Irene_L
Är det någon som vet vad den här sommarblomman heter?? confused.gif

okänd rosa.JPG En okänd blomma. Det är en ettåring. Den fanns med i en sommarblandning som jag sådde för några år sen. Sen sparade jag frön av den som jag sedan har sått varje år.

Maggan H
Kan du ge lite mer info såsom blom och blad storlek, höjd, blommar den hela sommaren? Den är jättefin, yes.gif vill också få reda på namnet.
stennie
Jättesöt, kan det vara någon glim (Silene) ?

Kanske Silene coeli-rosa
Irene_L
Stennie, jag tycker inte att det liknar en silene.

Den är ca 40 cm. Den blommar i juni-början av juli. Bladen sitter i par mittemot varandra.
Nu har jag tagit en bild på blomman när den är torr.

[attachment=6884:torkad.JPG]

Oj det blev 2 bilder giggle.gif
flower
kanske det kan vara en sommarmalva.
Irene_L
Nej sommarmalva är det inte. Dom har jag också. Den här växten har mycket mindre blommor.
oakpine
Jag tycker det ser ut som åkernejlika, Vaccaria hispanica. Håller med om att den är jättesöt!
Gåsis
Jag tror det är en sommarslöja, Gypsophila elegans. Den är ganska vanlig i fröblandningar och ettårig. Finns både som vit och som rosa.

/Åsa
Irene_L
Nu har jag suttit och kollat på bilder av åkernejlikan och sommarslöjan. Jag tror att det är någon av dom men vet inte vilken. confused.gif Jag läste om att dom båda brukar ingå i blomsterfröblandningar med ettåriga blommor.
Problemet är att jag inte riktigt kommer ihåg hur blomman ser ut från sidan.

Nu har jag i alla fall två namn och jag får se lite mer noga på blomman nästa gång jag sår den och när den sen blommar.

thanks.gif så jättemycket för hjälpen.
stennie
Men visst är det Åkernejlikan, på din bild ser man ju det vingade fodret (som det står i den virtuella floran).

Det är helt otroligt vilken källa till kunskap Odla är!
Irene_L
Ja jag tror nog att det är Åkernejlika men får kolla lite mer när jag har en blomma att titta på. tummenupp.gif

Javisst är Odla toppen, så mycket kunniga personer det finns här!!! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon