Full version: Odla humle
photodo
Jag undrar om det är någon som vet när man lämpligast planterar humleplantor. Kan man plantera i september?

Lars
Tesa
Det är nog en ganska bra tid att plantera den på...den blommar ju ganska tidigt så då är det bättre med höstplantering..Krukodlade växter..kan man planter i stort sett fram till det blir tjäle..
Bajare
CITAT (Tesa @ 29-08-2007, 17:57) *
...den blommar ju ganska tidigt så då är det bättre med höstplantering..

Nej, min humleplanta blommade inte förrän slutet of Juli. Det tar tid att växa up 5-7 m först varje år.

Det är säkerligen ingen fel att plantera humle i September, men jag tror, att det går bra att plantera humle i våren också.

Bajare

Andypandy
CITAT (photodo @ 29-08-2007, 16:18) *
Jag undrar om det är någon som vet när man lämpligast planterar humleplantor. Kan man plantera i september?

Lars

Hur skulle det vara med svaret: ALDRIG!?
Vi planterade 3 humle för 3 år sedan... första året.. beskedligt.. rolleyes.gif 2:a = OJ det var som tusan (4meter) blink.gif 3:e året detta.. de är ju överallt +7 meter, och jag ser små plantor överallt.. i häcken.. i gräsmattan... i den röda busken.. bredvid altanen... i jordgubbslandet.. de verkar verkligen trivas strax i göteborgsområdet. slap.gif
(bävar inför nästa år) sos.gif
Bajare
Hej Andypandy,

Jag har två humleplantor i trädgården. Dom är kvinnliga och därför att det finns inga mannliga plantor i närheten finns det inga frön som kunde växa "i häcken.. i gräsmattan... i den röda busken.. bredvid altanen... i jordgubbslandet.. "

Har Du bara kvinnliga plantor?

Då blir det bara skott som skulle klippas bort och inte alls plantor i hela trädgården.

När skörda Du humlen och hur använder Du humle då?

Bajare
Andypandy
CITAT (Bajare @ 02-09-2007, 23:47) *
Har Du bara kvinnliga plantor?

Då blir det bara skott som skulle klippas bort och inte alls plantor i hela trädgården.

När skörda Du humlen och hur använder Du humle då?

Bajare

Ja så har jag också förstått det... köpte 3 "Hon"-humle samtidigt från samma sändning... tydligen så finns det en hane i närheten av våran trädgård.. eller så är det något annat tokigt dunno.gif
för nu finns det bräckliga 0.4meters ex lite varstans.

Detta var förra året

Som sagt, förra året var de så här beskedliga
Nu täcker de mer eller mindre hela undersidan på altantaket... cirkus 30kvm iaf.

Nej vi gör inget av humlen annars... det blir massor av klassar som hänger
(massor i benämning, flera skottkärror).. förslag på vad man kan göra?
Vi satte de bara för att rama in utealtanen med 3 spalje'er på stolparna.
Ippa
Jag har haft en otrolig otur med min humle. Eller med alla rättare sagt. Varje gång jag köpt en planta har jag lyckats få en hanplanta, dvs en som inte får några kottar. Eftersom det trots allt är kottarna jag är ute efter så är jag rätt less vid det här laget, så här fem plantor senare. wink.gif
Bajare
Ippa,

Då hade du otur med humleplantor. Normaltvis skulle det inte säljas hanplantor, därför att man ville undvika att honblommor (helst i commerciella humlegårdar) befruktas av (privata) hanplantor i närheten.

Kanske känner du någon som har honplantor och kan få skott från en honplanta.

Bajare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon