Netha
Just nu kl. 21.40 är det 6 år sedan maken och jag fimpade för gott.
Inte ett endaste återfall...det är vi glada och tacksamma för. smile.gif
Ca 230.000 kr har vi inte eldat upp smile.gif
Cacki
Grattis till den bedriften! bravo.gif
Det måste ni ju fira med något riktigt dyrt och lyxigt!
Netha
CITAT (Cacki @ 28-08-2007, 21:48) *
Grattis till den bedriften! bravo.gif
Det måste ni ju fira med något riktigt dyrt och lyxigt!

Tack!
Vi firar med att varje dag unna oss det bästa. smile.gif
aanderss
grattis
Eva i Skåne
Det är starkt gjort Agneta! tummenupp.gif
Tesa
Grattis!! Strongt...
..men...är inte 230 kr lite lite på 6 år??? blink.gif tongue.gif
Berith
Dom skulle nog vara tre, nollorna. giggle.gif

tummenupp.gif Verkligen beundransvärt.
gammelnalle
Att röka är väl annars ett av de få saker man kan göra för att se röken av sina pengar!!

whistling.gif

Grattis till bedrifterna!!

Själv drog jag sista blosset 1967 (men jag var aldrig "rökare" , bara en lättpåverkad ungdom som skulle vara tuff..)

men några kosing har jag inte sett till... slap.gif
Alba
Grattis Netha.
Det är en bedrift ni måste vara stolta över. Har sett så många som slutat och börjat om flera gånger.

Betty
Riktigt stort grattis till er båda två! bravo.gif
Irene_L
bravo.gif Så bra att ni har klarat det!!! bravo.gif
blomma.gif Grattis!
Biggan_
Ett stort Grattis till er båda! blomma.gif
Visst är det skönt att slippa cigaretterna Netha! Om två månader är det tre år sedan jag slutade och jag tycker att det är så skönt att vara fri från den lasten. Det bästa är ju att man har tagit ett steg för att må bättre och kanske förlänga sitt liv något och det näst bästa är att man slipper hålla koll på om man har ciggisar hemma så man inte ve o fasa står utan och det är stängt i affärerna.
Några sparade pengar har jag inte sett till dunno.gif , men det är ju absolut så att man kan unna sig så mycket mer i vardagen nu. Om man hittar något man vill ha kan man ju räkna ut hur många ciggpaket det kostar! crazy.gif
krellus
CITAT (Netha @ 28-08-2007, 21:41) *
Just nu kl. 21.40 är det 6 år sedan maken och jag fimpade för gott.
Inte ett endaste återfall...det är vi glada och tacksamma för. smile.gif
Ca 230.00 kr har vi inte eldat upp smile.gif

Bra jobbat båda två! tummenupp.gif
Netha
thanks.gif allihopa!

visst skulle det vara en nolla till i summan ... ändrat.
smile.gif
Tezzla
Grattis till er som slutat! smile.gif

Får jag fråga er ett par saker? Hur lång tid tog det innan ni slutade tänka på cigaretter? När slutade ni koppla särskilda situiationer till rökning?
Netha
CITAT (Tezzla @ 29-08-2007, 22:39) *
Grattis till er som slutat! smile.gif

Får jag fråga er ett par saker? Hur lång tid tog det innan ni slutade tänka på cigaretter? När slutade ni koppla särskilda situiationer till rökning?

Vi bestämde att ändra våra vanor direkt... inget morgonkaffe i köket, det tog vi framför teven. Stegpallen och barstolen som ständigt stått vid spisen (fläkten där vi alltid rökte) flyttades ut.

Som jag minns, tog det drygt en vecka innan jag kunde koppla bort tanken att jag inte skulle röka och då packade jag in all tobak, filter, rullapparat och färdigrullade och slängde i soptunnan.
Jag använde 16tim nikotinplåster, de första 10 dagarna och gav sedan bort de resterande fyra eftersom jag kände mig säker.
Maken hade aldrig några problem, använde inga plåster och har heller aldrig varit röksugen trots att han rökt i 40 år (jag i 39 år)
Särskilda situationer i övrigt minns jag inte hur jag hanterade.
Nattsömnen kan vara lite orolig de första veckorna, men det är också övergående besvär.

Det viktigaste när man slutar, är att man själv tagit beslutet... inte för att andra tjatar på en.
Jag bestämde att jag inte skulle tycka synd om mig för att jag "inte får" röka... tänkte istället så här...
jag får röka om jag vill, men det vill jag INTE!

Quit Time... kan vara en sporre... den visar antal orökta, sparade pengar mm mm
Gillan
Jaa, du Netha! Vad kan man säga mer än grattis till sex år utan nikotin wub.gif . Jag kan inte påstå att jag är mest imponerad av hur mycket pengar ni tjänat på att låta bli att röka! Jag är mer imponerad av att ni faktiskt klarade av att sluta ge kroppen det gift som den faktiskt får genom rökningen/nikotinet wub.gif . Ve och förbannelse för den som uppfann nikotinet ranting.gif .........och för den som kom på att det kunde vara en fantastisk stimulantia giggle.gif (Säger en som inte slutat än, men som i högsta grad behöver det blush.gif )
Anki på Öland
Grattis Netha, den 30 maj 2000 rökte jag min sista efter 35 års bolmande. Synd man inte har pengarna i en liten låda så man kunde plocka fram dom nu g.gif Både min bil och min lilla husbil har gått sönder........... sad.gif
Anki
caprifol
Grattis Netha med make! Starkt gjort!!

yla
2000 slutade även jag ,,som de flesta har jag gjort slut på alla pengar jag sparade -cry-.gif
de hade ju vart kul o ha dom nu

grattis Netha o alla andra som slutat

lite svårt va de men nu känns de som om jag inte kan förstå att jag verkligen sugit i mej all den röken som jag gjort[attachment=6886:Image4414__180_.gif] nu har jag bara en last kvar,,,hehe nerå inte så mycke men ännu är de ju liiiiite nyttigt me ett glas rött då o då
Netha
Grattis till Biggan, Anki och Yla och alla andra som också slutat. bravo.gif rose.gif
Visst känns det skönt att slippa vara beroende och så mycket roligt man kan göra med pengarna istf att elda upp dem.

Så synd Anki, med bilarna. Hoppas att det löser sig på något vis.
Nej inte har vi heller sparat alla rökpengar... det gjorde vi bara de första månaderna...
sedan när jag såg glasburken (5 liters) fyllas med tjugor, tog shoppingtarmen över. whistling.gif laugh.gif
Biggan_
CITAT (Netha @ 30-08-2007, 22:07) *
Nej inte har vi heller sparat alla rökpengar... det gjorde vi bara de första månaderna...
sedan när jag såg glasburken (5 liters) fyllas med tjugor, tog shoppingtarmen över. whistling.gif laugh.gif

giggle.gif Precis på pricken!
Bee
Grattis till er som har slutat röka!

Om ett par år har jag också slutat helt, det vet jag. Jag röker ca ett paket i veckan nu mot ett om dagen för några år sen. Och så snusar jag ungefär två askar i veckan.
Mitt stora spöke som avhåller mig från att sluta helt är viktuppgången. Jag höll upp ett halvår för flera år sen och det kostade 10kg. Ny garderob och depression (både för vikten och förlusten av en "kompis"). En väninna sa "nu när du slutat röka så skall du egentligen banta också". Jamen hallå, jag ville ju leva också! Inte genom att äta godis, nej, vikten gick upp ändå.
Men om ett par år, då vet jag att jag struntar i vikten. Och då kommer jag att sluta med nikotinet.
Betty
CITAT (Bee @ 31-08-2007, 10:19) *
Grattis till er som har slutat röka!

Om ett par år har jag också slutat helt, det vet jag. Jag röker ca ett paket i veckan nu mot ett om dagen för några år sen. Och så snusar jag ungefär två askar i veckan.
Mitt stora spöke som avhåller mig från att sluta helt är viktuppgången. Jag höll upp ett halvår för flera år sen och det kostade 10kg. Ny garderob och depression (både för vikten och förlusten av en "kompis"). En väninna sa "nu när du slutat röka så skall du egentligen banta också". Jamen hallå, jag ville ju leva också! Inte genom att äta godis, nej, vikten gick upp ändå.
Men om ett par år, då vet jag att jag struntar i vikten. Och då kommer jag att sluta med nikotinet.

Ja det viktigaste är ändå att du slutar - hur du slutar är ju upp till dig.

Jag drog mitt sista bloss den 22/9 -98. Sen använde jag "sluta röka-hjälpmedlet" Nicorette Micro tab (ett litet nikotinpiller som sakta får smälta under tungan) - ända till den 15/2 -00 - jag var helt beroende av dem. En del rökare omkring mig fnös och tyckte att "-Det där är ju ett beroende lika mycket som rökningen var - och lika dyrt." Men jag svarade "- So what! Det skadar inte mina lungor och stör ingen annan i alla fall."
Jag hade försökt sluta röka flera gånger, mer eller mindre helhjärtat under årens lopp utan större framgång (jag började röka när jag var 15) . På det här sättet lyckades jag till slut, det tog tid, var besvärligt - men lyckades.
Idag skulle jag inte kunna tänka mig att ta ett enda bloss, skulle inte vilja utsätta mig för riskerna igen.
Lemonne

Jag slutade röka den 1/10 2003. Gick upp 10 kg, som jag fick ta och banta bort sedan. Jag tror det mest beror på att man får tillbaka aptitet och maten smakar så mycket godare wub.gif Sen tror jag att jag liksom förde över besattheten från cigaretter till mat, istället för att gå och tänka på cigaretterna gick jag och tänkte på mat!

Så här i efterhand måste jag säga: Det är värt det! Några extrakilo - so what? Kan jag sluta röka kan jag gå ner några kilo i vikt!

Jag tror dessutom att sluta röka på höstkanten är att rekommendera, sommaren är ju det "godare" att röka.

Lycka till alla ni som försöker sluta och grattis till er som har lyckats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon