Full version: Dricker du vatten
Ciczi
Hej gott folk.

Läste denna artikel om flaskvatten och hur vissa inte har något alternativ.
Eftersom jag anser att det är ett skapat behov med vatten på flaska så tyckte jag att en omröstning kunde vara på sin plats.

Summera er konsumtion och rösta. Det spelar förövring ingen roll om det är kolsyrat vatten eller inte kolsyrat vatten på flaska.

Ciczi, med ett stort glas Aqua Trelleborg i näven!
Tosan
Normalt dricker jag kranvatten eftersom vi har suveränt kranvatten här i Lse.
Däremot dricker jag flaskvatten när andra dricker läsk. Gärna med nån god smaksättning
Berith
Alltid kranvatten - aldrig flaskvatten.
Lemonne

Mycket sällan vatten på flaska, av både hänsyn till miljön och det faktum att det innehåller för mycket onödiga salter som jag inte behöver få i mig.
Gillan
Jaha, hur svarar man om man alltid dricker sitt eget kranvatten, fast ofta på flaska med kolsyran tillsatt hemma rolleyes.gif ?
Ciczi
CITAT (Gillan @ 30-08-2007, 10:25) *
Jaha, hur svarar man om man alltid dricker sitt eget kranvatten, fast ofta på flaska med kolsyran tillsatt hemma rolleyes.gif ?

tänkte inte på det alternativet liksom... sweatingbullets.gif

Ciczi
LadyG
Har lagt av med läsken till förmån för de smaksatta vattnen som finns, Bonaqua med citron t ex är jättefräscht och gott.

Det blir inte samma sak om man klämmer ner en citron i vattnet själv, det har jag försökt för att spara pengar. Det smakade inte alls likadant. Försökte med gurka också och det blev väl ganska gott, men jag saknade kolsyran. Lustigt. Synd att jag varken har plats eller pengar till en maskin som kan kolsyra vattnet åt mig.

Däremot dricker jag gärna vanligt oblandat kranvatten också. Det jag ogärna dricker nu för tiden är sötade drycker, läsk och saft och sådant.

CITAT
En majoritet av läsarna uppger dock att de mer än sällan dricker vatten på flaska.

Ganska många svarade nog oärligt hos Aftonbladet i så fall (vill vara präktiga?), för vattenförsäljningen är den snabbast ökande av alla dryckesförsäljningar och knappar raskt in på t ex läsk. På nyheterna för någon vecka sen hävdade reportern att om ökningen fortsätter i den här takten kommer vatten gå om lösk i försäljningen inom några år.
Bee
Vi har så gott kranvatten över lag runt om i landet. Därför är det lite förvånande att se folk handla hem storförpackningar av flaskvatten. I en del fall är ju det vattnet taget från kranen. Har jag sett på tv så det måste vara sant smile.gif
gammelnalle
OM jag förstod repotaget i P1 (har inte läst artikeln) rätt så är det så att läskdrickande har minskat till förmån för "vatten" och DÅ är det väl bättre. ???

SEN vore det ÄNNU bättre om vi drack kranvatten istället för buteljerat/importerat/kolsyrat/globetrotteriserat vatten.
(Att sen "läskindustrin" skulle gnälla är nåt helt annat)

"Det råder brist på tre saker här i världen: Rent vatten, empati och sunt bondförnuft"

b
LadyG
CITAT (gammelnalle @ 30-08-2007, 12:25) *
OM jag förstod repotaget i P1 (har inte läst artikeln) rätt så är det så att läskdrickande har minskat till förmån för "vatten" och DÅ är det väl bättre. ???

SEN vore det ÄNNU bättre om vi drack kranvatten istället för buteljerat/importerat/kolsyrat/globetrotteriserat vatten.
(Att sen "läskindustrin" skulle gnälla är nåt helt annat)

"Det råder brist på tre saker här i världen: Rent vatten, empati och sunt bondförnuft"
b

Jag håller med dig, vatten (om än buteljerat) är bättre än läsk.
Om priset på en kolsyra-maskin sjönk lite skulle jag nog köpa en sån och göra mitt eget mineralvatten. Essenser finns att köpa jättebilligt, så jag skulle till och med kunna få smaksatt mineralvatten som jag är van vid.

Fördelar:
* Slipper flaskhanteringen
* Slipper bära tunga kassar kors och tvärs
* Billigare

Vilka nackdelar det finns med en sån manick vet jag inte.

Nåja, drömma kan man ju *suck*
Monica M zon 4
Jag dricker flaskvatten ibland. När vi är ute på längre bilfärder är det gott att ha en flaska köpe-vatten i bilen. Men annars dricker jag kranvatten.
cic
CITAT (Monica M zon 4 @ 30-08-2007, 12:32) *
Jag dricker flaskvatten ibland. När vi är ute på längre bilfärder är det gott att ha en flaska köpe-vatten i bilen. Men annars dricker jag kranvatten.

Det är bara då jag köper vatten på flaska också. Sen använder jag den och fyller på med vanligt kranvatten som jag har på jobbet.

Jag tycker inte ens det är gott med kolsyrat smaksatt vatten, tycker det smakar salt på nåt sätt. Vill ha vanligt vatten, annars dricker jag läsk/saft.

Fullständigt vansinne att släpa hem vanligt vatten från affären tycker jag. I alla fall dom som köper vatten som varken är kolsyrat eller smaksatt.
Gillan
CITAT (Ciczi @ 30-08-2007, 10:58) *
tänkte inte på det alternativet liksom... sweatingbullets.gif

Ciczi

giggle.gif Förstog nog det jag
KURT
Egenligen så dricker väl alla kranvatten, förutom de som har egen brunn. Även vattnet på flaska är ju kranvatten, och det är ju inte alltid det bästa kranvattnet heller. När man gjort oberoende smaktest så har kranvatten vunnit flera ggr.
Tosan
CITAT (KURT @ 30-08-2007, 13:25) *
Egenligen så dricker väl alla kranvatten, förutom de som har egen brunn. Även vattnet på flaska är ju kranvatten, och det är ju inte alltid det bästa kranvattnet heller. När man gjort oberoende smaktest så har kranvatten vunnit flera ggr.

Även om man har egen brunn brukar man ha vattnet kopplat till kran flirting.gif

Förlåt, kunde inte låta bli, hoppas du inte tar illa upp shy.gif
Rossi
Det är lite märkligt att vi i Sverige som har ett av världens renaste kranvatten är det folk som dricker mest flaskvatten ....
Wilmer
Tyvärr dricker jag mest från flaska, dessutom dricker jag massor. Vårt vatten går inte att dricka, efter ett års saftdrickande var jag FET. Så nu bär jag hem vatten från affären, men när jag hälsar på vänner brukar jag bära med mig därifrån.. innocent.gif

Wilma
Betty
CITAT (Rossi @ 30-08-2007, 13:35) *
Det är lite märkligt att vi i Sverige som har ett av världens renaste kranvatten är det folk som dricker mest flaskvatten ....

Ja visst är det märkligt och inte så lite heller! Läste i gårdagens Aftonbladet att vi drack förra året 246 miljoner liter flaskvatten som skapade utsläpp av 34000 ton koldioxid.

Det buteljerade vatten som konsumerades i Sverige under 2006 orsakade lika mycket koldioxid som 4500 varv runt jorden med bil. (källa: Sik/Konsumentföreningen i Stockholm)

Jag säger bara: Bidra till att minska klimathotet: Drick kranvatten!
Bee
CITAT (LadyG @ 30-08-2007, 12:32) *
Jag håller med dig, vatten (om än buteljerat) är bättre än läsk.
Om priset på en kolsyra-maskin sjönk lite skulle jag nog köpa en sån och göra mitt eget mineralvatten. Essenser finns att köpa jättebilligt, så jag skulle till och med kunna få smaksatt mineralvatten som jag är van vid.

Fördelar:
* Slipper flaskhanteringen
* Slipper bära tunga kassar kors och tvärs
* Billigare

Vilka nackdelar det finns med en sån manick vet jag inte.

Nåja, drömma kan man ju *suck*

Nackdelen är priset. Vi har just investerar drygt 900:- för en Wassermann Maxx. SodaStream ligger ungefär i samma prisklass men jag tyckte bättre om designen på den förra. Men fördelarna som du nämner överväger tyckte vi när vi slog till häromveckan.
Castea
Dricker aldrig flaskvatten.
Har hört att det kostar 1000 ggr mer än kranvatten.
LadyG
CITAT (Bee @ 30-08-2007, 14:21) *
Nackdelen är priset. Vi har just investerar drygt 900:- för en Wassermann Maxx. SodaStream ligger ungefär i samma prisklass men jag tyckte bättre om designen på den förra. Men fördelarna som du nämner överväger tyckte vi när vi slog till häromveckan.

Är den enkelt att hantera? Stor? Du får gärna berätta vad du tycker om den, för jag är jättenyfiken.
Snöflinga
Har alltid Ramlösa i kylen ... dricker c:a 2 - 3 flaskor/dag ... det är gott och en vana smile.gif
Saturnus
Jag drikker kranvatten tillsatt kolsyra.
Är jättenöyd med min SodaStreamer.
Björken
Dricker för det mesta kranvatten men är jag ute och äter så tar jag ofta en flaska mineralvatten, konstigt förresten för jag kunde ju lika väl ta vanligt vatten där också. Hmmm måste nog tänka om.
Alphaville
CITAT (gammelnalle @ 30-08-2007, 12:25) *

Så sant, så sant! Bästa utrycket jag hört idag. tummenupp.gif

A
Pirum
Jag köper ungefär aldrig vatten på flaska.

Däremot köper jag ibland kolsyrat mineralvatten, eftersom det ofta är ett bra alternativ till läsk eller mjölk. Jag tycker det är fel att bunta ihop kolsyrat och icke-kolsyrat vatten smile.gif

Håller med om att vanligt vatten i köpeflaska känns onödigt, men jämfört med den övriga maten vi förmodligen inmundigar tillsammans med flaskvattnet så är nog klimatpåverkan (om det är det som avses) relativt liten för flaskvattnet.

Vatten på flaska, oavsett om det är naturellt eller kolsyrat, har inte varit så vanligt i Sverige jämfört med de flesta andra länder - om vi ersätter läskeblasket och dricker mer flaskvatten så är det bra. Ute på restaurang föredrar jag definitivt flaskvatten (kolsyrat) framför vattenkaraffen.
Netha
Skulle aldrig falla mig in att köpa vatten på flaska. Vi har ju rent vatten i kranarna. smile.gif

Läste idag på AB ang flaskvatten....
Fem av de tretton vattnen skulle inte ha godkänts som dricksvatten eftersom halterna av salter, fluor, kalcium och magnesium var för höga.

Ramlösa visade sig vara ett riktigt värstingvatten med skyhöga halter – mer än dubbelt så mycket som gränsvärdet anger – natrium (salt) och nästan dubbelt så mycket fluor som är tillåtet.

Enligt Livsmedelsverket ska vi i Sverige generellt minska intaget av natrium och mycket fluor kan orsaka tandskador hos barn.

I mycket, mycket liten stil på Ramlösa-flaskan står också att barn under sju år inte bör dricka Ramlösa regelbundet.

Hur sjutton kan man saluföra och ta betalt för ett vatten som kan vara skadligt för barn att dricka?????
och... hur lättlurade är de som köper det?????
aldo
Vi har oxå så dåligt vatten hos oss så jag har druckit flaskvatten i många år just därför .

Men igår köpte vi en en Soda Stream och det var ju bara sååååå..........

Hämtar vatten i sta'n eller hos bekanta med drickbart vatten .

Netha
Dotter köpte också Soda Stream... den betalar sig på inte alltför lång tid
och så slipper man bära en massa gammalt vatten hem från butikerna.
Förresten så har jag fått lärt att i stillastående vatten (t.ex i flaska) börjar det växa bakterier efter ca 12 tim.

Gillan
CITAT (LadyG @ 30-08-2007, 15:30) *
Är den enkelt att hantera? Stor? Du får gärna berätta vad du tycker om den, för jag är jättenyfiken.

Kanske går lika bra med mig. Vi har en likadan som Bee. Våran kostade dock inte lika mycket. Runt 600 tror jag vi gav. Vi är helnöjda med den. Lite krångligt tyckte jag väl att det var precis i början innan jag fick in "trycktekniken" på kolsyretillförseln. Men sen har det bara varit positivt. En liter går det i flaskorna. En flaska följde med "apparaten". Men det går att köpa till.

Sen går det att använda essens i flaskorna. Vilket jag bara provat en gång.
Gossen Ruda
Är inte uppfödd med flaska så varför börja på äldre dar? Skulle aldrig kunna köpa vatten i butik när det är nästan gratis i kranen. Och dessutom nyttigare. Fö är det inte heller nyttigt att kolsyra vatten, magen och kroppen gillar det inte. Människan har druckit vanligt vatten i miljontals år, det går bra att fortsätta med det. Framför allt skall man inte dricka för mycket, bara när man är törstig. Det överdrivna vattenkolkandet som är så populärt nu för tiden är bara trams.
olgak
Dricker kranvatten hemma men köper småflaskor när jag blir törstig på stan.
LadyG
CITAT (Gillan @ 31-08-2007, 00:07) *
Kanske går lika bra med mig. Vi har en likadan som Bee. Våran kostade dock inte lika mycket. Runt 600 tror jag vi gav. Vi är helnöjda med den. Lite krångligt tyckte jag väl att det var precis i början innan jag fick in "trycktekniken" på kolsyretillförseln. Men sen har det bara varit positivt. En liter går det i flaskorna. En flaska följde med "apparaten". Men det går att köpa till.

Sen går det att använda essens i flaskorna. Vilket jag bara provat en gång.

Tack för hjälpen tummenupp.gif

Gissa vad vi har varit och köpt nu...? En Soda Stream! Slut på vattenkånkadet säger jag bara! smile.gif
Tezzla
Dricker nästan aldrig vatten på flaska. De få gånger jag gör det är när jag blir akut törstig och måste ha i mig vätska, men då blir det alltid vatten utan kolsyra. Kolsyra + vatten är otäckt tycker jag.
zaaritha
Vi har egen brun o jag tycker ej om det vattnet!
Gillan
CITAT (LadyG @ 31-08-2007, 11:27) *
Tack för hjälpen tummenupp.gif

Gissa vad vi har varit och köpt nu...? En Soda Stream! Slut på vattenkånkadet säger jag bara! smile.gif

Grattis till lättare shoppingkassar tummenupp.gif
LadyG
CITAT (Gillan @ 31-08-2007, 20:50) *
Grattis till lättare shoppingkassar tummenupp.gif

Tack smile.gif

Räknade ut att priset för smaksatt, kolsyrat vatten hädanefter är en tredjedel av vad butiken tar för sitt billigaste dito. Än så länge har jag inte hittat någon nackdel heller. Fast den skrämde mig ganska ordentligt när jag skulle kolsyra min första flaska vatten. Den låter ganska mycket just när man kolsyrar och det var jag inte beredd på. smile.gif

Skönt att slippa flaskhanteringen, kostnaden och allt bök! Jag är så glad att jag lät mig övertalas bravo.gif
Betty
CITAT (LadyG @ 31-08-2007, 22:23) *
Skönt att slippa flaskhanteringen, kostnaden och allt bök! Jag är så glad att jag lät mig övertalas bravo.gif

Grattis! Och dessutom bidrar du till att minska klimathotet! bravo.gif
Lady Hamilton
Även jag har inhandlat en Sodastream ( efter mitt besök hos Gillan giggle.gif ) Vi har egen vattenkälla (kall källe vatten) Och vårat vatten är mycket kallt och gott Men jag föredrar ändå kolsyrat vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon