Stefan A
Har just tagit över ansvaret för ett 15-20 år gammalt äppelträd av okänd sort i Stockholm. Den rödgröna frukten är mogen och de sista nedplockade för att slippa slå i marken.

Av estetiska men också plockvänliga skäl vill jag skära bort den befintliga toppen som vid den blivande snittytan har en diameter om 10 cm. Bör det göras nu eller i vinter, någon som vet?
KURT
Hur kan det finnas "estetiska" skäl att ta bort toppen på ett äppelträd? En snittyta på 10 cm kommer blir svårt för trädet att läka, och tar man samtidigt bort en stor volym av kronan så finns det risk att trädet kompenserar med en massa vattenskott som följd. Bästa årstiden för beskärning är annars Juli-September, då har trädet störst chans att läka skador.
Sommartorparn
Håller helt med Kurt. Den beskärning som du tänker dig verkar inte vara någon god idé.
Cilla kommer kanske förbi senare med goda råd, men under tiden rekommenderar jag lite läsning här:
http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
snuffe
Tänk dig noga för innan du ger dig på trädet.
I södra Stockholm där jag bor ser jag mängder med stympade fruktträd. Folk "beskär" utan att förstå vilken skada de gör.
När jag flyttade in för sex år sedan fanns ett gammalt stympat äppelträd. Det var dessutom drabbat av fruktträdskräfta.
Jag menar förstås inte att sjukdomen berodde på den s.k. beskäringen, men den hjälpte inte trädet att hålla sig friskt.
KURT
CITAT (snuffe @ 29-08-2007, 12:41) *
Tänk dig noga för innan du ger dig på trädet.
I södra Stockholm där jag bor ser jag mängder med stympade fruktträd. Folk "beskär" utan att förstå vilken skada de gör.
När jag flyttade in för sex år sedan fanns ett gammalt stympat äppelträd. Det var dessutom drabbat av fruktträdskräfta.
Jag menar förstås inte att sjukdomen berodde på den s.k. beskäringen, men den hjälpte inte trädet att hålla sig friskt.

För att viruset som orsakar fruktträdskräfta sakll kunna komma in i trädet så behövs det oftast någon form av skada, beskärning (felaktig sådan) och alltför mycket kvävegödsling (ger frostskador) är nog de vanligaste inkörsportarna för fruktträdskräfta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon