Full version: sukulenter i TH
e_sedell
Jag skulle vilja veta vad det finns för kaktusar och sukulenter i Thailand. Finns det någon som har ett bra sidtips så är det av intresse. Jag tänkte ta och fördjupa mej i ämnet innan en kompis och jag sticker dit för att importera. Hans fru kommer från Thailand och han brukar resa dit ganska ofta. Men jag har alldrig varit där. Det kan vara bra att veta vad det finns för sjukdommar, och andra faror. Det ska ju finnas mycket ormar, men det är jag inte så orolig för för att sjukhusen har bra med cerium. Annat bra att veta är lite om växtsjukdommar, så man kan kolla det så man slippar att åka dit i Tullen. Bara en sak till hur får man vextcertifikat för import?
e_sedell
Ingen som har koll på det här?!
Åsa, mälardalen zon 2
Man ansöker om växtcertifikat/växtpass/sundhetscertifikat hos den officiella växtskyddsmyndigheten i exportlandet de utfärdar certifikatet efter att växterna eller växtprodukterna har inspekterats och konstaterats vara fria från karantänsskadegörare. Ofta kan ma nog även få hjälp av säljaren att skaffa certifikat. Jag tror dock att det krävs någon licens för att få importera växter från ett icke-EUland till sverige. Jag vet inte om det finns några speciella regler angånde Thailand eller om det finns växtslag från thailand som inte släpps in i Sverige överhuvudtaget men det borde Jordbruksverket veta.

Här kan du läsa om växtimport på jordbruksverkets hemsida:
http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mne...Import+&+export

Sundhetscertifikat
http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mne...dhetscertifikat

Resa utanför EU (privatpersoner)
http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mne...an+utanf%f6r+EU
e_sedell
Jag ska ta och ringa runt lite och se. Jag tror detstog något om att det krävdes ett specielt ceritfikat från Thailand. Vi ska gräva upp vilda växter tänkte vi. De tycker att kaktusar är ogräs där nere...
e_sedell
Har du någon koll på vad der är för arter som växer där då? Han vet hur de ser ut men inte vad de heter...
Åsa, mälardalen zon 2
Är det vilda växter krävs nog tillstånd först av Thailändska myndigheter det kan vara ganska hårda straff att gräva upp vilda växter i många länder i Asien och föra ut ur landet utan tillstånd. Thailändska fängelser är nog inte så trevliga.

De som driver Orchidéhuset har jag läst i en artikel har fått tillstånd att ta orkidéer ibland på ställen där man bygger.
Ingrid på Västkusten
inte gräva i Thailand - DET hamnar man i fängelse för!

Måste ha tillstånd, sundhetscertifikat etc - och kaktusar är inte inhemska i Thailand så där jättekul är det itne att gräva där för dem tycker då jag :-))

Hälsar ingrid
e_sedell
Min kompis frus familj bor i Thailand. De behandlar ju kaktusar som ogräs, men efterssom det rör sej om lite mera så kanske det kan vara bra att prata med i af markägare. Sundhetscert är nog inget större problem. Men jag har stött på ett lite större. Jag pratade med SAS cargo, tänkte att de var de pålitligaste. För 5 ton vill de ha 500 000, då får vi inte stora vinstmarginaler. Man kan ju få 50 000 för en riktigt stor kaktus (150 cm). Med tanke på att de vill ha 8 000 bara för att hyra ut en 50 cm kaktus en sommar så måste de också vara riktigt dyra. Han ska åka till Thailand nästa sommar och då ska han ta med sej en resväska med bara kaktus skott. En annan möjlighet är båt, jag ska börja spåna lite på det senare i kväll tänkte jag. Det är billigare men tar längre tid. Förtullningen är ett annat problem, det kanske inte är ett så stort ekonåmiskt problem, men det är krångligt...
Ingrid på Västkusten
Om det är stora kaktusar Du vill ha så tror jag att grossisterna i Italien och Spanien samt Mallorca är snabbare bättre å billigare. Trädgårdsföreningen här i Gbg köpte kaktus till sin rabatt och för under tiotusen fick man väldans mkt stora pelarkaktusar samt felfria Echinocactus grusonii. Dessutom krukodlade - att gräva upp och ifrån detta varma fuktiga klimat kommer att ge anpassnngssvårigheter - för visst får Dina kunder växtgaranti?
Dessutom få Du se upp med Cites 1 & 2 sorter just i fallet kaktus - de som i mporterar orkideer känner väl till denna problematik.

Lycka till!

Ingrid
e_sedell
Jag hade tänkt att importera främst agerave *kan ju inte ens stava til det* kaktusar. De får man ju ut mera för. Har de svårt att aklimatisera sig eller? Han har tagit hem kaktusar och anndra växter i resväskan med gått resultat. De importerar ju tora palmer från arabvärden ju...

Vad är Cites 1 & 2 sorter?
Ingrid på Västkusten
Agave?
Det är ju itne ens kaktusar *skratt*
utan suckulenter.

Nää - de är ganska så tåliga.
De växer ju som ogräs runt medelhavet. Måste man åka till Thailand för det? Om det är Agave americana vi talar om - extremt snabbväande lättodlad runt medelhavet.

Undrar ingrid
e_sedell
Kolla in rubriken till inlägget.... jag vet att det inte är en kaktus. Vet inte varför jag skrev det... då klarar de asso aklimatiseringen och resan bra eller?!

Ven vad är Cites 1 & 2 sorter, det kan vara kul att veta och jag lyckas inte hitta någonting när jag söker...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon