Milotti
28-08-2007, 19:59
Jag har en radhustomt med plats för 10 meter häck i österläge mot en gångväg. Jag skulle vilja ha en taggig, blommande och vintergrön häck. Finns det? Jag har kollat på hemsidorna för olika plantskolor men de säger mig just ingenting för jag kan just ingenting om växter. Kan inte någon av er som redan vet allt om häckväxter ge mig några tips?
Det finns flera berberissorter som är vintergröna, taggiga och blommar. Kan t.ex. rekomendera vårtberberis, som dessutom växer på ett kompakt sätt med gula blommor.
Big Gardener
28-08-2007, 21:37
Vårtberberis är en bra buske på många sätt men den är inte den härdigaste. Det vore bra om du berättade var i vårt avlånga land du bor för att bättre kunna ge dig tips.
Kakaduan
29-08-2007, 14:18
Varför taggig? Är den tät tar man sig ju inte gärna igenom den. Själv har vi en sida av tomten som har häck av sibirisk ärtbuske och det är ett helsike när man klipper och pysslar med den - det gör ONT!
Kakaduan
Eldtorn kanske..ogenomtränglig..
CarinaA
31-08-2007, 16:41
Hagtorn... Fast den är nog lövfällande...
Usch!

Det är inte kul att klippa och hålla efter en häck stora törnen i. Kan säkert ha sin fördel mot vilda djur (eller tama för den delen). De tar sig inte frivilligt genom en sån häck!
Varför vill du ha en taggig häck förresten??
Mvh C
Björken
02-09-2007, 17:18
Jag hänger bara på här.
Min son och hans sambo vill ha en häck som växer snabbt för att få ett bra insynsskydd.
Har läst och läst om än den ena än den andra häcken men det gör mig bara mera vilsen.
Ge mig gärna råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.