Full version: Wasagaming
Sagosessa
Köpte 5 st Wasagaming från Flora Linnea i våras. De växer fint och blommade ganska intensivt under en kort period ganska tidigt på sommaren. Tyvärr har vi haft mycket regn i Småland och jag noterade att Wasagamings knoppar och blommor inte gillade det. De ruttnade ganska omgående. Hade jag vetat att rosen hade den egenskapen hade jag nog valt någon annan eftersom jag på andra sidan gången har planterat Mme Boll - som också har svårt för regn ... -cry-.gif Rose de Rescht (som också växer tillsammans med Mme Boll) har varit min stora behållning wub.gif

Nåväl, nu till frågan: är inte Wasagaming en ros som remonterar? Jag trodde att den skulle blomma i det närmaste kontinuerligt ... men efter det första, korta floret har det inte bildats en enda knopp. Jag klippte bort alla vissna blomställningar efter ruttning/blomning som jag gör på alla övriga rosor - men det tycks inte ha hjälpt. Visst har rosen skjutit nya skott, men det finns inga knoppämnen. Det har gått snart 2 månader sedan rosen blommade så jag hade nog förväntat mig ett andra flor. Eller beror det hela på att rosen är nyplanterad och kanske inte orkar med mer i år? ohmy.gif
Tosan
Det här hittade jag på help me find

Class: Hybrid Rugosa.
Availability: Commercially available
Origin: Bred in Canada (1939) by Dr. Frank Leith Skinner.
Bloom: Medium pink [mp] blooms. Strong fragrance. Occasional repeat later in the season.
Habit: Height of 5' to 6' (150 to 185 cm). Width of 5' to 6' . (150 to 185 cm).
Growing: Zone 3 and higher.
Parentage: Seed: Rosa rugosa Thunberg × Rosa acicularis Lindl
Pollen: Gruss an Teplitz

http://www.helpmefind.com/rose/roses.php

kerstin z5-6
Den ska vara remonterande, men är inte så villig till det vare sig år ett eller två -däremot blir den gigantisk -närmar sig två meter i bredd o höjd i z5
Jag förlåter den allt pga de stora silverrosa doftande blommorna -och de regn vi haft i år var ju helt onormalt mkt .. mörkt o mulet hela juli ger inte lust till remonterande rosor ..

Sagosessa
Tack Kerstin, då vet jag att det var som jag misstänkte. En ungdomlig nyck flirting.gif

Tack också Tosan, för ditt letande.

Wasagaming hade vackert flor med härlig doft - får se om den kan upprepa sin bedrift flera gånger under nästa år. Eller kanske nästnästa ... :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon