HelenN
hej hej!

Förra året ställde jag min första lilla ängel i matkällaren,där det blir lägst 5+, men den ängeln ruttnade. Där förvarade jag alla mina dahlia knölar också, och de klarade sig jätte bra!
Så nu undrar jag om man kan ta in änglarna under vintern i rumstemperatur, och skall de då stå ljust eller mörkt?
Och när man vinterförvarar, skall bladen vara kvar? Skall jag beskära den nåt innan? Hur mycket i så fall? Skall jag beskära den till våren?

En som vill lyckas!
titti49zon6
Jag förvarar mina änglar i matkällaren, ung. samma temp som du har men tar bort alla blad och vattnar ytterst sparsamt, dom får torka ganska mycket och då ger jag dom bara lite vatten
Har också haft en stor ängel inne i ett mörkt hörn som fått ha bladen kvar och den har fått lite vatten när bladen slokat
Alla har överlev tummenupp.gif t
Irene_L
Jag övervintrar mina änglar i rumstemperatur. tummenupp.gif

De står på golvet framför fönstret och får nöja sig med det ljuset som kommer från fönstret. Jag tar in dom som dom är, tar inte bort några blad. Nån vecka innan jag tar in dom brukar jag sätta pinnar mot ohyra i jorden.
Dom kommer sen att tappa en del av bladen under vintern. De änglarna som är för höga för att kunna få in klipper jag så att dom kan få rum inne. Men klipp inte för mycket och helst bara ovanför Y eftersom änglarna blommar efter de har gjort ett Y . Sen vattnar jag änglarna när dom känns torra. Eftersom dom är inne i rumstemperatur får man vattna oftare mot dom som förvaras svalt och mörkt.

Så här gjorde jag i vintras och av 4 st var det 3 som klarade sig. Den som inte klarade sig var en sort som verkade lite knepiga. Jag försökte ta sticklingar av den men de klarade sig inte.

Jag kommer övervintra mina så här i vinter. Jag har 9 st i år. Hoppas att dom får rum bara. giggle.gif

Lycka till Lämås! tummenupp.gif
HelenN
ok, då skall jag ställa in dem i rumstemperatur i år & göra som dig Irene...låta bli att klippa ner dem...och hoppas på att de överlever.

Tack alla för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon