan sak anser jag.
Läs diskussionen på odla.nu där man kan ta del av den forskning jag har hittat i ämnet: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61948&hl=
Mina frågor är alltså: 1. Har Kemikalieinspektionen tillgång till forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadlig för maskar, insekter och smådjur som lever i samma miljö som mördarsnigeln? 2. Varför är snigelmedel med metaldehyd förbjudna i Sverige? Vad skulle krävas för att en ändring skulle ske? 3. Har Kemikalieinspektionen tillgång till forskning som jämför snigelmedel med metaldehyd med snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) och hur de påverkar maskar, insekter och smådjur? Dvs. finns det, enligt Kemikalieinspektionen bevisat att snigelmedel med merkaptodimetur är att föredra jämfört med snigelmedel med metaldehyd och i så fall på vilket sätt?
Jag hoppas att Kemikalieinspektionen har möjlighet att svara på mina frågor, det skulle betyda mycket för både mej och flera andra.
MVH /Ulrica Efternamn"Vad tror ni om det?
*Ulrica*
01-09-2007, 19:57
Jag har hittat en artikel i tidningen Bohuslänningen där en Marcus Priftis vid Kemikalieinspektionen uttalar sig om snigelmedel med metaldehyd. Så här står det bland annat: "Däremot pågår en process i EU, där man utreder om ämnet metaldehyd är farligt att läggas ut i trädgårdar. Detta mot bakgrund av att olika bekämpningsmedel med metaldehyd är godkända i vissa EU-länder och inte i andra, som till exempel Sverige. Därför vill man nu ha ett svar på frågan om hur metaldehyd tillverkas och hur farligt ämnet är. Därefter ska EU ta beslut om ämnet ska godkännas i bekämpningsmedel eller inte."Läs hela artikeln.
*Ulrica*
01-09-2007, 20:09
Hm.. Har hittat något från Europeiska Gemenskapernas Kommission som jag fattar typ nada av... Utdrag: "(1) Tillståndet enligt del B i bilaga II till förordning (EEG) nr 2092/91 att använda metaldehyd i ekologiskt jordbruk gick ut den 31 mars 2006.
(2) Flera medlemsstater har uppgivit att det i deras länder inte finns några rimliga alternativ för de ekologiska jordbrukarna till metaldehyd för bekämpning av sniglar hos vissa jordbruksgrödor.
(3) Således måste tillståndet att använda metaldehyd förlängas under en begränsad period, i väntan på forskningsresultat för nya molluskbekämpningsmetoder och större utbud på alternativa ämnen."Någon som vill försöka sej på att förstå? http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...0010:01:SV:HTML
ingrid fuxwall
01-09-2007, 22:21
Du är är påläst Ulrika .
Det jag funderar på är varför yrkesodlare får använda ämnet - är det mindre farligt att en jordgubbsodlare strör ut ämnet på sina odlingar än att tex. jag gör det i min trädgård??
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-09-2007, 22:21)  Du är är påläst Ulrika .
Det jag funderar på är varför yrkesodlare får använda ämnet - är det mindre farligt att en jordgubbsodlare strör ut ämnet på sina odlingar än att tex. jag gör det i min trädgård?? Ja, man kan bla kräva utbildning av yrkesodlare, och dessutom är det en ekonomisk fråga, det påverkar ju deras försörjning. Yrkesodlare har också färre grannar med lösspringande barn + husdjur. Jag tycker att man kan jämföra med rådjur, som också gör mycket skada i privata trädgårdar. Skulle det vara OK om allmänheten fick köpa vapen fritt och skjuta rådjur fritt på den egna tomten? Eller om nu vapen är alltför farliga, kanske lägga ut giftbetat foder åt rådjuren i stället?
*Ulrica*
03-09-2007, 18:39
CITAT (*Ulrica* @ 01-09-2007, 16:02)  Mina frågor är alltså: 1. Har Kemikalieinspektionen tillgång till forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadlig för maskar, insekter och smådjur som lever i samma miljö som mördarsnigeln? 2. Varför är snigelmedel med metaldehyd förbjudna i Sverige? Vad skulle krävas för att en ändring skulle ske? 3. Har Kemikalieinspektionen tillgång till forskning som jämför snigelmedel med metaldehyd med snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) och hur de påverkar maskar, insekter och smådjur? Dvs. finns det, enligt Kemikalieinspektionen bevisat att snigelmedel med merkaptodimetur är att föredra jämfört med snigelmedel med metaldehyd och i så fall på vilket sätt? Idag fick jag svar från Kemikalieinspektionen. Så här skriver de: "Hej! Inom EU pågår en process att utvärdera de verksamma ämnena i växtskyddsmedel som finns på EU:s marknad. Sedan utvärerar varje medlemsland själva de olika produkter som används i just det medlemslandet. I Sverige utvärderar vi därför endast växtskyddsmedel som vi har godkända eller som vi har en ansökan om godkännande för. Inom EU har Österrike utvärderat det verksamma ämnet metaldehyd och den rapporten finns på den europeiska livsmedelsmyndigheten, EFSA:s (European Food Safety Authority), hemsida //http://www.efsa.europa.eu/en/scienc...t_reports.html Du hittar den genom att klicka på länken "list of active substances". Av denna rapport bör det framgå om metaldehyd är skadligt för maskar, insekter och smådjur. Som svar på din första fråga kan jag säga att Kemikalieinspektionen inte har tillgång till någon forskning om just metaldehyd, eftersom ingen produkt med det ämnet är godkänd i Sverige. Tidigare har produkter innehållande metaldehyd varit godkända i Sverige, men godkännandet för den sista produkten upphörde 1981. Godkännandena för samtliga produkter som innehöll metaldehyd har upphört pga att firmorna som sålt dem i Sverige inte längre önskat ha produkterna godkända i Sverige. Det är alltså inte så att Kemikalieinspektionen har återkallat några godkännanden på eget initiativ. Då det gäller din fråga två så fungerar det så i Sverige att alla växtskyddsmedel som inte har ett godkännande är olagliga att sälja och använda. För att Kemikalieinspektionen ska överväga att godkänna ett växtskyddsmedel så krävs att någon ansöker om att få ett visst växtskyddsmedel godkänt. Då utvärderar Kemikalieinspektionen den produkten och de risker som den tänkta användningen skulle innebära och fattar därefter beslut om att godkänna produkten eller ej. För att Kemikalieinspektionen eventuellt ska godkänna ett snigelmedel innehållande metaldehyd så är en förutsättning att någon ansöker om att få en sådan produkt godkänd i Sverige. Information om vad en ansökan ska innehålla samt ansökaningsblanketter finns på Kemikalieinspektionens hemsida http://www.kemi.se/templates/Page____2938.aspx Så till din tredje fråga. Kemikalieinspektionen har inte jämfört metaldehyd och merkaptodimeturs effekter på maskar, insekter och smådjur. Kemikalieinspektionen har därför ingen åsikt om merkaptodimetur skulle vara att föredra framför metaldehyd. Enda skälet till att produkter med merkaptodimetur är godkända är att där finns det ett företag som ansökt om godkännande för snigelprodukter i Sverige. Någon motsvarande ansökan för produkter innehållande metaldehyd finns inte och därför har Kemikalieinspektionen inte tagit ställning till om den typen av produkter kan godkännas eller ej. Jag hoppas detta var svar på dina frågor. Vänligen Astrid Mårtenson"Ja, vad tror ni om det svaret? ps. jag har fyllt i ett formulär för att få tillgång till EFSA´s dokument om methiocarb och metaldehyd.
*Ulrica*
03-09-2007, 19:06
Hm... fattar nada igen.... det skulle komma länkar per mail så att jag kunde läsa rapporterna. Detta kom:
"You requested access to the draft risk assessment report of the active substance "Methiocarb".
Please, find below the URL linking to the files of the draft assessment report. Public consultation is now closed on this active substance and no further comments can be accepted by EFSA or the respective rapporteur Member State.
Draft assessment report documents : Methiocarb_DAR_01_Vol 1_public.pdf Methiocarb_DAR_02_Vol 2_part1_public.pdf Methiocarb_DAR_03_Vol 2_part2_public.pdf Methiocarb_DAR_04_Vol 3_B1-5_public.pdf Methiocarb_DAR_05_Vol 3_B6_public.pdf Methiocarb_DAR_06_Vol 3_B7_public.pdf Methiocarb_DAR_07_Vol 3_B8_public.pdf Methiocarb_DAR_08_Vol 3_B9_public.pdf Methiocarb_DAR_09_Vol 3_App_public.pdf
Draft assessment report documents : Metaldehyde_DAR_01_Vol_1_public.pdf Metaldehyde_DAR_02_Vol_2_public.pdf Metaldehyde_DAR_03_Vol_3_B1-B5_public.pdf Metaldehyde_DAR_04_Vol_3_B6_public_part 1.pdf Metaldehyde_DAR_08_Vol_3_B9_public.pdf Metaldehyde_DAR_05_Vol_3_B6_public_part 2.pdf Metaldehyde_DAR_06_Vol_3_B7_public.pdf Metaldehyde_DAR_07_Vol_3_B8_public.pdf
The documents regarding this substance are provided in compliance with the terms of Art. 8(6) of Commission Regulation (EC) No 451/2000 or Art. 11(3) of Commission Regulation (EC) No 1490/2002, respectively.
EFSA would like to draw your attention to the preliminary nature of the risk assessment presented in the draft assessment report, as it represents the initial evaluation of the data by a rapporteur Member State which is subsequently peer reviewed by EFSA.
Yours sincerely, The European Food Safety Authority"
Men de där pdf-filerna hittar jag inte på internet, är det någon som fattar?
ingrid fuxwall
03-09-2007, 21:40
CITAT (KURT @ 02-09-2007, 04:54)  Ja, man kan bla kräva utbildning av yrkesodlare, och dessutom är det en ekonomisk fråga, det påverkar ju deras försörjning. Yrkesodlare har också färre grannar med lösspringande barn + husdjur.
Jag tycker att man kan jämföra med rådjur, som också gör mycket skada i privata trädgårdar. Skulle det vara OK om allmänheten fick köpa vapen fritt och skjuta rådjur fritt på den egna tomten? Eller om nu vapen är alltför farliga, kanske lägga ut giftbetat foder åt rådjuren i stället? Hur tacklar du själv dina mördarsniglar och i vilken omfattning stör de dig (hur många kan du plocka per dygn?) ingrid som söker tips
Svante, zon 1
03-09-2007, 21:41
Är det inte länkar till filerna i ditt mail? Vad händer om du klickar på filnamnen i mailet?
*Ulrica*
04-09-2007, 09:53
CITAT (Svante, zon 1 @ 03-09-2007, 22:41)  Är det inte länkar till filerna i ditt mail? Vad händer om du klickar på filnamnen i mailet? Inget... Har mailat och frågat, hoppas på svar...
*Ulrica*
10-09-2007, 14:05
Nu har jag fått svar från Naturhistorisa i Göteborg. Mina frågor var: "1. Har du tillgång till forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadlig för maskar, insekter och smådjur som lever i samma miljö som mördarsnigeln? 2. Har du tillgång till forskning som jämför snigelmedel med metaldehyd med snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) och hur de påverkar maskar, insekter och smådjur? Dvs. finns det bevisat att snigelmedel med merkaptodimetur är att föredra jämfört med snigelmedel med metaldehyd?" Här kommer svaret: "Hej Ulrica ! Det är så att forskare kan ge ganska olika synpunkter på samma problem, som, i detta fall, där man jämför metaldehyd med methiocarb. Jag har diskuterat detta en del med Ted von Proschwitz (Han arbetar med fältarbete f.n. och kan inte ta del av Dina frågor men jag - Torsten Nordander - ska försöka ge synpunkter som jag tror även Ted står bakom).
Vi var överens om att båda dessa medel är farliga för andra organismer än sniglar, även för småbarn. (dokument på tyska från "miljöinfo" fr. Österrike. - vad gäller metaldehyd/methiocarb och giftighet anges här dokumentet som källa: VELVART (1993))
Det finns skäl till att inte ta risker - väljer man en möjlig bekämpning av sniglar där man också samtididigt får risk för att barn kan skadas då bör man avstå från sortens bekämpningmetod. Enligt det bifogade dokumentet så är metaldehyden inte speciellt verkningsfull på "mördarsniglar" - de måste avlivas "för hand" när de är mer eller mindre bedövade av giftet. Detta betyder också att sniglarna plågas av giftet (de bildar slem som skydd). Ej etiskt.
Methoicarben är dokumenterat verkningsfullare men också giftigare för andra organismer än sniglar än vad som gäller metaldehyden. Om man jämför "nyttan" av dessa gifter med "riskerna" så kan jag förstå att inget av dessa medel är tillåtet för allmänheten att hantera. (Mesurol - med methiocarb - får dock användas efter utbildning och tillstånd av länsstyrelse. Detta gäller jordbrukare! Det är ett tillstånd med stränga restriktioner.)
Man får anta att svenska experter inom jordbruksverket och kemikalieinspektionen har gjort en för oss riktig bedömning vad gäller dessa gifters hanterande vilket givet till resultat att metaldehyd är förbjudet men att methiocarb under stränga restriktioner får användas i jordbruket.
Vi, på museet, skulle gärna se att gifter inte alls kom till användning vid bekämpning av sniglar i trädgårdar. Dock - problemet är påtagligt, många människor känner uppgivna och önskar effektivare hjälp. Men, vi får använda giftet som finns i medlen "snigelfritt/snigeleffekt" (järnfosfat med lukt- och smakämnen) och detta kan göras effektivare med den ask att lägga giftet i som är på gång, är på väg ut i handeln. För övrigt kan jag bara hänvisa till de tips som finns på museets hemsida www.gnm.se under "snigelinfo".
Jag hoppas mina synpunkter kan vara till hjälp i diskussionen "att hantera mördarsniglar". De bästa hälsningar från Torsten Nordander, evertebratavd. GNM"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|