Karin M i zon 5-6
Hej!
Nu har jag surfat runt lite på de - i mitt tycke - vanligaste, svenska fröfirmorna, för att hitta frö till höstflox (-phlox?). Är de svåra att få tag på, svåra att driva upp eller är det bara jag som inte hittar? Jag "är lur om" att det är det sista... innocent.gif
Nu undrar jag om det är någon vänlig själ som kan hjälpa mig med tips på vart jag kan vända mig?! Helst svenska firmor, då jag inte är så pigg på att mixtra med de utländska... "The language, you know!" blush.gif
Nu skickar jag i väg detta och ger mig ut att leta mer i cyberrymden!
Tack på förhand!
//Karin
Oj,oj! PERENN phlox, menar jag ju!!!
kerstin z5-6
Finns hos JELITTO Tilhör inte de jättelätta men borde gå
Gåsis
Men om du inte absolut måste fröföröka kan du få småplantor av mig. Blålila, illcerice, vitrosa-randig och vit har jag. Dom ökar ju på sig ordentligt så nog borde fler ha lite att dela med sig av.

/Åsa
Lars-Olof Arvids
Jag har gott om vita småplantor.

Olle
Karin M i zon 5-6
Tack för hjälpen Kerstin och TACK snälla Gåsis och Olle för ert fantastiskt vänliga erbjudande!!! Det var nu bara det, att jag fått i "uppdrag" av en väninna att dra upp mycket flox till nästa år... och jag kan inte låta bli att känna ett visst sting av "nä-jag-tror-att-jag-bara-måste-prova"! Hon ska nämligen ha ganska mycket. Nu har jag - i fall någon annan letar floxfrö - hittat en sort på Impecta (sök på Höstflox) men det är tyvärr bara den rosa sorten. Lila eller vita hade nog varit snyggare i hennes fall...
Nåväl... Gåsis och Olle; kanske jag kommer att få bita i det sura äpplet och komma tillbaka till er för att höra om ert erbjudande står kvar?! Jag hoppas i alla fall det! wink.gif
Hälsningar Karin
ingrid fuxwall
Var och tittade på mina flox i dag och funderade på om man kunde ta frön från dem - kan man det?

Sedan håller jag med Er andra - de förökar sig så bra, förutsatt att man har något att börja med.

Kan man köpa flox i var som helst? Själv har jag bara, ett överflöd, rosa och skulle vilja ha andra färger.

ingrid
kerstin z5-6
Det är ju en fin gammal perenn men lite bortglömd -hos mej blommar de nu -det hinner sällan bli moget frö tyvärr-eller så är det nåt annat fel -de rotförökar sig -fler o fler stänglar i ruggen -men frösådder har jag inte märkt många av
Synd -för jag har en jättefin vit stadig rikblommande med rosa öga som är såå fin ..
Gillar även Peppermint twist -köpt hos Larz D

Vad gäller frö sådd så tror jag på, färska frö - en längre tids kylbehandling för grodd -så o ställ ut minst 8 v-gärna nu och ända till våren mars april -då de kan tas in i växthus eller under rör för grodd
Karin M i zon 5-6
Hmm... g.gif Kanske jag änsdå skulle ta och pröva??... Jag blir onekligen lite peppad av det ni skriver...
//K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon