gammelnalle

Jag brukar inte gå bet på engelska (det finns ju lexikon innocent.gif ) men här gick jag bet:

fwiw....i had a few discussions with a knowledgable tech a little while back on the authenticity of a tranny in one of my Hiwatts...the tranny didn't look like a typical Partridge...he then stated partridge was the only tranny manufacturer to bring eight leads out to daylight,which the transformer in question had(and yours does too)...the amp always sounded bullocks,so i rip....your h and t numbers sound 'bout right for a partridge as well...not a definative answer but i think you did okay...

Lite "fackord":
Tranny= Transformer= transformator
Hiwatt är ett förstärkarmärke
Amp = amplifier = förstärkare
Partridge är i detta fall en transformator som jag köpt
eight leads out to the daylight= det kommer ut 8 trådar från transformatorn

men jag tycker det är en motsägelse ,,,, så vad menar karln?? är transformatorn kattskit? men ändå Ok

so I rip...... ?
your h and t numbers... ???

oldbear
Gossen Ruda
För mycket för mig på morronen men en bra engelsk ordlista är den här: Freedictionary. Fast allt slang finns inte med.
Ewa L
CITAT (gammelnalle @ 30-08-2007, 06:32) *
so I rip...... ?

oldbear

Godmorgon gammelnalle!
so I rip = so I rest in peace = so I rest my case = whatever

sedan får vi se om det kommer fler intelligenta whistling.gif gissningar vad dagen lider.
Bee
Oj. Audionördar! Dom har allt sitt eget språk dom, precis som datanördarna.
Och vilken musik spelas på dom där apparaterna med väl uträknade grafiska kurvor över bias och annat crap (ooops, sorry!) ? Dire Straits och kristen hårdrock? (OBS! Mkt gammalt skämt)

säger Bee som själv gärna går på audiomässor tongue.gif

gammelnalle
Nja.... audionörd.... crazy.gif

Jag tror inte att audiofilerna tycker om det VI sysslar med... (Gitarrförstärkare- där det är meningen att det skall förvrängas- till skillnad från audiofilernas förstärkare.... men Bias SJÄLVKLART... ) Men , jo, vi delar en del fackuttryck.

Men jag TROR att det jag frågade OM , inte har med "facktermer" att göra, då hade jag frågat där...

Bee: jag fattade INTE det där med: " Dire Straits och kristen hårdrock.... (mkt gammalt skämt) TROTS att jag är mkt gammal...

Ewa!: Rip- rest in peace- borde jag tänk på själv... men i mitt inlägg i DET forumet skrev jag något i stil med: ripped off , och tänkte i DE banorna.. så biased är jag sick.gif Men du har kanske rätt där.

Spänningen stiger (427V på anoderna) !! crazy.gif

b

Bee
"Dire Straits....." - Det kommer från en gammal tecknad strip i GT här i Göteborg för flera år sen. Jag har bara en gammal papperskopia, så jag kan inte visa den. En riktig audionörd visade långa dataark med kurvor för att impa på kompisen och tala om hur bra och fin den nya förstärkaren var. Svaret kom när kompisen, föga impad och ngt trött över ihärdigheten undrade över musikvalet.
Jag skrattade gott när jag såg strippen och när jag sen visade den för min audiofile make sa han: "Det är väl inget fel med Dire Straits" rotfl.gif

Gitarrförstärkare låter betydligt roligare och mera kreativt. Och jo, Mark Knopfler låter bra, det gör han. Rätt skall vara rätt.

anne-li i olofstorp
rotfl.gif rotfl.gif
Jag läste rätt!!!!!! (-med hänvisning till en annan tråd om att läsa galet)
Men så fel det kan bli.,.....
Har grubblat halva dagen på vad det egentligen handlade om!
"Amerikansk slang"
På ett trädgårdsforum..........
HAHAHAHAHA
santa.gif
Tapio
CITAT (gammelnalle @ 30-08-2007, 06:32) *

Halaj!

Jag gissar att h och t är något med tekniska data.
Det finns en enhet som heter henry som gäller induktans eller reaktans. Eller nåt.
T har jag ingen gissning om.

Inte för att man normalt gräver i en transformator annat än vad gäller skenbar, resistiv och reaktiv effekt, men är man nörd så är man. 

//T
gammelnalle
CITAT (Tapio @ 30-08-2007, 16:50) *
Halaj!

Jag gissar att h och t är något med tekniska data.
Det finns en enhet som heter henry som gäller induktans eller reaktans. Eller nåt.
T har jag ingen gissning om.

Inte för att man normalt gräver i en transformator annat än vad gäller skenbar, resistiv och reaktiv effekt, men är man nörd så är man. 

//T

Intressant, men jag TROR du har fel..
H (obs versal) står iofs för HENRY som är enheten induktans mäts´i , men induktans skrivs oftast som L
(XL X C L:et och Cet skall var nersänkt- men det fixar jag inte här (( men väl i words , efter ha frågat HÄR på odla)) Där L är induktiv (spole) och C kapasitans (kondensator)
minuskeln h brukar vara timme (hour) och t tid (T=temperatur i Kelvin)

men visst gräver man normalt i transformatorer????

Trodde jag ALLA gjorde.... dina skenbara (S) rekativa (X )och EFFEKTIVA (P) effekter används inom Energiområdet (bl.a. överföring av spänning/ström ) me vi Nördar inom rörområdet snackar omsättningar i spänning (U) eller Impedans (Z)
RibesRubusVitis
Bara en hypotes av en yrkesöversättare som dock är ärkehumanist: H och T skulle kunna betyda "heat" och "temperature", där värme och temperatur för en fysiker inte är samma sak...

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem99/chem99059.htm

anna_rispan
gammlenalle: du har kanske redan frågat den som skrev texten??
gammelnalle
CITAT (anna_rispan @ 30-08-2007, 19:39) *
gammlenalle: du har kanske redan frågat den som skrev texten??

Jag har mailat honom: Yes...
men inget svar.. men de har ju en annan "tid" än oss.. och kanske min engliska är så bäd att hi dåss nått anderstand watt aj äm rajting... sweatingbullets.gif coolgleam.gif ninja.gif

b
anna_rispan
CITAT (gammelnalle @ 30-08-2007, 20:42) *
Jag har mailat honom: Yes...
men inget svar.. men de har ju en annan "tid" än oss.. och kanske min engliska är så bäd att hi dåss nått anderstand watt aj äm rajting... sweatingbullets.gif coolgleam.gif ninja.gif
b

Tss... det tror jag inte på. Du är nog en riktig hejare på engelska.
Tesa
Har du några nummerbeteckningar på "Hiwatt" och "Tranny" grejerna? Kanske dem han åsyftar....
Eller så ber han om din "age" och "t"number-telefonummer naughty.gif giggle.gif
gammelnalle
CITAT (Tesa @ 30-08-2007, 22:10) *
Har du några nummerbeteckningar på "Hiwatt" och "Tranny" grejerna? Kanske dem han åsyftar....
Eller så ber han om din "age" och "t"number-telefonummer naughty.gif giggle.gif

'
Bra tanke:
fabrikat Partridge, . Den har dubbla märkningar:
H22965 och
TG9683 (T6?)
JaG HOPPAS VERKLIGEN att han inte menar age and phone... phony maybe??

OCH
jag haver googlat på namn och nummer och hans moster....

b

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon