Sailor Pluto
30-08-2007, 15:52
Nästa år ska vi äntligen börja med inramningen av trädgården
. Det blir staket med någon sorts klätterstöd (antagligen armeringsjärn) där växterna förhoppningsvis ska vilja klättra. Fast på ett ställe vet jag inte riktigt vad jag ska välja
. Det är ganska skuggigt, växten kommer få konkurrera lite med trädrötter plus att jorden troligtvis är sur. Bor i zon 4-5 så den måste ju vara härdig också... Finns det klätterväxter som skulle godta ett sånt läge? Eller kanske någon storväxt buske? Så länge växten kan fungera som ett bra insynsskydd är jag nöjd. Om den har vackra eller doftande blommor så är det en bonus
. Vad hade ni valt att plantera?
Klätterhortensian kanske skulle funka i det läget.
Sussie80
30-08-2007, 18:15
CITAT (flower @ 30-08-2007, 16:58)

Klätterhortensian kanske skulle funka i det läget.
precis va jeg tänkte på
Kakaduan
31-08-2007, 12:24
Själv har jag en HELT OTROLIG indisk skogsklematis som fullkomligt täcker ett helt äppelträd (och är på väg över till övriga träd också). Hela trädet är fullkomligt inklätt med klasar av gräddfärgade lätt doftande blommor. Jorden är dock inte sur, men den lever tufft - planterad precis intill äppelträdet. Ett annat förslag är japansk träddödare.
Kakaduan
Sailor Pluto
31-08-2007, 12:41
Hortensia låter bra, den är ju söt också (fast jag har för mej att nån tyckte att blommorna liknar gamla badmössor
). Den indiska skogsklematisen låter också spännande. Ska fundera mer, och hoppas att det kommer fler förslag
.
Sailor Pluto
31-08-2007, 16:29
Hehe, det var nog jag som snabbläste och förvandlade klätterhortensia till hortensia!
Jan Lindgren
31-08-2007, 19:04
Hej!
Prova Actinidia kolomikta. Den finns i många kloner och blir STOR. Frågan är om frukterna hinner mogna hos dig.
MVH
Jan Lindgren
CITAT
Hej! Prova Actinidia kolomikta. Den finns i många kloner och blir STOR. Frågan är om frukterna hinner mogna hos dig
Men kräver inte den mycket sol för att trivas?? Stället han frågade om var ju skuggigt!
Sailor Pluto
01-09-2007, 11:39
CITAT (flower @ 31-08-2007, 22:01)

Men kräver inte den mycket sol för att trivas?? Stället han frågade om var ju skuggigt!
Hon, om jag får be! Snart tänker jag lägga in en helfigursbild på mej själv, för då kommer ingen att tro att jag är en karl
!
Jan Lindgren
01-09-2007, 21:03
Hej!
Vi ser alla fram mot helfigursbilden. Actinidia kolomikta tar sig fram till solen om den behöver det. En annan intressant slingerväxt är Schisandra. Jag tror att även den har förmåga att växa tills den tycker att det är tillräckligt ljust.
MVH
Jan Lindgren
Sailor Pluto
02-09-2007, 13:48
CITAT (Jan Lindgren @ 01-09-2007, 22:03)

Hej!
Vi ser alla fram mot helfigursbilden. Actinidia kolomikta tar sig fram till solen om den behöver det. En annan intressant slingerväxt är Schisandra. Jag tror att även den har förmåga att växa tills den tycker att det är tillräckligt ljust.
MVH
Jan Lindgren
Ja, vänta bara
. Tack för tipsen också, ska snoka runt lite och se vad jag tycker
.
Mu i myllan
09-09-2007, 17:57
Bokharabinda! Växer som ogräs (utan att sprida sig med jordlöpare) och blommar lite försynt i vit på höstkanten. Kallas också för "Arkitektens tröst" eftersom den döljer allt (även dumma arkitektoniska lösningar kan tänka).
Jag har en som berså vid frukost-hörnan. Den börjar få blad nästan först på våren och skyler i mitten på maj.
Billig inköp och du behöver max 1 planta / meter
Sailor Pluto
09-09-2007, 19:57
Bokharabinda låter också intressant
. Det hade egentligen inte gjort något om den skickat ut en massa irriterande skott åt alla håll och kanter, grannen skulle nog köra över dem med gräsklipparen iaf...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.