anders67
30-08-2007, 18:28
Skulle vilja ha ett plommon eller äppelträd på en gång.Vet att det finns.Är det nån som köpt eller kollat upp vad det kostar?Man måste nog ha en grävmaskin oxå........
Har hört någonstans att om man planterar ett stort träd får man en dåligväxande buske men om man planterar en liten pinne får man ett jättefint träd. Vet inte om det är sant men det tar ju bara ett par år för ett nytt träd att växa till sig! Enligt min mening är träd långsamma saker, tänk bara på "enterna" i Sagan om ringen. Läste i Forskning och Framsteg om förädlingsavel av träd, det tar flera generationer för att förbättra en art även om dom provar med genmapulering. Ett träd blommar ju inte förrän efter flera år. Ett långsiktigt perspektiv tycker jag är bra när man ska placera träd.
Jan af Lisö
31-08-2007, 07:34
Zetas i Stockholm säljer 4 och 6 år gamla fruktträd, har för mig att de kostar under 1200:- resp 1790.
Har dock ett svagt minne (kan vara fel ?) att de kan vara extremt hårt beskurna....
De är säkert även rotbeskurna, så man behöver nog ingen grävmaskin för att plantera dem.
Jan af Lisö
31-08-2007, 08:34
Jag har för mig att de är krukodkade med stora (30 liters ??) krukor. Men grävmaskinen behövs inte, däremot en vältränad man/kvinna....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.