Full version: Tomatpuré
Ingridsberg
Har en massa tomater som jag måste använda innan dom blir för gamla och spricker, har någon ett recept på hur man gör tomatpuré? Har sökt på nätet men kan inte hitta det någonstans......

Hjälp! confused.gif
olgak
Nja recept har jag inte, men jag skulle helt enkelt koka ner dem i en kastrull. Hacka och koka ner så att mycket av vätskan avgår. Man kan ju skålla och skala dem om man vill först, det beror ju på vad man ska ha dem till - till vanlig tomatsås för pasta och liknande har jag slutat ta bort skalen. Sen skulle jag frysa ner. Jag vet inte hur de gör för att få fram den där otroligt koncentrerade purén som säljs?? Hur som helst så tycker jag att det blir allra godast med såser på ÄKTA färska tomater, så vilken lycka att ha massor av sådana wink.gif.
KURT
Nej, men jag kan annars rekommendera att torka i ugnen på plåt med ugns papper, bara halvera, eller skär i tjocka skivor och torka. Det koncentrerar smaken mycket. Man behöver inte torka dem så att de blir så torra att man kan för vara dem i rumstemperatur, utan man kan frysa dem efteråt.
*Ulrica*
Jag har gjort typ "krossade tomater" genom att hacka grovt, koka upp lite i "eget spad" och sedan fryst in. Jättegott till allt möjligt!
LadyG
CITAT (Ingridsberg @ 31-08-2007, 09:09) *
Har en massa tomater som jag måste använda innan dom blir för gamla och spricker, har någon ett recept på hur man gör tomatpuré? Har sökt på nätet men kan inte hitta det någonstans......

Hjälp! confused.gif

Hemmagjord tomatpuré

Ingredienser
1 kg tomater
2 gula lökar
1 msk olivolja
salt
svartpeppar
Färska basilikablad

Gör så här:
Fräs den hackade löken i olivoljan på svag värme. (Får inte ta färg!) Låt kallna. Skär tomaterna i stora klyftor och lägg i mixern med löken. Smaksätt med salt, peppar och strimlade basilikablad. Mixa blandningen slät. Koka på låg värme tills mycket av vätskan försvunnit. Rör om då och då så att det inte bränns fast i botten. Låt svalna och häll upp i förpackningar och frys dem. Utan konserveringsmedel blir det dåligt ganska fort.
Ingridsberg
Tack för alla svar, ska testa allihopa. Tomaterna är redan i ugnen! thanks.gif
Biggan_
Strö lite flingsalt på tomaterna du torkar i ugnen, det blir supergott! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är även gott att göra tomatsoppa ifall man har många tomater. Jag har mest körsbärstomater så jag tar inte bort skinnet, kör man med mixerstaven blir det bra ändå, vill man ha lite hetta i tomatsoppan och man har chiliplantor är det bara att slänga ner någon chilifrukt i soppan, bra att ha i frysen och bara att värma under kyliga höst-vinterkvällar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon