genmaicha
28-08-2007, 17:09
Just nu har jag slingerkrasse i krukor på balkongräcket, men på grund av kyla och blåst så ser de anskrämliga ut trots att de fortfarande blommar... Funderar på att byta ut dem mot några härdigare växter som (förhoppningsvis) kan se fina ut ännu en tid in på hösten. Vilka skulle ni rekommendera?
Jag bor i Umeå, och som sagt är det blåsigt på min balkong (som är i västerläge). Växterna måste alltså tåla en hel del. De får gärna vara sådana som går att övervintra (inom- eller utomhus) men det är inget krav.
Gå till en, stor välsorterad butik, handelsträdgård eller plantskola och titta, de har ett stort utbud av tåligare höstväxter just nu.
Mvh
Fenja
På grund av tidsbrist brukar jag köpa det allra vintertåligaste - prydnadskål i olika former och färger - redan så här års, och helt enkelt bara ha sådana på balkongen tills det är dags för vårblommor i april. Eftersom jag då köper rätt många kålplantor, brukar jag kunna deala mig till en liten mängdrabatt. Hade jag haft mer tid skulle jag ha haft annat och vackrare nu på sensommar och tidig höst, och övergått till kålen mycket senare - men men ... det här är en nödlösning som i alla fall blir ganska bra - och framför allt blir av.
mvh eklo
Alexander-VG-zon3
01-09-2007, 12:23
hebe,barrväxter,ljung,prydnadskål säljs ju nu som höstens växter dock står dom inte alla fina hela vintern men hösten . även kryddor är ju tåliga väljer du härdiga så kommer dom igen även sedum och gräs kan du ju ha ta du tåliga fleråriga så kommer dom igen till våren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.