Nettski
Hej,

man lär sig något nytt var dag! Jag läste här i forumet att man faktiskt kan övervintra chiliplantor och kanske även paprikaplantor (gränsen är liten). Jag har 4 stora murarbaljor fyllda med både chiliplantor och paprikaplantor som står i mitt växthus. De trivs jättebra och är stora och översållade med frukter. Tänk om det gick att övervintra dem och använda även nästa år....

Frågor:

1. vilken temperatur är absolut den lägsta om man ska övervintra chiliplantor?
  2. är det bara vissa sorter av chili som kan övervintras?
  3. ska man vara ytterst sparsam med vattning eller jorden skall hållas någorlunda fuktig under vintern?
Samma frågeställningar gäller så klart också för paprikan....

Vore ytterst tacksam om någon har svar på mina frågor.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Nettan

Preussen
1. lägsta temperatur vet jag faktiskt inte men kamrat övervintrade sina plantor i sin farstu där temperaturen låg kring 10-15 grader med bra resultat. en annan kamrat hade en tabascoplanta utomhus stora delar av vintern där den fick frost men gav ändå bra skörd.

2. jag får det lättast att fungera med sorter av c.chinense. har sett bra resultat på c.pubescens och c.frutescens.

3. sparsam är bäst. se till att inte vattna på stammen för att minska risken för mögel. håll koll efter annan ohyra.

sen så testa, det kostar förhoppningsvis inget.
Strixx
Ska man klippa der den? I så fall när?
Preussen
jag vet att i en tråd om behandlat ämnet tidigare finns en bra bild på en lyckad klippning. tyvärr kan jag inte hitta den tråden just nu men återkommer om jag hittar den.

när du först tar in plantan så kan du klippa ner den av estetiska och funktionella sätt. i takt med att ljust minskar så klipper du så att du i stort sett har veden kvar med lite nya skott.
Piccante
Kan heller inte svara på lägsta temp nu, men jag tror att mina plantor oxå har runt 10-15C när de står inne i mina dragiga fönster under vintern.

Vattnar sparsamt och gödslar inte under vintern. Kväve stimulerar tillväxt hos växter men det är ingen idé att få dem att växa mycket när de ändå får för lite ljus inne (om man inte ger tillskottsljus). riskerar bara att plantorna blir höga och rangliga om man driver dem för hårt under vintern. Mina får vintervila. Sen klipper jag dem först på våren innan jag planterar om dem. Klippning kan stimulera ny tillväxt och det blir ju ändå inte till någon nytta. De blir kompaktare och finare om man beskär och de växer till på våren.

fördelen med att övervintra är att de ofta blommar tidigare och man får längre säsong. Vissa chili behöver mycket värme och solljus för att mogna så en tidigt start är bra.
Nettski
Jag tackar för alla svar som inkommit.!!

Ska göra ett försök att övervintra dem och det ska bli spännande och se om det fungerar.

Det vore bra att slippa så nytt varje år och kanske blir där frukter på plantorna lite tidigare...vem vet!

Med vänlig hälsning
Nettan

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon