Chamomille
29-08-2007, 13:49
På mitt förra ställe hade jag ett träd som gav små frukter i mängder varje höst. Den växte med flera stammar ihop. På våren blommade det med tusentals blommor i ett fåtal dagar som drog till sig lika många bin

. Bären var lite större än ett stort körsbär (ca 2 cm) och smakade faktiskt ljuvligt. Färgen var röd-gul, alltså röd på ena sidan och gul på andra. Vad kan det ha varit??? Jag skulle så hemskt gärna vilja ha det trädet igen...
Där vi bor nu finns ett annat träd med liknande frukter fast större (ca 3 cm). De är röda när de mognar och smakar i stort sett ingenting (lite plommon). Vad är det?
De krikon som jag har sett har varit mörkt blå på utsidan och har mognat redan tidigt i Juli. Alla har mognat på samma gång. Men det kanske finns fler sorter?
Chamomille
29-08-2007, 16:36
Jag tror inte att det var Krikon jag hade på förra stället. De var mycket goda små frukter (som mini-plommon) med jätte-stor skörd! Men den vi har nu har väldigt lite frukt och smakar inget nästan.
Sommartorparn
29-08-2007, 18:44
Krikon kan vara olika, eftersom de är självsådda plommon och inte en sort som ympats.
Vissa är goda att äta, andra passar bättre till kakor o annat.
Här finns mera information och även recept:
krikoninfo
Jan Lindgren
29-08-2007, 22:50
Hej!
Det verkar finnas många olika krikon. Mina har inte mognat ännu. Vad krikon är verkar också vara oklart. En art eller en hybrid. Dessutom verkar det vara lite olika vad som är krikon i olika delar av Sverige.
MVH
Jan Lindgren
zaaritha
31-08-2007, 22:44
Krikon "ska" vara korsning mellan plommon o körsbär.....................
Blå.
Men, jag tycker det verkar mysko!
Vet att jag hörde annat av gamla bondfarbröder, när jag va´barn--minns ej nu, tyvärr!
Chamomille
31-08-2007, 22:54
CITAT (zaaritha @ 31-08-2007, 23:44)

Krikon "ska" vara korsning mellan plommon o körsbär.....................
Blå.
Men, jag tycker det verkar mysko!
Vet att jag hörde annat av gamla bondfarbröder, när jag va´barn--min

ns ej nu, tyvärr!
jag
Näe, just. Fy för f...n för mig som inte tog reda på vad det va..Gud så rara små frukter jag hade

. Och jag vet inte hur jag ska få reda på VAD det eg var????
Jan Lindgren
01-09-2007, 20:45
Hej!
Krikon som hybrid mellan plommon och körsbär var en ny teori. Den vanligaste är att det är en korsning mellan plommon och slån. Det verkar dock vara osannolikt eftersom fröplantor inte klyver upp på ett rimligt vis. Hoppas någon gör en genetisk studie så vi får klarhet.
MVH
Jan Lindgren
zaaritha
01-09-2007, 21:44
Mirabeller?
Gula, söta, små..............
Lonicera
01-09-2007, 22:58
Eller kan det inte vara körsbärsplommon då, Prunus cerasifera? Bären skiljer i både smak och färg mellan olika sorter och de blommar överdådigt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.