|
Chamomille
29-08-2007, 14:08
Vi har äppelträd som vi inte har klippt som vi ska. Jag bifogar 2 bilder. Det första lilla äppelträdet beskar jag i våras alldeles för mycket vad jag har förstått nu. Hur ska jag göra nu? Klippa litegrann? Hur mycket? Det stora beskars för ett par år sen och har nu grenar som sticker upp i skyn flera meter. Hur ska jag göra med det? Hur mycket ska jag klippa? All hjälp tas tacksamt emot. [attachment=6856:Lilla_äppelträdet.JPG] [attachment=6857:Stora_äppelträdet.JPG]
Kakaduan
29-08-2007, 14:15
Hej,
eftersom det är omöjligt att svara på frågan utan att stå vid trädet och titta måste jag nog säga att ni får kolla i någon beskärningsbok. Rent generellt gäller att man klipper bort vattenskott, tar in grenar som växer inåt eller som korsar varandra så att de skaver eller skymmer varandra från solsken. Är det ett ungt träd handlar det ju också om att forma det inför framtiden och då måste man ju tänka lite framåt dessutom.
Kanske ni har någon bekant, granne eller så som kan hjälpa till?
Kakaduan
Chamomille
29-08-2007, 14:19
CITAT (Kakaduan @ 29-08-2007, 15:15)  Hej,
eftersom det är omöjligt att svara på frågan utan att stå vid trädet och titta måste jag nog säga att ni får kolla i någon beskärningsbok. Rent generellt gäller att man klipper bort vattenskott, tar in grenar som växer inåt eller som korsar varandra så att de skaver eller skymmer varandra från solsken. Är det ett ungt träd handlar det ju också om att forma det inför framtiden och då måste man ju tänka lite framåt dessutom.
Kanske ni har någon bekant, granne eller så som kan hjälpa till?
Kakaduan Nej, vi har ingen som kan hjälpa till, då hade jag inte ställt frågan här...  Trädet är beskuret i våras efter konstens alla regler. Det är alla dessa vattenskott som jag nu undrar över...? Det stora trädet undrar jag om jag ska klippa mycket eller lite på...
Sommartorparn
29-08-2007, 15:11
Jo, nog ser det ut som att du har beskurit för mycket. Att ta bort alla vattenskott i ett nafs skulle ytterligare stressa träden och stimulera dom till nya vattenskott. Glesa ut ungeför vart 5:te vattenskott, kanske skulle vara lagom. Det kan du ju börja med till dess du kan få kunnig hjälp. Kan göras vid denna årstid. Dessutom ser det ut som att det sticker ut en tapp under kronan till vänster (på det lilla trädet). Skär bort sådana 'fulheter' eftersom dom kan bli inkörsport till sjukdomar. Här kan du läsa om hur man gör bra snitt och tar bort tappar, etc. http://www.juniper.se/tradvard/artikel3.htmCilla brukar kunna ge råd om trädbeskärning utifrån ett fotografi, men eftersom det är löv på dina träd så ser man ju inte hur grenarna går, och då är det jättesvårt att säga något alls. Var bor du? Kanske Cilla kan tipsa dig om en proffsig trädbeskärare som inte förstör träden för dig?
Chamomille
29-08-2007, 18:03
CITAT (Sommartorparn @ 29-08-2007, 16:11)  Jo, nog ser det ut som att du har beskurit för mycket. Att ta bort alla vattenskott i ett nafs skulle ytterligare stressa träden och stimulera dom till nya vattenskott. Glesa ut ungeför vart 5:te vattenskott, kanske skulle vara lagom. Det kan du ju börja med till dess du kan få kunnig hjälp. Kan göras vid denna årstid. Dessutom ser det ut som att det sticker ut en tapp under kronan till vänster (på det lilla trädet). Skär bort sådana 'fulheter' eftersom dom kan bli inkörsport till sjukdomar. Här kan du läsa om hur man gör bra snitt och tar bort tappar, etc. http://www.juniper.se/tradvard/artikel3.htmCilla brukar kunna ge råd om trädbeskärning utifrån ett fotografi, men eftersom det är löv på dina träd så ser man ju inte hur grenarna går, och då är det jättesvårt att säga något alls. Var bor du? Kanske Cilla kan tipsa dig om en proffsig trädbeskärare som inte förstör träden för dig? Jag får helt enkelt fotografera i höst/vinter. För vi kan inte betala flera tusen kronor till någon som kommer och klipper våra träd.
Sommartorparn
29-08-2007, 18:22
CITAT (Chamomille @ 29-08-2007, 19:03)  Jag får helt enkelt fotografera i höst/vinter. För vi kan inte betala flera tusen kronor till någon som kommer och klipper våra träd. Jag vet inte vad det kostar med trädbeskärning numera, men när jag för många år sedan köpte ett hus med gamla fruktträd, så lät jag ett proffs skära dom första 2-3 åren, för träden var totalt igenrisade och behövde gallras. Det var hans idé att gallringen skulle göras över flera år för att undvika vattenskott. Jag hade tur att det var en som kunde för jag hade själv ingen aning. Jag hade absolut inte klarat av att göra det själv på ett snyggt sätt. Han tog bort väldigt mycket utan att det på något sätt såg misshandlat ut. När det var gjort, är så var det inte så svårt för mig att hålla efter. Dessutom hade jag haft tillfälle att titta på hur han gjorde.
ingrid fuxwall
29-08-2007, 18:59
CITAT (Sommartorparn @ 29-08-2007, 16:11)  Kan göras vid denna årstid. Du menar alltså att man kan klippa i fruktträd denna årstiden?? Har ett päronträd som inte mår bra och skulle vilja klippa lite men hade fått för mig att nu var sämst tänkbara årstiden - strax innan vilan. ingrid
Sommartorparn
29-08-2007, 19:12
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-08-2007, 19:59)  Du menar alltså att man kan klippa i fruktträd denna årstiden??
Har ett päronträd som inte mår bra och skulle vilja klippa lite men hade fått för mig att nu var sämst tänkbara årstiden - strax innan vilan.
ingrid Juli-Augusti-September skonsammaste perioden för beskärning. vårbeskärning stimulerar skottillväxt, vilket passar bäst på unga träd. Läs Cillas hemsida  : vår eller höstbeskärning
ingrid fuxwall
29-08-2007, 20:12
CITAT (Sommartorparn @ 29-08-2007, 20:12)  Juli-Augusti-September skonsammaste perioden för beskärning. vårbeskärning stimulerar skottillväxt, vilket passar bäst på unga träd. Läs Cillas hemsida  : vår eller höstbeskärningTack snälla! Då ska jag skicka ut sambon i morgon
Lonicera
30-08-2007, 07:35
CITAT (Chamomille @ 29-08-2007, 19:03)  Jag får helt enkelt fotografera i höst/vinter. För vi kan inte betala flera tusen kronor till någon som kommer och klipper våra träd. Där jag bor kostar det ca 400-500 kronor för att beskära ett träd i den storleken. Då är det utbildade trädgårdsmästare som kommer. Jag tycker inte det är dyrt med tanke på vad man får. Det skiljer sig säkert beroende på var i landet man bor naturligtvis. Ett träd ska man ju ändå ha under många många år så jag tycker det är värt att ta hjälp av proffs så man kan njuta av sina träd. Jag blir ofta beklämd när jag är i ett villakvarter på våren och ser detta stympande av fruktträd som sker. Men det är kanske bara jag det..........
Chamomille
30-08-2007, 09:59
CITAT (Lonicera @ 30-08-2007, 08:35)  Där jag bor kostar det ca 400-500 kronor för att beskära ett träd i den storleken. Då är det utbildade trädgårdsmästare som kommer. Jag tycker inte det är dyrt med tanke på vad man får. Det skiljer sig säkert beroende på var i landet man bor naturligtvis. Ett träd ska man ju ändå ha under många många år så jag tycker det är värt att ta hjälp av proffs så man kan njuta av sina träd. Jag blir ofta beklämd när jag är i ett villakvarter på våren och ser detta stympande av fruktträd som sker. Men det är kanske bara jag det..........  Det har varit ett proffs hos oss. Han tog flera tusen. Vi har inte bara ETT träd....
Sommartorparn
30-08-2007, 12:38
CITAT (Lonicera @ 30-08-2007, 08:35)  Ett träd ska man ju ändå ha under många många år så jag tycker det är värt att ta hjälp av proffs så man kan njuta av sina träd. Jag blir ofta beklämd när jag är i ett villakvarter på våren och ser detta stympande av fruktträd som sker. Men det är kanske bara jag det..........  Det sorgliga är att det ofta är s.k. proffs som står för de värsta stympningarna. Idén att träd 'föryngras' av radikalbeskärning är spridd och seglivad. T.o.m. Görel Kristina Näslund i sin äppelbok föreslår att man kapar halva kronan......... En bekant i ett av Stockholms villaområden fick ett flertal gamla äppelträd skövlade av proffs. Hon hade visserligen själv bett om det, eftersom hon ville ha äpplena i plockvänlig höjd. Allt som växte ovanför plockvänlig höjd togs bort. Hon var väldigt nöjd med resultatet....... Ja, vad säger man när skadan är skedd? Har inte vågat fråga vad hon tycker om vattenskotten som kom sedan..... för att inte tala om sjukdomarna som med stor sannolikhet lurar kring hörnet.... Så, det gäller inte bara att hitta ett trädbeskärarproffs, utan det gäller att hitta rätt sorts trädbeskärarproffs! Chamomille, om ni har många träd och du gärna vill kunna ta hand om dom själv, så föreslår jag att du går en trädbeskärningskurs och att du läser så mycket du kan (exempelvis på Cillas sida, samt NYA Beskärningsboken som du hittar på biblioteket). Träden skadas inte av att du låter dom vara ifred ett par år. Däremot kan de fara illa av felaktig beskärning.
Chamomille
30-08-2007, 17:13
CITAT (Sommartorparn @ 30-08-2007, 13:38)  Det sorgliga är att det ofta är s.k. proffs som står för de värsta stympningarna. Idén att träd 'föryngras' av radikalbeskärning är spridd och seglivad. T.o.m. Görel Kristina Näslund i sin äppelbok föreslår att man kapar halva kronan......... En bekant i ett av Stockholms villaområden fick ett flertal gamla äppelträd skövlade av proffs. Hon hade visserligen själv bett om det, eftersom hon ville ha äpplena i plockvänlig höjd. Allt som växte ovanför plockvänlig höjd togs bort. Hon var väldigt nöjd med resultatet....... Ja, vad säger man när skadan är skedd? Har inte vågat fråga vad hon tycker om vattenskotten som kom sedan..... för att inte tala om sjukdomarna som med stor sannolikhet lurar kring hörnet....
Så, det gäller inte bara att hitta ett trädbeskärarproffs, utan det gäller att hitta rätt sorts trädbeskärarproffs!
Chamomille, om ni har många träd och du gärna vill kunna ta hand om dom själv, så föreslår jag att du går en trädbeskärningskurs och att du läser så mycket du kan (exempelvis på Cillas sida, samt NYA Beskärningsboken som du hittar på biblioteket). Träden skadas inte av att du låter dom vara ifred ett par år. Däremot kan de fara illa av felaktig beskärning. Okej  Jag ska läsa mer. Det lilla trädet har jag faktiskt varit på... Fast bara liiite. Det var så väldigt mycket vattenskott. De stora ska vi ta några grenar på tänkte vi. Lite i taget. De stora klipptes senast för några år sen. Vi visste inte om vi skulle ha kvar alla stora för dom har för lände sen drabbats av någon sjukdom som jag inte kommer ihåg namnet på (barken fläks upp). Fast tydligen kan man ha glädle av dom i många år till har jag läst.
Sommartorparn
30-08-2007, 17:49
CITAT (Chamomille @ 30-08-2007, 18:13)  Okej  Jag ska läsa mer. Det lilla trädet har jag faktiskt varit på... Fast bara liiite. Det var så väldigt mycket vattenskott. De stora ska vi ta några grenar på tänkte vi. Lite i taget. De stora klipptes senast för några år sen. Vi visste inte om vi skulle ha kvar alla stora för dom har för lände sen drabbats av någon sjukdom som jag inte kommer ihåg namnet på (barken fläks upp). Fast tydligen kan man ha glädle av dom i många år till har jag läst. Kräfta kanske?. Jo, visst kan träd leva länge o ge frukt även om dom har kräfta. Men dom smittar. Tänk på att tvätta verktygen med T-sprit efter att ha beskurit ett sådant träd. Kanske också byta kläder om du har hasat omkring i ett sådant träd och sedan går vidare till ett friskt träd. Om ni vill satsa på att nyplantera äppelträd kanske ni skulle ta bort dom sjuka först så att dom nya inte smittas... läs om kräfta
Chamomille
30-08-2007, 18:01
CITAT (Sommartorparn @ 30-08-2007, 18:49)  Kräfta kanske?. Jo, visst kan träd leva länge o ge frukt även om dom har kräfta. Men dom smittar. Tänk på att tvätta verktygen med T-sprit efter att ha beskurit ett sådant träd. Kanske också byta kläder om du har hasat omkring i ett sådant träd och sedan går vidare till ett friskt träd. Om ni vill satsa på att nyplantera äppelträd kanske ni skulle ta bort dom sjuka först så att dom nya inte smittas... läs om kräftaDet har vi också tänkt på... Det kanske är lika bra att såga ner allihopa innan vi köper nya?? Vi har 2 stackars äppelträd som är mellan 5 och 7 år bara som står illa till (men är friska och aldrig klippta....) som vi vill flytta. Men smittar det bara genom "beröring"? Kan vi ha kvar 2 äppelträd (hängmattan är där...  ) och vara "säkra" på att de andra inte smittas? Vi har ju tänkt att köpa nya också...
Sommartorparn
30-08-2007, 18:44
Jag är ingen expert på detta, men såvitt jag förstått så kan man aldrig helt gardera sig mot smitta. Bor ni i ett villaområde så finns det säkert sjuka träd i grannskapet o då finns smittan i luften. Sedan spelar det förstås roll hur nära det är mellan sjuka och friska träd. Mest kommer smittan in i trädet via de sår som blir när man beskär det, och genom smittade verktyg. Fuktig väderlek ökar smittrisken. Man ska inte heller låta grenar o kvistar ligga o skräpa efter att man har beskurit ett smittat träd utan bränna dom. Genom att ge de nyplanterade träden goda växtförhållanden så kan man öka deras motståndskraft mot sjukdomar. Se till att det står väldränerat, t.ex. Välja e-plantemärkta träd. Om man ska ta bort alla träd innan man planterar nytt, den frågan grunnar jag också på. Inte vill jag bo på ett kalhygge under alla år det tar för nyplanterade träd att bli stora. Jag tror nog jag låter några av mina sjuka träd stå kvar även om jag planterar nytt. Men det är en risk förstås..... Cilla, var är du? Det här är dina frågor som jag är inne o fuskar bland
Hej, Jag har fullt upp hemma och har tre stygn i ena fingret och skriver därför inte lika gärna som vanligt.
Om beskärningen av träden på fotona skulle jag väntat minst en säsong till. Träd som beskurits på för mycket bladmassa under ett enda tillfälle och därför svarat med nödskott behöver inte beskärning utan kompensera sig först innan gallring sker - oavsett när gallringen sker. Ett tecken på att ett äppelträd är moget att ta emot första lätta beskärningen efter en nödskottsbeskärning är att alla skotten utvecklat sidoskott. Det brukar ske på andra eller tredje året.
Att först beskära grovt och sedan kapa alla vattenskott är att föråldra trädet. Finns mycket att säga om detta, men inte med tre stygn i fingret som nu...
Ett äppleträd som är tätt behöver beskäras under flera säsonger, inte allt på en gång. Och vill man uppnå gallringseffekt väljer man JAS-perioden som tidigare sagts i tråden. Vill man stimulera ytterligare tillväxt av gren och lad väljer man vårvintern. Men som sagt, man väntar till dess att stressen av den grova beskärningen lugnat sig, annars skär man in problem igen.
Päronträd eller andra träd som inte mår bra och visar ett eller annat symptom på detta behöver mycket sällan beskärning för att må bra. Det är ett elände att myten är så spridd om att vi ska sköta våra träd med såg och sax för att de ska må bra, när det oftast är helt andra åtgärder som behövs.
Detta sagt av en som yrkesmässigt beskär träd - bland annat.
Barkfall är inte detsamma som kräfta. Med bilder kan man ofta avgöra om det är kräfta eller ej. Barkfall kan ha många orsaker, och man måste se många bilder på träd och marken i omgivningen för att göra en någorlunda gissning.
ett vixet träd med kräfta kan leva och ge frukt under många år, medan ett yngre ofta står och stampar och förlorar vitala delar som gör att det är bättre att börja om med ett nytt. Kräfta är en svamp och smittar främst genom felaktig beskärning, beskärning på vårvintern, sank mark, rotskador, stress av annat slag. Den är också mer vanlig hos vissa äppelsorter än andra. AVstånd till andra smittade träd spelar också roll.
Men oavsett hur kräftsmittat ens område är finns alltid sätt att minska problemen med den!
Chamomille
02-09-2007, 06:04
CITAT (Cilla @ 02-09-2007, 00:56)  Hej, Jag har fullt upp hemma och har tre stygn i ena fingret och skriver därför inte lika gärna som vanligt.
Om beskärningen av träden på fotona skulle jag väntat minst en säsong till. Träd som beskurits på för mycket bladmassa under ett enda tillfälle och därför svarat med nödskott behöver inte beskärning utan kompensera sig först innan gallring sker - oavsett när gallringen sker. Ett tecken på att ett äppelträd är moget att ta emot första lätta beskärningen efter en nödskottsbeskärning är att alla skotten utvecklat sidoskott. Det brukar ske på andra eller tredje året.
Att först beskära grovt och sedan kapa alla vattenskott är att föråldra trädet. Finns mycket att säga om detta, men inte med tre stygn i fingret som nu...
Ett äppleträd som är tätt behöver beskäras under flera säsonger, inte allt på en gång. Och vill man uppnå gallringseffekt väljer man JAS-perioden som tidigare sagts i tråden. Vill man stimulera ytterligare tillväxt av gren och lad väljer man vårvintern. Men som sagt, man väntar till dess att stressen av den grova beskärningen lugnat sig, annars skär man in problem igen.
Päronträd eller andra träd som inte mår bra och visar ett eller annat symptom på detta behöver mycket sällan beskärning för att må bra. Det är ett elände att myten är så spridd om att vi ska sköta våra träd med såg och sax för att de ska må bra, när det oftast är helt andra åtgärder som behövs.
Detta sagt av en som yrkesmässigt beskär träd - bland annat.
Barkfall är inte detsamma som kräfta. Med bilder kan man ofta avgöra om det är kräfta eller ej. Barkfall kan ha många orsaker, och man måste se många bilder på träd och marken i omgivningen för att göra en någorlunda gissning.
ett vixet träd med kräfta kan leva och ge frukt under många år, medan ett yngre ofta står och stampar och förlorar vitala delar som gör att det är bättre att börja om med ett nytt. Kräfta är en svamp och smittar främst genom felaktig beskärning, beskärning på vårvintern, sank mark, rotskador, stress av annat slag. Den är också mer vanlig hos vissa äppelsorter än andra. AVstånd till andra smittade träd spelar också roll.
Men oavsett hur kräftsmittat ens område är finns alltid sätt att minska problemen med den! Tack för alla tips och råd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|