Full version: Plantera Plommon
Pirum
Kan plommon vara en idé att plantera nu på hösten?

Någon sort som särskilt kan rekommenderas. Är inne på Opal.

Plommon, i likhet med äpplen, bör endast köpas som E-planta antar jag?

Borde söka, men...
ingrid fuxwall
Denna höst verkar ju bli lite extremt kall och då är det kanske inte så vettigt att sätta några nya träd.
Har kanske helt fel men diskuterade just att plantera fruktträd på hösten, i dag och fick synpunkten att trädet måste etablera sig och går det om det blir tidig frost, och om den håller i sig.

Bara en tanke, andra kommer säkert med mer verklighetsnära åsikter
Jan af Lisö
Det sägs ofta att det är lättare för träden att etablera sig på hösten, då det är fuktigt i marken och inte lika torrt/varmt i luften. Gäller i alla fall om du bor i de varmare zonerna 1-2 (3?).

Sen gäller det också att få tag på ett träd i bra skick, de levereras oftast till plantskolorna på vårarna så det gäller att de har varit väl behandlade (=vattnade) där.

Opal är ett fint plommon, men jag tror att det finns bättre. Återigen, det beror på var du bor, hur stort träd du vill ha, hur länge är du beredd att vänta på frukt, osv.

Om du tittar hos Zetas i katalogen så kan du se betygsättning på deras plommonträd. Själv tycker jag att Jubileum är en fin sort, dock inte självfertil som den påstås vara. Man slipper kartgallra och frukten är stora i år som hönsägg (och alla har mask !!).
KURT
Främsta fördelen med opal är kanske att den mognar tidigt. Men de blir ganska små , jag tycker att victoria är godare (om de är bra kartgallrade)
Pirum
CITAT (Jan af Lisö @ 31-08-2007, 08:28) *
Opal är ett fint plommon, men jag tror att det finns bättre. Återigen, det beror på var du bor, hur stort träd du vill ha, hur länge är du beredd att vänta på frukt, osv.

En granne en bit bort har Opal, den har funkat bra, inköpt för bara några år sedan. Betygen på Zetas förstår jag inte riktigt.

Äpplet Åkerö är ju exv extremt odlingsvärt (enligt mig). Trots att den ger frukt sent, ojämnt och kan vara känslig för sjukdomar <= mina åsikter. Zetas är inte lika positiva, den är knappt odlingsvärd. Samme med Belle de Boskoop, får bara ett plus. Antar att de mer går efter sjukdomar etc än smak och utseende. (Trista - enligt mig - sorten Aroma fick +++ i betyg)

Men visst, har inte snöat in på Opal, andra sorter kan vara intressanta. Det är ett plus om träden växer friskt och inte ynkligt - det får gärna bli stort alltså. Svagväxande stammar tycks när det gäller äpple inte alls må bra hos oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon