Jemahe-Zon5
30-08-2007, 23:53
Gokväll!
Äntligen har vi kommit till punkten lägga-sten-runt-huset. Byggt nytt och har haft isolerskivorna liggandes öppet hela året som gått. Men nu ska det bli snyggt och prydligt, tänkte vi. Kattskallar är planen, men vad ska man ha för material under dessa? Som döljer isoleringen och stabiliserar stenarna. Är inne på stenmjöl för att det ska kompakteras och bli riktigt stabilt. Är det rätt tänkt? Hur har ni övriga gjort?
/Jemahe
Killensomvillhagrönafingrar
31-08-2007, 09:00
Vi har visserligen inte lagt våra intill huset men några ton har vi allt lagt ut.
Jag lägger dem i flis.
Bara att lägga ut en lager på 3-4 cm på ytan ni har, sedan lägger ni Kattskallarna och fyller på med flis mellan.
Flisen kommer sjunga så antingen tar ni vattenslang och sprutar med hårdstråle mellan dem så flisen rinner ner eller så låter ni det vara något år och fyller efter detta på.
Tänk på att det kan vara lämpligt att lägga en rand med cementsten eller knott mellan kullerstenen och gräset. Annars blir det ett ivinnerligt kantklippande samt att ex klöverna gillar att dra sig över kullerstenen.
Ett trix när man lägger sten och vill ha dem att ligga kvar, är att lägga dem i cementstabiliserad grus. Blanda 1 del cement och 4 delar stenmjöl. Tillsätt inget vatten. Blandningen härdar så småningom när det regnar.
Eva i Skåne
31-08-2007, 22:07
Ursäkta en-dum-en, men vad är kattskallar?
Har aldrig hört uttrycket, trots att jag har en man som jobbar inom betongindustrin.
Lady Hamilton
31-08-2007, 22:09
Kattskallar är runda stenar i stl. som ett katt huvud
Eva i Skåne
01-09-2007, 10:07
Tack Ladyn! Då fick jag förklaring på det.
Ska fråga min man om han vet vad kattskallar är. Det kanske är en icke-skånsk benämning. Iaf tror jag inte dom tillverkar så små stenar på "hans" fabrik.
Grisar eller suggor däremot är nåt dom tillverkar. Det kanske heter så över hela landet. Det är inga stenar/plattor och inga direkt små föremål.
Jemahe-Zon5
01-09-2007, 16:50
Nu har vi beslutat oss för: fint 4-8 grus under stenarna och sand ovanpå för att binda ihop det hela. Förhoppningsvis funkar det. Är ju så sugen på att komma igång... Höstsolen är en riktig energiinjektion!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.