Eva-Marie
31-08-2007, 10:35
Jag undrar om mina blommor på rödlöken kommer att bli frön, och i så fall när ska dom tas och går det att odla dessa till sättlök?
Rödlöken i mitt trädgårdland kommer från sättlök.
Om den är sortäkta (och på lökar står det väl tyvärr inte om det är F1-hybrider eller ej?), så borde det gå. Men jag förstår inte varför du skulle vilja odla fram sättlökar? Det kan nog vara lite knepigt att som amatör avbryta tillväxten vid rätt tillfälle och lagra dem över vintern? Förodlar man i tid så kan man börja med frön och skörda lök under 1 säsong, utan problem.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...;hl=tv%E5%E5rig
Eva-Marie
31-08-2007, 12:25
Tack för ditt inlägg, Kurt.
Min tanke bakom frågan var att jag skulle kunna bli självförsörjande och inte behöva köpa sättlök mer. Jag har tagit upp de lökar som inte har blommor och dom är som dom ska vara, men om jag köper sättlök som jag senare skördar så kan jag ju lika gärna köpa som i affären, eller?
Jag hade samma prolem som inlägget du inkluderade som länk, nämligen att jag provade med gul lök i form av frö och att det inte blev något första sommaren (förutom 5 cm som såg ut som början till gräslök) och jag lät plantorna sitta kvar under vintern men till sommaren därpå hade allt försvunnit.
Om jag sår lök från frö som jag vill skörda samma år, ska jag då sätta frö under vintern, i så sall vilken månad är lämplig?
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-08-2007, 12:38
Jag sådde alltid mina lök i högbänken. Dom blev bättre/större än från sättlöken
Eva-Marie
31-08-2007, 12:56
Elisabeth,
Hu, det låter som det är tidsödande att sköta....jag hade nog tänkt att låta dom växa som de övriga sakerna i trädgårdlandet, m.a.o i samma nivå....nyss läste jag på internet att lök inte ska odlas på samma ställe förrän några år senare för att förhindra sjukdomar. Jag har bara ett litet (8x5 m) land och det finns nog inte plats så att det går att byta odlingsplats som det är rekommenderat.
Sedan är det det här med förkultiveringstemperatur, jag har ingen stans där det är 15-18 grader, antingen har jag inomhus i 22 grader eller i uthus där ingen värme eller ljus finns (möjligen kan jag sätta in ett fönster men det blir nog för kallt)
Det verkar knepigt med lök, kanske jag ska överge projektet.....
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-08-2007, 20:14
Önskar dig av gubben en högbänk.......... Praktisk, lätt att sköta och man kan så tidigare.
Med färsk hästgödsel in på våren och dubbla fiberduk över så kann man börja odla tidigt på våren.
Elisabeth
Eva-Marie
31-08-2007, 21:53
Oj då, går dom att köpa?
Jag sökte på Google och då hittade jag en sida som beskriver högbänk och då skulle man gräva en del och sedan lägga lager på lager med olika saker tills högbänken blev en meter hög - det var det jag menade med en massa jobb.
Då får jag nog söka lite till och läsa fler sidor, och sedan kan jag önska mig en av gubben
Tack för tipset, Elisabeth
littlegem
02-09-2007, 23:19
Rödlök som blommar stocklöper och det är en egenskap som inte är bra. Bra lökar är blomningströga och stocklöper inte av en köldknäpp under sommaren.
Ta bort de blommande lökarna. Ska du fröföröka lök kan du ge den en köldknäpp över vintern och låta den blomma år två.
Eva-Marie
02-09-2007, 23:37
littlegem, ska ta bort blommorna nästa gång det inträffar, men är förstår inte riktigt varför den blommade under den varmaste perioden, när blommorna kom så var det varmt, när första köldknäppen kom hade blommorna redan suttit ett tag.
Blir det alltså inte frön från blommorna?
Har jag förstått rätt om odling av lök att sätter jag frö en sommar så ska jag se till att det inte blir några blommor, sedan ska jag låta lökarna sitta kvar i landet och hoppas på skörd säsongen efter?
Det här är säkert självklart för er som kan men för mig som nybörjare är det knepigt.
Tack för ditt inlägg dock.
Jag ser att ytterligare en person har problem med lökodling, jag ska hålla ett öga på den tråden och se om jag kan få några tips.
När man plockar frön från växter så skall man välja de individer som har bäst egenskaper. När det gäller lök så är det normalt inte en bra egenskap att den går i blom!
Eva-Marie
03-09-2007, 08:05
Det visste jag inte, Kurt.
Hur gör de som framställer de frön som jag kan köpa i påse, kommer inte frön från blomman?
Om jag inte kan/bör ta frö från egen lök är min enda möjlighet då att köpa sättlök och klippa bort de blommir som dyker upp, eller sätta frö från påse och hoppas på en lång säsong? Observera att jag provade detta med gul lök och precis som i ett annat lök-inöägg på forumet så bidde det innget mer än små strån på 5-10cm den säsong jag satte frö, såvida tanke inte var att jag skulle ta upp de små stråna och vinterförvara dem för att nästa säsong sätta dom i landet?
Hu, så kepigt det verkar, undrar hur de gör som tillverkar den lök som jag kan köpa i affären.
Eva i Västerås
03-09-2007, 11:54
Alla lökar blommar ju så småningom, men dom väljer dom som blommar sent, absolut inte första året, utan dom som helst bildar en rejäl lök första sommaren. Detta görs i tämligen gynnsamt klimat. Jag vet inte om det finns någon komersiell fröodling av lök i Sverige.
Om du inte är ute efter någon speciell sort, så är det mycket enklare att använda sättlök.
Därutöver har jag massor av schalottenlök, som inte just blommar, och som ger hållbara fina lökar som går använda till fram i juli året efter. Dom är mina favoriter.
Eva-Marie
03-09-2007, 13:12
Hej Eva i Västerås,
Det var just det som jag vill komma åt, nämligen att undvika att köpa sättlök, det känns lite som att få lök mot lök och då funderar jag på om jag inte ska köpa lök i affären i stället.
Om jag nu vill odla lök ordentligt och första året får små knölar efter att ha satt frö- ska jag ta upp dom och vinterförvara för att sedan plantera dom som sättlök året efter?
Om så är fallet, hur ska jag förvara dom?
myskmadra
05-09-2007, 09:02
Den här länken kanske kan ge upplysningar om fröodlling
http://www.runabergsfroer.se/html/froodling.htm
Eva i Västerås
05-09-2007, 11:58
CITAT (Eva-Marie @ 03-09-2007, 14:12)

Det var just det som jag vill komma åt, nämligen att undvika att köpa sättlök, det känns lite som att få lök mot lök och då funderar jag på om jag inte ska köpa lök i affären i stället.
För mig är det den färska löken under sommaren som är största målet med lökodling, och då känns sättlöken helt rätt som enklasete vägen.
Schalottenlöken odlas som vitlök ungefär och är mycket enklare än gul/röd lökatt hantera.
Det är nog inte fröodling som är problemet, utan övervintring av lök som du vill ha stora kulor av år 2, medan naturen vill att dom ska blomma det året...
Eva-Marie
05-09-2007, 13:51
Tack för länken, myskmadra, det ska jag definitivt följa upp.
Eva i Västerås, nu vet jag vad jag ska göra. När jag har satt frö och det kommit upp små stackare så ska jag experimentera med avbrytningen, ta upp lökarna medans dom är små och i olika stadier, sedan märka dom med exakt hur länge dom hade växt innan jag drog upp dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.