Killensomvillhagrönafingrar
Så här ligger det till. Min fru vill ha pool, jag påstår att det är för dyr uppvärmning och för mycket jobb om den inte är övertäckt.

Hur skall man nu göra fru och barn glada?
Jo genom att ge dem det de vill ha och samtidigt skaffa ett orangeri med vackra plantor, fin uteplats i tropisktklimat och plats för pool.

Dyrt? jo men framför allt i arbetstimmar.

Lösningen, leta fram två galningar som vill byta några veckors jobb mot varsitt likadant växthus. Jag kan stå för grunden, färgen och tom grävskopans nota.

Kom igen galningar häng på detta smiley_small_hug.gif

rejäla volymer

Realistiskt, nej men det är inte dumt att drömma heller flirting.gif
MariaS
Du är otrolig på att hitta på. yahoo.gif Men men vem påbörjar inte drömarna med ett sådant pris. sos.gif
CurlySue
varför inte köpa en rejäl ovanjord-pool (Bauhaus har en jättefin)
Bygg in den med impregnerat virke...så tänker man inte på att det inte är en nedgrävd pool.
Sommartorparn
Du tänker väl inte köpa detta ruckel? slap.gif a0a.gif
Chamomille
Allt detta kan du ju bygga inuti växthuset. biggrin.gif
Vet att det är en på tok för vild ide, men vilken härlig plats det skulle bli.

En massa vackra klängerväxter så det blir lagom med sol. Några palmer och en rejäl altan med rejäla ute möbler.
En stor pool och massa exotiska växter.
Kanska kiwi, aprikoser, meloner och annanas.

En massa oljelampor så man kan njuta av sena höst/vår kvällar.

Så galningar kom igen erbjud er att hjälpa till, annars får jag se till att vinna på lotto eller något så man slipper jobba en 3-4 månader wink.gif
kerstin z5-6
Men om du nöjer dej med enklare lösningar och inte har tummen mitt i handen så är det väl fullt genomförbart smile.gif
Tummen mitt i näven hmm nu får man bli lite självkritisk sweatingbullets.gif
Nja det jag gör brukar bli riktigt bra men det tar oftast mer tid än vad jag har tänkt mig.

Verkligen fint utan tvekan, men om man skall värma upp den så går så mycket energi rätt upp i luften samt att det lätt flyger i smuts från åkrarna runt om. Händig men slarvig med städning är nog vad jag är så därför försöker jag tänka efter före.

För att få poolen att bli trevlig har jag tänkt mig en enklare form av solvärme anläggning samt att glasa in den alternativt ha ett riktigt bra överdrag som är isolerat.
På detta sätt slipper man en heldel underhåll samt sparar några kilowatt.

I år har vi dock haft en uppblåsbar barnpool med 35 cm djup dock 3 meters bredd, alldelles lagom farligt för en 1 åring.
Tosan
Det finns ju solpaneler som är enkom (tror jag, eller om du bara behöver särskilda kopplingar) för att värma upp pooler. Och ett lock eller en presenning över är ju inte svårt att fixa. Till de flesta pooler följer det ju med ett poolskydd.
Dealer
Så är det, solpanelerna sköter värmen yes.gif Det behövs inga kWh. Men det förstårs efter en sommar som den här hade inte några kWh skadat dunno.gif Är det kallt ute vill man ha det desto varmare i poolen. Jag vet inte hur du bor men smuts från åkrarna behöver du inte bekymra dig över. När pumpen är igång åker allt som lägger sig på ytan ner i bräddavloppet. Själv behöver jag inte göra rent poolen mer än högst en gång per vecka och det tar knappt ingen tid.

Kostnader för inglasning och annat tycker jag du ska lägga på annat. Det räcker med ett s.k. soltäcke över vattnet. Det behåller värmen, till och med värmer upp och skyddar till viss del mot löv och annat tummenupp.gif
kerstin z5-6
Håller med Dealer-<Jag har investerat i en lite portabel billig kamin typ militärtältskamin -vi har obegränsad vedtillgång)-där min händige man svetsat en låda - för vattnet + in o ut koppling -så kan man snabbvärma poolen -särskilt solfattiga månader

Lägg glasningen på ditt orangeri i stället smile.gif
Dealer
Helt perfekt, Kerstin. Precis vad jag också behöver. Kan man beställa en sådan dunno.gif Visst kan väl din man svetsa ihop en till ... tummenupp.gif
kerstin z5-6
hehe .. jodå , men jag tror han är projekterad till 2012 biggrin.gif
Dealer
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-09-2007, 19:19) *
hehe .. jodå , men jag tror han är projekterad till 2012 biggrin.gif

Vem är inte det sweatingbullets.gif Vi har ett stort hål i altenen för där skulle det byggas en uppmurad grill som alldrig blivit av -cry-.gif

Men nu har jag kommit på en lösning idea.gif Slangen mellan poolen och pumpen går ju förbi där. Jag kanske helt enkelt ska koppla in vattnet i en tank runt grillen slap.gif Då får vi ju ett varmt dopp efter varje grillfest tummenupp.gif
Tosan
Smart! Två flugor på smällen ju! smile.gif
kerstin z5-6
Utegrill ja .. nån lovade bygga en .. bra -tack för påminnelsen ! rtfm.gif
Murad utegrill är inte fel smile.gif kanske dax att dammsuga blocket på begagnad gasoldel så att den blir lätt att använda.

Då jag arbetar med betong så har jag skissat på att göra en utegrill med gasol, kol, betongdiskbänk samt avtagbara lådor som man kan ha bestick och liknande i.
Kanske borde man även gräva ner ett betongrör så att man har en sval för ölbacken?

Men det får bli ett senare projekt
kioskdavid
Visst är det lockande.
Ett riktigt stort växthus med en pool i och en murstock med kamin och grill för att värma både polen och växthuste smat kunna sitta där och mysa.
En pool måste fungera bra som klimatutjämnare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon