ingmet
Halloj i etern!
Jag har just anmält mig till Stora Trädgårdskursen (Studiefrämjandet/Stockholm). Finns det några fler här på Odla som anmält sig till samma kurs? /Ingmet

rose.gif Stora Trädgårdskursen!
Studiefrämjandet Sthlm Stora Trädgårdskursen

En rejäl trädgårdskurs för dig som vill veta mer; allt som ingår i våra kortare trädgårdskurser & litet till! Vi fördjupar här genomgången av delmomenten markbyggnad - gräsmattor - perenner - lökväxter - köksväxtodling - beskärning - miljöanpassad odling - fruktträd & bärbuskar samt trädgårdsåret. Trädgårdsbesök & praktikpass ingår.

Tidigare trädgårdskurs eller viss vana önskvärd.

Start måndag 1/10 18.00-20.45 och sedan ytterligare nio måndagar framåt
Studiebesök lö 13/10 11.00 - 13.30
Praktik lö 20/10 10.00 - 13.00

Trädgårdsmästare: Marina Rydberg (Waldemarsudde), Claes-Göran Lyktberg (Nibbla Utemiljö), Kaili Maide (Bergianska), Nina Kettunen (Lennartsnäs) samt Trädgårdsarkitekt Emily Wade.
CurlySue
ohh..den som ändå hade råd med det...
Men du måste berätta hur den är sen...
ingmet
Jo, det sved i plånboken.. men har den stora äran att fylla år snart och passade på att be uppvaktande nära&kära om ett bidrag till kursen.. Det är ju populärt med upplevelsepresenter.. och den här hoppas jag blir en stor upplevelse. Har tidigare gått Trädgårdsdesignkurs vilket var kanonbra.. resulterade i en mycket bra och professionell skiss över hus, tomt och trädgård.
Jag rapporterar vidare i oktober.. blomma.gif
ingrid fuxwall
Om kursen håller vad den lovar antar jag att det inte är förspilda pengar.

Självfallet måste du dela med dig av dina nya kunskaper, all insperation får du på köpet
Blomstersmurfen
Nämen, vi är otåliga!!! Berätta nu då hur kursen var! confused.gif
ingmet
Tack för PM-påminnelsen..

Sammanfattning av Stora Trädgårdskursen - en mycket bra kurs som täckte hela området.. från jord och design till skörd.

Kursen vänder sig framförallt till nybörjare och gav en mycket bra grund att stå på. Det finns mycket tid att kunna diskutera och ställa frågor.
Kursen var på 10 tillfällen inkl utflykter.
De två utflykterna var: studiebesök på Bergianska med Kaili Maide som värdinna och besök i en privat trädgård i Kanton, Drottningholm där vi fick prova på fruktträdsbeskärning under överenseende av Claes-Göran Lyktberg och allmän träd- och buskbeskärning fick diskuteras och beskådas.
Dessa två var även lärare på varsitt teoretiskt pass, Kaili pratade grönsaker, köksväxter och kryddväxter och C-G hade beskärningsteori.
Förutom dessa två lärare hade vi följande erfarna trädgårdsmästare: Marina Rydberg (Waldermarsudde); jord/jordförbättring, plantering&växtval, Emily Wade; trädgårdsdesign och Nina Kettunen; färg & form, perenner och trädgårdshistoria.

Om man är en erfaren trädgårdsamatör kan vissa pass bli lite för igenkännande och kanske inte tillföra så mycket ny kunskap rent växtmässigt - men alla de frågor som kurskollegor ställer är enormt berikande.
Lärarna ansvarar själva för att det finns dokumentation för "sitt" område - och vi nästan drunknade i "svart/vita fotostatkopior". Dessa kunde sedan sättas in i det lilla tomma flik-kompendiet vi fick vid start. Huruvida det är OK att kopiera från böcker har jag ingen aning om men en mer gedigen och färgglad dokumenation i form av riktig kurslitteratur skulle vara önskvärd tycker jag.
Bilder i färg visades förvisso med hjälp av antingen OH eller med PC/projektor - och detta var en härlig flykt från höstmörkret.

För mig som arbetat med min trädgård i 20 år var nog Emily Wades designpass mest givande - alla deltagare fick rita upp ett problemområde hemma som Emily gav förslag på hur man kan ändra. Genom att få se alla kursdeltagares olika frågeställningar blev det en massa kunskaper att få ta del av. Kanonbra.

Nästa kurs som får bli till hösten 2008 ska få bli en trädgårdsdesignkurs.. (igen.. har gått en tidigare för A-C Rosenholm) och då står Emily som lärare högst upp på önskelistan.

Hoppas detta ger mersmak för er andra!
/IngMet

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon