Full version: Rådjursäkert?
spotty
Jag ska ge bort några vårlökar i födelsedagspresent. Mina favoritlökar är klosterlilja, grekisk krokus och vildtulpan (tulipa tarda). Är dessa sorter rådjursäkra eller kommer lökarna bli uppätna under vintern?

igl
hos mig har rådjuren aldrig ätit av klosterliljor men de har olika matvanor beroende på var de finns så det går aldrig att garantera något. krokus och tulpaner brukar de ju kunna äta av tyvärr...
mvh
inger
Jill-Ulrika
Hänger på den här tråden eftersom jag själv har en hel liten rådjursfamilj i trädgården. (En mamma och två kid). Så pöta så! happy.gif

Kan inte låta bli att älska rådjuren även då de äter av lagern och bajsar lite varstans. Mina grannar tycker dock att rådjur gör sig bäst som stek. no.gif Å andra sidan är det samma grannar som ständigt återkommer till att man kan äta såväl mördarsniglar som kirskål.
-Jamen, ät dem då säger jag! Men låt bli "rådisarna".

Hursomhelst, undrar jag nu om mina Liljetulpaner kommer stå säkra? Jag har hört att rådjur möjligtvis inte äter dessa, någon som vet?

(Trodde det var de utslagna tulpanerna som rådjuren åt och inte själva lökarna när de fortfarande är i jorden? Är det inte sorkar, mullvadar som äter lökarna när de är i jorden? Eller?) unsure.gif
Blomstertanten
Ja, inte har då jag sett rådjuren gräva upp lökarna för att kalasa på dom ! tongue.gif
Dom brukar vänta till det kommit upp ur jorden !

Cacki
Tulpaner är vårfavoriter för rådjuren men just Tulipa tarda brukar få vara ifred hos mej. (oftast i alla fall)
Betty
Tulpaner är favvokäket hos mig med men tardatulpanerna låter de bli, kanske för att de små vildtulpanerna är senare än "vanliga" tulpaner - såpass sena att det börjat finnas annat att äta för dem i skogen. dunno.gif
tudor
Jag tror som Betty!
växthusjonte
Vi driver lite snitttulpaner och innehållet i lådorna med de skördade lökarna hamnar då på "soptippen" ute i skogen. Denna utfodring är mycket uppskattad av rådjuren och ofta kan man se fem-sex stycken där, när man kommer för att slänga något växtmaterial så brukar de knalla i väg några meter och stå och vänta tills man gått. Efter att de gjort sitt efter varje påfyllning ser det ut som om det vore nykrattat.
Så ja, rådjur gillar tulpanlökar.
marigt
Tror som Betty med, beror nog på vad som serveras i naturen,
Måste prova tarda, jag har valt bort tulpaner pga rådjuren. De åt lite av mina dahlior när de tittade upp, men nu är det fina buskar med fina blommor, helt orörda.

Tycker om rådjur, både på matbordet och ute i naturen, även om de stör i rabatterna.

Rådjuren tar och ger......
Lile
Har hört rykten om att rådjur inte äter gula tulpaner?? confused.gif
Christina i Småland
Jag tror inte att rådjuren bryr sig så mycket om färgen, oftast äter de upp det mesta ovan jord , innan blommorna slagit ut.
/Christina
MB1965
Alla tulpansorter inkl botaniska jag har/har provat har blivit snacks för de tre lokala rådjuren.

Nåja, det är snart oktober muahahahahha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon