Full version: hösthallon
langborsten
Har hösthallon som jag klippt ner efter skörd. Nu har det kommit sidoskott som är drygt halvmeterhöga, ska man klippa dem också, eller låta vara?
Jan Lindgren
Hej!
Låt dem vara så får du två skördar.
MVH
Jan Lindgren
e_sedell
Hösthallon ska inte klippas ned efter första skörden utan på hösten. Låt skotten vara så får du en bra förstaskörd kommande år, är mitt råd.
AnnammA
Har du redan fått mogna halon??!!
Där är gott om omoget hos mig, men moget -nix! Jag hoppas på lite mer sol och värme, att vädret vänder, för nu har det varit relativt kallt(för augusti månad)på morgnarna. 4+ igår morse påstår vissa.(Det var kallt, men jag var för trött för att notera vilken temp det var...)

Hälsn

AnnA

PS! Jag brukar klippa ner mina hösthallon efter första frosten, dvs då inte fler bär kan mogna fram, eller ibland, när jag inte hunnit med, på senvintern...(Fast det är lite sent att göra det...men ibland är ju tempsvängningarna här nere så dramatiska, att ena dagen frost, och huxflux kommer snön andra dagen, och så växlar det igen...)DS
langborsten
Tack för goda råd. Där ser man - jag har alltså gjort fel i alla år som klippt ner efter sista hallonet, hade kanske kunnat få fler. Men nu vet jag till nästa år!
rosita
Jag har också hösthallon, som har börjat mogna. Alla här säger att man ska klippa ner plantorna på hösten/vintern, men klarar inte plantan vintern bättre om man låter det stå kvar till tidig vår? Det brukar vara så med perenner bl a.
Skogsbrynet
Det är bättre för plantorna att bli nerklippta ända ner till marken, mycket sent på hösten. Svampsporer kommer bort i stället för att bli nersköljda under vintern eller på våren. Att behålla skotten för att få sommarskörd , ger mer angrepp av hallonskottsjuka, då det blir för tätt mellan skotten och sol och luft inte kommer till. Bor du i Skåne, annars låter det märkligt att du redan har slutskördat dina hösthallon?
langborsten
Jaha, nu vet jag varken ut eller in, ska jag kanske klippa skotten i alla fall...Jag bor också i Skåne och första (?) skörden var över i mitten av aug men då är det alltså så att det kan komma en omgång till, eller?
rosita
Alltså hos mig kommer hösthallonen från slutet av augusti tills frosten kommer i okt/nov. Så tidigt som i augusti har jag aldrig hört någon som skördat färdigt, just nu har jag massor av omogna kart! Och jag odlar i zon 1.
Skogsbrynet
frågan är om du har hösthallon eller vanliga sommarhallon, eftersom bären är slut för i sommar.Hösthallon börjar växa ut i karten och mognar framöver, vi kan skörda ända till nattfrost och snö tar över. Förra året kom första snön i början av oktober och då plockade vi de sista bären, sedan blev det ju en normal höst igen men bärens tid var förbi på grund av den tidiga snön. Har en bild av mannen i huset som plockar hallon i snön, häftigt men nu hoppas vi att få plocka utan snöhinder i år.
Strixx
Jag har lärt mig att man ska klippa hösthalonen på vårkanten. Jag praktiserar detta med framgång, jag klipper ner dem jäms med marken i mars månad. Våra första hösthallon plockade vi redan i slutet av juli, medans vi fortfarande skördad från sommarhallonen, och det kommer fortfarande hallon på hösthallonen, och ny skott kommer från marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon