Cassiopeia
Jösses vad fort hösten kom! Och kallt blev det! santa.gif
Jag har några växter på balkongen som jag funderar på om jag kan övervintra... 3 stycken ganska stora murgrönor och 2 rabatteterneller. Eternellerna läste jag nu är ettåriga, det innebär alltså att jag inte kan övervintra dem inomhus? Hur länge kan de klara sig ute då? Och hur gör jag för att de ska hålla så länge som möjligt?
Murgrönorna tänkte jag skulle få bo inne i vinter... men får de inte en värmechock om jag tar in dem nu? Det är ca 10 grader ute dagtid nu och neråt 3-5 grader på natten... dör de om jag tar in dem i 22-gradig värme?
kerstin z5-6
Du kan övervintra alla inne -ge extraljus -Helicrysum ? Rabatteternell -är en flerårig växt -men inte här .. så är det med en del utplanteringsväxter -de är perenna , men inte i kallt klimat
Ljust svalt och nerdragen vattning
Cassiopeia
Varför ska jag ge extraljus? Det gör jag inte ens till mina vanliga växter och murgrönorna brukar ju klara mörkare placeringar bra.

Vill gärna ha svar på de andra frågorna jag hade med, om någon vet.
Åsa, mälardalen zon 2
Murgrönorna måste nog ha ljus ifall det är +22C det ska vara balans mellan värme och ljus. +22C och svenskt naturligt ljus brukar innebära sjuka murgrönor med mycket av spinnkvalster innan de torkar ihop. Murgrönor funkade bäst som krukväxter innan vi fick bra uppvärmning av husen, i gamla dragiga hus då det var kallt på fönsterbrädan trivdes de utmärkt.
Krolliljan
Jag hade murgröna ute förra vinter. Det gick jättebra hela vinter. Det var så roligt att ha det grönt på balkongen. yahoo.gif
Tyvärr passade jag inte den för vårsolen så den blev brun. Jag skulle naturligtvis skuggat den och förmodligen vattnat den lite försiktigt. sad.gif
kerstin z5-6
och ljus är förutsättningen för att övervintringsväxter ska klara sig -krukväxter klarar sig , men inte dessa som vill vara utomhus helst.Nov-feb är det nog ett måste om det ska gå
Dina krukväxter kommer att må bra , de med av ljuset
Cassiopeia
Jaha... vilken tur att detta forum finns för jag lät mig alltid nya saker när jag loggar in här. smile.gif
Vad ska man ha för ljus då?
Eller jag kanske skulle prova att låta dem stå ute hela vintern... vad ska jag tänka på då för att öka chansen att de klarar sig?
Cacki
Fast just murgröna klarar ju ganska mörkt. Har själv en som står väldigt mörkt och det tolererar den. Man kan ju inte påstå att den växer särskilt mycket precis men lever gör den. Det enda man måste tänka på är att inte övervattna. De som jag har haft på fönsterbrädan (över element) har alltid fått spinn tyvärr.

Synd att du kanske inte har möjlighet att gräva ner den på friland för det borde kunna funka i din zon (z 3 va?). Jag satte ut en från en julgrupp för 2 år sedan och den har brett ut sej ca 1,5 kvm. Grävde dock ner den på våren och det kanske ger lite bättre förutsättningar förstås. Den står ganska väldränerat ska kanske tilläggas.
Men har du ingen egen trädgård kanske du kan be att få låna lite plats hos någon kompis eller så?
kerstin z5-6
Murgröna kan vara härdig i sydliga delar av landet ute -men inte rabatteterneller ..
Ljus ? vanligt lysrör är bäst
snigel
Hos (smålands ostkust)mig växer murgrönan vilt, utan extraljus eller vattning. Men det är väl inte samma sort? Jag brukar svära över den som ett ogräs ibland. Men man ska väl vara glad istället? Det är som vanligt inte vi som bestämmer var växterna vill växa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon