Full version: Odlingslimpa
Appelvik
Hej jag vill veta hur man anlägger en sk odlingslimpa. vi har gräsklipp, hallonris utan rötter Vad ska det vara mer förutom jord?

Appelvik
Sailor Pluto
Första skiktet: ca 50 cm, med ris och kvistar (går bra med hallonris och liknande smile.gif ).
Andra skiktet: ca 20 cm, består av ex. grästorvor, ogrästuvor och tjocka växtstjälkar.
Tredje skiktet: ca 20 cm finare avfall som gräsklipp, ogräsrens och löv.
Fjärde skiktet: ca 15 cm nedbruten kompost.
Femte skiktet: ca 10 cm vanlig trädgårdsjord.

Taget från Lena Israelsson "Handbok för köksträdgården". Hoppas att det är till hjälp smile.gif .
kerstin z5-6
Om du vill göra jordlimpa till jordförbättring
Jordlimpa
myskmadra
Kerstin,
länken fungerar inte för mig! Nu skulle jag ju gärna vilja läsa den.
Skulle du vilja lägga ut den en gång till är du gullig? blomma.gif
Marie B
Ligger i Kerstins album på AoT's forum:

Jordlimpa

Att länken inte funkade beror antagligen på att AoT's forum har flyttat.

Kerstin, hoppas att det inte gjorde något att jag länkar till ditt album. Har varit inne i det flera gånger tidigare men har inte provat limpan själv ännu. /Marie
myskmadra
Tack så mycket för den nya länken!
Kerstins limpbak är lite eljest jämfört med mitt. Jag har just gjort en mindre limpa och den är bakad enl Israelsson och ska ta ca 3 år tills den är klar.
Är inte egentligen en odlingslimpa en variant av kompost? Mer eller mindre långsam.
Iallafall bra att få den nya jorden på plats på en gång.
kerstin z5-6
Min tar 9 månader längre orkar inte jag vänta -Tack för länkbytet , Aot s listor är inte så bra just nu .. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon