tife
Köpte en liten buske igår, en Spirea little princess, var lite stressad så jag tog bara busken betalade och skyndade mig hem.

När jag kom hem och i lugn och ro betraktade min buske så såg jag naturligtvis "löss" (små svarta) och det röda på bladen (se bifogad bild) Lössen ser döda ut nu, har varit kallt här i uppland i natt.
Frågan är nu om jag ska lämna tillbaka min buske eller plantera den ändå eftersom frost och kyla kanske tar hand om problemet, eller finns äggen eller lössen kvar nästa år ändå?

Vill gärna ha den här sorten men den kanske lätt drar till sig ohyra?

Vad skulle ni gjort?

Har aldrig hållt på i en trädgård förr, det här är min första... [attachment=6855:spirea.JPG]
Cilla
Jag skulle om jag vore du inte varit minsta orolig eller bannat mig för att i hast köpt det här exemplaret. Löss klarar spirean av väl, det är en ovanligt stark och tålig buske. Missfärgningarna i bladen skulle jag så här nu på sensommaren tolkat som att busken länge stått i kruka och fått allehanda tork-, närings och värmeproblem. Sätt du busken i backen, vattna ordentligt en gång i veckan och se våren an med tillförsikt. Det här är en bra buske och ett bra val när man är nybliven trädgårdsägare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon