Söttok06
Fiskars Grep böjde sig en av gafflarna i grepen. Jag fick hjälpa att böja tillbaka den men den böjde sig igen. Det går ju inte att arbeta bra med en sådan. Sen köpte jag en annan billig variant för 139 kr på JULA. Där gick ena gaffeln bara av efter två grävningar i jorden. Skit!

Vad ska jag satsa på nästa gång? Nog ska väl en grep hålla lite längre att gräva i jorden med?! Fiskars trodde jag var ett bra märke, eller har de också någon slags billighetsvariant.

KURT
En grep skall ju vara gjord av fjäderstål och det skall inte börja sig, möjligtvis gå av.
Söttok06
Kanske kom jag åt ett järnrör i jorden som gjorde att ena gaffeln böjde sig på Fiskars grepen. Men jag undrar om det är en grep som man ska ha för grovgrävning. Det är lättare att komma ner i den ogrästäckta jorden med grep än med spade. Och sedan vända jorden med den än med spade.
Pirum
Bäst är nog att försöka hitta en gammal grep, på auktion eller liknande. Spadar och skyfflar har man brukat kunna hitta bra på arméns överskottslager, men nu verkar det svårare - Överskottsbolaget säljer ju mestadels leksaker numera exempelvis.

Var det en dynggrep eller grävgrep du hade? Dynggrepen har tunnare gaffel, grävgrepen är kraftigare - men jag föredrar dynggrepen till det mesta eftersom jag inte använder grepen till att gräva.
Wilmer
Min fiskars grep gick av med en gång, träskaftet. Precis nere där järnet börjar visade det sig vara en kvist i träet som försvagade. Tyvärr hade jag inget kvitto sparat... Blev sur och köpte nästa på ÖB. Den har hållt hittills, men den sviktar märkbart i hård lerjord..
Ska nog ta åt mig tipset och gå på auktion!!

Wilma
myy
Jag köpte spade på ÖB för något år sedan, efter att den gamla ÖB-spaden gått av. De kostade ca 60 kronor/st tror jag, så då kan man ju stå ut med att de går sönder emellanåt. Om de har grepar minns jag inte. (Sambon gräver med spade i vår styva lera, själv kommer jag bara igenom grässvålen, även om jag hoppar på spaden).
Bee
Vi köpte en bra grep förra året. Mycket tyngre och mycket stadigare än Fiskars som vi också tittade på. Det var ett träskaft och svartlackerad "gaffel". Är inte helt säker men jag tror det stod "Karlstads xxxx nånting" på den. Den var jättebra till vår besvärliga lera, mycket bättre än spaden som bara sögs fast. Den gick på runt 300 men en kort tid senare såg vi den på Ica Maxi för ca 200!
KURT
CITAT (Bee @ 09-04-2008, 10:32) *
Vi köpte en bra grep förra året. Mycket tyngre och mycket stadigare än Fiskars som vi också tittade på. Det var ett träskaft och svartlackerad "gaffel". Är inte helt säker men jag tror det stod "Karlstads xxxx nånting" på den. Den var jättebra till vår besvärliga lera, mycket bättre än spaden som bara sögs fast. Den gick på runt 300 men en kort tid senare såg vi den på Ica Maxi för ca 200!

Karlstads Verktygsfabrik, men jag tror att företaget finns i Mora! Om de sedan verkligen tillverkar dem i Sverige vet jag inte?
Sommartorparn
CITAT (Wilmer @ 09-09-2007, 23:40) *
Min fiskars grep gick av med en gång, träskaftet. Precis nere där järnet börjar visade det sig vara en kvist i träet som försvagade. Tyvärr hade jag inget kvitto sparat... Blev sur och köpte nästa på ÖB. Den har hållt hittills, men den sviktar märkbart i hård lerjord..
Ska nog ta åt mig tipset och gå på auktion!!

Wilma

Det går att köpa nya skaft till fiskars grepar. Är inne på mitt tredje skaft redan. wink.gif
Skulle lagt mera pengar från början o köpt grep med metallskaf.
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 09-04-2008, 13:01) *
Det går att köpa nya skaft till fiskars grepar. Är inne på mitt tredje skaft redan. wink.gif
Skulle lagt mera pengar från början o köpt grep med metallskaf.

Fiskars gör redskap både med plastskaft (ergonomi serien) och med träskaft (classic serien)
Johanna O
Köp en gammal på auktion, som även nån här ovan tipsade om! Jag hittade en på auktion för en billig peng. Denna har verkligen fått utstå mycket, men varken böjt sig, sviktat eller att skaftet gått av!

Mvh
Johanna - som älskar gamla redskap och ofta tycker att nya prylar är skräp... wink.gif
Pirum
CITAT (KURT @ 09-04-2008, 11:51) *
Karlstads Verktygsfabrik, men jag tror att företaget finns i Mora! Om de sedan verkligen tillverkar dem i Sverige vet jag inte?

De påstår på redskapen att de tillverkas i Sverige. Huruvida stålet sen är inköpt från exempelvis Kina eller inte vet jag ej. De verkar rätt ok vid första anblick och känsla.

Vilket jag inte trodde. För i tidningen Allt om Trädgård (tror jag) så följde en sax med från Karlstads Redskap. Och den glappade och hade inget producentland inskrivet (=tolkas som billigaste valfria land i Asien) och var dålig reklam för företaget.
Babieca
Skaftet är som sagt bara att byta värre är det när piggarna böjer sig.
Jag har haft en gammal aktionsgrep i flera år, men då själva piggarna en gång böjt sig så är de inte lika hållbara längre. Böjer sig lättare för varje gång. Min aktionsgrep fick pension och sysslar numera med att vända i komposten för det orkar den med.

Istället köpte jag har en plåtgrep (hela skaftet) från Bauhaus (eget märke) som än så länge funkar bra även när jag är ute och gräver i hård och stenig mark. Bauhaus hade flera års garanti på grepen, tror det var 5 år. Fast jag har inte hunnit "plåga" Bauhaus grepen lite mycket som aktionsgrepen ännu.

Karlstads websida:
http://www.karlstadredskap.se/
Har en spade från dom som jag tycker om, men har inte provat någon grep.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon