Helena76

Blomma.gif

Hej! Jag vet inte vad detta är för blomma? Är det något man bör spara eller är det "ogräs" av något slag?.

// Helena
Lars-Olof Arvids
Fackelblomster (Lythrum salicaria). En vacker blomma som jag tycker att du kan ha kvar. Den trivs bäst där det är ganska vått.

Olle
tudor
Förbaskat fint ogräs
Christoffer
Kan gärna kombineras med älggräs i rabatten, då både fackelblomster och älggräs trivs i samma marker och ser jättefina ut ihop. Dessutom kan fackelblomstern användas medicinskt, även om jag själv ser det som en garvämneväxt (=förstoppning):

"Powders were made from dried leaves and decoctions from the roots. These were used to treat chronic diarrhea and dysentery, as well as leucorrhea and "blood-spitting." Green or dry leaves were also used to heal wounds, ulcers, and sores. Describing human use of this herb in Palestine, Zohary (1972) said, "The young leafy shoots are eaten as vegetables; the flowering branches are used in folk medicine to prepare astringents, tonics and styptics."

källa: http://www.npwrc.usgs.gov/resource/plants/...trf/purpose.htm

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon