Helena76

Ros.gif

Ros-narbild.gif

Hej! Jag undrar först och främst vad detta är för ros? När och hur ska jag beskära den för att få bra resultat?

Mvh Helena
kerstin z5-6
Ser ut som Flammentanz ,en klätterros -och vad jag kan se växer den bra -däremot bör den få stöd, tripod-triangelfrmat stöd -eller liknnde - så du kan binda upp de långa grenarna på våren
-De långa nytillskotten ska du vara rädd om -det är de, som blommar nästa säsong,
När den blivit större buskigare och väl förgrenad kan de älssta -= flera år gamla grenarna tas bort nere vid marknivå , liksaså bör du klippa bort all död brun ved på våren -död ved är brun inuti -frisk ved har ljus eller vitaktig kärna
Lycka till
K
Helena76
Kan man klippa ned de nya skotten något? De är alldeles för långa nu tycker jag. Eller förstör de blomningen nästa säsong?
Kajsa
Nej, låt den vara är det en klätterros blir den också mycket större. Är bilden nytagen är det inte Flammentanz den har blommat över, blommar 1 ggn mitt i sommaren, blir 3 - 5 m hög, beroende på läge och zon.

Flammentanz har stora nypon nu.
Leta i Roslistan på klätterrosor / bilder, här några röda förslag, Heidelberg, Sympathie, Grand Hotel, Pauls scarlet Climber, Flammentanz, Santana, Blaze, Parkdirektor Riggers, Dortmund.
AnnammA
...och jag är inte riktigt säker på att det är en "Flammentanz"...Blommar den nu, så kan det kanske inte vara det(Flammentanz kan ibland remontera...)
Det är inte alltid lätt att se rossorter med hjälp av ett foto...

Hälsn

AnnA
kerstin z5-6
Håller med -taggar blad nypon kan vara bra att titta på om du ska jämföra med de i länken du fick av Kajsa -en klätterros ser det def ut som -så de råd du fått stämmer i vilket fall
Lisbeth zon2
CITAT (Helena76 @ 30-08-2007, 21:17) *
Kan man klippa ned de nya skotten något? De är alldeles för långa nu tycker jag. Eller förstör de blomningen nästa säsong?

Nej, för där finns blommorna för nästa år, då kar du valt fel ros, om du vill ha lågt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon