SheDevil
Blomman är så vacker att jag vill veta vad den heter så man kan ta reda på hur man får den att bre ut sig.
Min syster trodde att det var en gammal trädgårdsväxt.

//Lotta
Margith
Är det inte en Aklejruta???
Thalictrum aquilegifoliim.
Närbild på både blomma och blad hade gjort det enklare för mig, men jag är nybörjare på att försöka att känna igen växter smile.gif
Krolliljan
Det är inte en rosenflockel? confused.gif
Chamomille
Jag tycker det ser ut mer som en buske eller ett träd... Blommorna ser nästan ut som nån syren, inte bladen då... unsure.gif Vad kan det vara...

CITAT (dagliljan @ 29-08-2007, 18:15) *
Det är inte en rosenflockel? confused.gif

Påminner mycket om en sån..... rolleyes.gif
Gåsis
Jag tycker oxå det ser ut som en rosenflockel.

/Åsa
ewa zon 3
En Flockel - Eupatorium är det helt klart. Liknar min Fläckfockel - Eupatorium maculatum som lätt kan bli 2 m hög.
Går att föröka på våren med basalsticklingar, delning el frö

/Ewa
SheDevil
Tack... Ska kolla upp det :-)

//Lotta
SheDevil
Om jag jämför bilder så ser det ut som en fläckfockel

Tack så jätte mycket alla :-)

//Lotta
Margith
Jag har både Fläckflockel och Aklejruta. Blommorna ser inte alls ut som min Fläckflockel, fast den har inte slagit ut ordentligt ännu. Däremot påminner de om min Aklejruta.
Nu kan ju naturligtvis min Fläckflockel vara felnamnad, men är det en flockel tror jag isf mer på Rosenflockel.
Kolla Rosenflockel en gång till wub.gif
kerstin z5-6
Rosenflockel -en hög höst perenn som kan användas som stomme i perenna häckar smile.gif
Anders zon 1
Det är helt klart en flockel. Akjejruta (eller någon annan ruta för den delen) är det inte - dom har helt andra blad än växten på bilden.
skogstroll
jaa rosenflockel, jag har två likadana i rabatten (eller vad som är kvar av den efter ösregnet)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon