|
Det finns inte i min värld att lämna dörren olåst. Även om det förmodligen inte skulle hända så mycket så kan man aldrig veta och det är bara dumhet att lämna dörren olåst. Jag har den även låst när jag är hemma, mest p.g.a. av vana men jag har även bekanta och grannar som tror att en olåst dörr innebär att man kan kliva rätt in. Det här med att knacka verkar inte existera för dem.
Jag låser alltid dörren när jag går nån längre bit från huset. Brukar inte låsa när vi är hemma annat än när vi sover eller om jag är ensam hemma och badar. Då är det ju inte så praktiskt om nån släpper in sig själv.
Sailor Pluto
31-08-2007, 13:38
Jodå, nog står dörrn olåst emellanåt. Och vi har aldrig låst när vi är hemma och vakna. Bodde jag på ett ställe där man måste låsa in sig pga rädsla för överfall och inbrott skulle jag flytta skyndsamt!
CITAT (Tosan @ 31-08-2007, 14:54)  Jodå, nog står dörrn olåst emellanåt. Och vi har aldrig låst när vi är hemma och vakna. Bodde jag på ett ställe där man måste låsa in sig pga rädsla för överfall och inbrott skulle jag flytta skyndsamt! Tja, att man låser om sig behöver ju inte bero på att man går omkring och är rädd.
Sailor Pluto
31-08-2007, 14:07
Nej, inte alla gånger . Fast jag är nog lite rädd för att nån galning ska rusa in. Speciellt efter att jag läste om nån seriemördare som gått in i olåsta hus och mördat dem som var därinne, medans han lät bli låsta... Visst är det osannolikt att det ska hända här, men man vet ju aldrig .
CITAT (Tezzla @ 31-08-2007, 15:00)  Tja, att man låser om sig behöver ju inte bero på att man går omkring och är rädd. Nej det finns tusen skäl till att låsa.. Men när man hör om folk i storstäderna som måste låsa om sig för att det inte ska försvinna saker trots att de är hemma... Jag tror jag skulle bli galen. Men visst finns det tillfällen när man hade önskat att man hade låst dörren och gömt sig på övervåningen
Chamomille
31-08-2007, 14:11
Olåst kan det vara ibland om vi tar en promenad eller åker till vår butik. Däremot så låser vi ofta när vi är hemma just därför vissa personer inte har lärt sig att knacka. Det HÄNDER faktiskt att vi är nakna.  Fas inte när vi fixar frukost
Lars-Olof Arvids
31-08-2007, 14:14
Jag gör som Magdis. Jag bor mycket lugnt på landet och skulle egentligen inte behöva låsa så fort jag går ut, men det är en vana som sitter i sedan jag bodde i en lägenhet. En gång såg jag en lapp på en radhusdörr där det stod "kommer strax, dörren är öppen". Då blev jag nästan sur, för hur inbjudande måste inte det se ut för tjuvar?
Olle
Killensomvillhagrönafingrar
31-08-2007, 14:31
Själv låser jag så fort jag lämnar huset, men inte om jag är i trädgården och fixar och donar. Dock har jag lärt mig låsa när jag kapar ved då en kompis såg vad jag höll på med och att jag hade hörselproppar. Höll på att få hjärtsnörp när han knackade mig på axeln och lämnade över en kall öl till mig. Han ursäktade sig med att jag hade slut på hans favorit maltwhiskey och det var därför han bara hade tagit två kalla öl ur vår kyl Frugan har dock dille på att låsa i tid och otid. Och med tanke på att jag brukar gå ut och fixa och dona då hon och barnen gått och lagt sig så är det mer än en gång som jag blivit utelåst.
ninnisky
31-08-2007, 14:38
Har alltid dörren låst även när vi är hemma. Huset är stort med 3 våningar så det är inte alltid man hör när någon kommer in. Det känns skönt att låsa och har blivit en vana. Däremot har vi tidigare inte alltid låst garaget och bilarna på garageinfarten men efter några incidenter låses allt mycket noggrant. Även mitt på ljusa dan. Vem trodde att det kunde bli inbrott i bilen som står 2 m från entredörren, en torsdagseftermiddag - bytet en större motorsåg.  Jo, det är sant!
Vi låser alltid, vare sig vi är hemma eller inte. Det har varit alldeles för många inbrott i närheten för att man skall våga ha olåst. En granne hade tex inbrott medan hon var i affären. Hon hade låst ytterdörren men tjuvarna gick in via altandörren.
Ni som har olåst, tänk på att inte ha plånboken på köksbänken nära hallen och ytterdörren. Tjuvar är blixtsnabba!
Sailor Pluto
31-08-2007, 15:02
CITAT (Bee @ 31-08-2007, 15:45)  Vi låser alltid, vare sig vi är hemma eller inte. Det har varit alldeles för många inbrott i närheten för att man skall våga ha olåst. En granne hade tex inbrott medan hon var i affären. Hon hade låst ytterdörren men tjuvarna gick in via altandörren.
Ni som har olåst, tänk på att inte ha plånboken på köksbänken nära hallen och ytterdörren. Tjuvar är blixtsnabba! Och äckligt uppmärksamma...
CITAT (Tosan @ 31-08-2007, 14:54)  Jodå, nog står dörrn olåst emellanåt. Och vi har aldrig låst när vi är hemma och vakna. Bodde jag på ett ställe där man måste låsa in sig pga rädsla för överfall och inbrott skulle jag flytta skyndsamt! Fast att låsa dörren är inget besvärligt och eftersom jag är uppvuxen i en storstad så låser man dörren, det är bara så... det sitter liksom i ryggmärgen att man låser dörren. Inte ens när jag var liten hade vi olåst dörr utan då fick man ringa på dörren så kom mamma och öppnade, eller så hade man egen nyckel. Ciczi
Farbror Blå
31-08-2007, 15:38
Jag låser nästan alltid, för jag vill inte att nån ska komma in till mej på toa, en sån där skräck jag har att låset inte ska funka och såå...
vadå? var det inte det vi pratade om??
Jag låser alltid,det går automatiskt.Känns lugnast så.Har bekanta som blivit av med grejor när dom tittat på Tv. och hade olåst.  Vågar knappt ha fönstret öppet att vädra när jag åker till jobbet.Det var skillnad förr.då fick man ha sina grejor i fred.
Gossen Ruda
31-08-2007, 15:58
Alltid låst när jag är hemma. Trots hänsynsfulla grannar som aldrig skulle komma på tanken att bara kliva på. Det är så lätt hänt att en tjuv smyger sig in om jag lyssnar på en skiva exempelvis och sen finns alltid risken att jag glömmer låsa vid sängdags. Är jag i trädgården låser jag inte eftersom jag har koll på ytterdörren och vägen dit. Alltid låst om jag lämnar huset. På landet har jag bara låst på natten, inte på dagen om jag är i eller nära huset. Är jag utom syn eller hörhåll exempelvis och sågar ved låser jag också.
CITAT (Ciczi @ 31-08-2007, 16:37)  Fast att låsa dörren är inget besvärligt och eftersom jag är uppvuxen i en storstad så låser man dörren, det är bara så... det sitter liksom i ryggmärgen att man låser dörren. Inte ens när jag var liten hade vi olåst dörr utan då fick man ringa på dörren så kom mamma och öppnade, eller så hade man egen nyckel.
Ciczi Det är klart, det blir väl en vana det med... Själv har jag vuxit upp mitt ute i skogen där vi knappt låste dörrn ens när vi var borta. Det är annorlunda nu, det stryker mycket löst folk runt på skogen. Där jag bor nu har jag så nyfikna, men snälla, grannar så ingen försvinner med nåt utan att det märks. Det enda jag förlorat är en sten från stenpartiet  men det var ju bara att lägga dit en ny. CITAT (lisan @ 31-08-2007, 16:57)  Jag låser alltid,det går automatiskt.Känns lugnast så.Har bekanta som blivit av med grejor när dom tittat på Tv. och hade olåst.  Vågar knappt ha fönstret öppet att vädra när jag åker till jobbet.Det var skillnad förr.då fick man ha sina grejor i fred. Det är ju det som är så otäckt, att bli av med saker när man är hemma. De har nerver...
aanderss
31-08-2007, 16:22
nä jag låser alltid när jag går hemmifrån
När jag läste rubriken var min första tanke "Finns det verkligen någon idag som har sin ytterdörr olåst?". På 60-talet hade mina föräldrar ytterdörren olåst då de var hemma. Men det var då. Idag skulle jag aldrig ens komma på tanken att ha ytterdörren olåst då jag är hemma. Kanske är det skillnad om man bor i storstad kontra småstad? På landet har vi dörren olåst då vi är ute på tomten eller tar en kortare promenad med kissarna, men där är det skillnad. Ingen obehörig kan ta sig in obemärkt i stugområdet.
Hmm, En fråga som har flera svar beroende på situation. Är jag ensam hemma,och befinner mig utomhus, är huvudingången låst och altandörren öppen. På den sidan befinner jag mig för det mesta och har således ganska bra koll. Är jag ensam och inomhus däremot, då är det låst överallt. Kan ju inte se vad som händer bakom ryggen. Är vi däremot många här, då är alla dörrar öppna och man går och kommer hur som helst ( vem vet? Just den situationen kanske är den mest vanskliga? )
Åka hemifrån utan att låsa, det skulle jag aldrig göra.
zaaritha
31-08-2007, 19:42
Här låser vi. Förut när Tessis syn o hörsel var ok, va´det ej så viktigt.............' Hon vaktade väldigt bra. Men nuså............
Chamomille
31-08-2007, 19:49
CITAT (Tosan @ 31-08-2007, 17:05)  Det är klart, det blir väl en vana det med... Själv har jag vuxit upp mitt ute i skogen där vi knappt låste dörrn ens när vi var borta. Det är annorlunda nu, det stryker mycket löst folk runt på skogen. Där jag bor nu har jag så nyfikna, men snälla, grannar så ingen försvinner med nåt utan att det märks. Det enda jag förlorat är en sten från stenpartiet  men det var ju bara att lägga dit en ny. Det är ju det som är så otäckt, att bli av med saker när man är hemma. De har nerver... Vem f.n stjäl en sten?  Oj vilket kap!
mamamaggan
31-08-2007, 20:10
Har alltid låst dörren när vi lämnar huset men förut har vi haft olåst när vi var hemma. I dag har vi fått börja låsa även då efter en incident och det finns numera en hotbild mot mig men även min familj.
kerstin z5-6
31-08-2007, 20:13
aldrig om jag är hemma -ibland om jag är borta en längre tid ,mest för att hunden öppnar dörren själv och kyler ut huset vintertid
zaaritha
31-08-2007, 20:15
mamamaggan! Låter otäckt o oroande!
CITAT (Chamomille @ 31-08-2007, 20:49)  Vem f.n stjäl en sten?  Oj vilket kap! JA det kan man fråga sig... Men det var skolavslutningshelg och vi var i Umeå, så det var antagligen några ungar som hade nåt hyss för sig...
Chamomille
31-08-2007, 20:44
CITAT (mamamaggan @ 31-08-2007, 21:10)  Har alltid låst dörren när vi lämnar huset men förut har vi haft olåst när vi var hemma. I dag har vi fått börja låsa även då efter en incident och det finns numera en hotbild mot mig men även min familj.  Usch... Att man inte ska få ha lugn och ro i själen. Fy bubblan. (jag vet hur det är tyvärr)
Lonicera
31-08-2007, 20:58
Ja, här har du en som inte låser dörrren mer än nödvändigt  Hade vi inte haft hundar kanske läget vore annorlunda. Jag lovar att det hörs om någon kommer.  Vi låser dock när vi åker till jobbet samt lite längre shoppingtur till stan. Men ska vi bara till närbutiken så......... Vad ännu värre är att vi slarvar med att låsa bilen med........... När jag tänker på det är vi nog oerhört slaviga. Men vi bor helt ensligt i skogen. Vägen går bara till oss, inga grannar så långt ögat når. Tja, hittils har aldrig något hänt så........... Mvh Lonicera
Vi låser dörren så fort vi går hemifrån. Ibland även när vi är ute i trädgården eftersom entrédörren finns på ena sidan av huset och största delen av trädgården på andra. Jag har alltid varit blåögd och trott alla om gott men sedan det varit en inbrottsvåg i byn där vi bor så har jag blivit försiktigare, Närmsta grannen var bara nere i sin källare med gamla tidningar och när han kom upp igen hade någon smitit in och norpat hans digitalkamera och plånboken som låg på hallbyrån. Det var många häromkring som fick "påhälsning" ett tag och det var alltid mitt på blanka dagen och vissa var visst t o m inne när det hände. Snacka om orädda och fräcka typer!
Alltid låst dörr, oavsett var vi är. Hade vi bott annorlunda kanske jag hade lämnat dörren olåst när vi är hemma men nu bor vi i en förort till Stockholm och jag föredrar att följa devisen "better safe than sorry".
Blev rädd när någon ryckte i ytterdörren en gång. Vet inte om det var någon som kollade om vi hade låst eller någon som tagit fel på dörr av grannarna. Det var extra obehagligt eftersom jag var ensam hemma. Tänk om dörren hade varit olåst och någon stormat i?
Limeblossom
31-08-2007, 21:31
Låser alltid när vi lämnar huset och när jag är ensam hemma, även på dagtid ibland. Tycker det är sorgligt att man inte kan ha olåst men.......så är det.
Alltid låst, även när vi är hemma. Detta efter att jag en gång skrämdes av att en zigensk kvinna stod i köksdörröppningen. Hon hade kommit in utan att knacka eller ringa på.
CITAT (Netha @ 31-08-2007, 23:29)  Alltid låst, även när vi är hemma. Detta efter att jag en gång skrämdes av att en zigensk kvinna stod i köksdörröppningen. Hon hade kommit in utan att knacka eller ringa på.  Törs man fråga vad hon ville? Eller hon kanske inte hade någon förklaring
AnnammA
31-08-2007, 22:44
Alltid låst,även när vi är hemma. Och vi säger till barnen att låsa om sig om de är själva hemma... (Apropå det här med inbrott; i veckan har det varit några inbrott här i trakten, då tjuvarna gått in i hus där folk legat och sovit...Det är lite småkusligt, tycker jag...Någon hade vaknat av att hunden skällde, och då hade förövarna försvunnit, men ändå lyckats få med sig både VISA-kort och lösa kontanter...)
Hälsn
AnnA
Eva i Skåne
31-08-2007, 22:48
På landet har vi olåst. Är jag själv låser jag när jag går in för kvällen, men är familjen med bliri det oftast inte förrän vi släcker och ska lägga oss. Även när jag hämtar tidningen (tar 8-10min) har jag olåst, men inte längre stunder. Men visst har det hänt några gånger att vi glömt låsa för natten... Men inte sannolikt att någon skulle komma dit ut mitt i natten.
Hemma låser vi alltid numera. När barnen var små och sprang ut och in var femte minut hade vi aldrig låst. Nu fattar jag inte att vi vågade, men vi råkade inte ut för nåt.
Förr låste jag aldrig dörren. Nu låser jag den tom när jag är på baksidan av huset och håller på i landet. Vi hade inbrott för ett par år sedan.Var borta en timma för att handla mat. Suck! Tiderna har förändrats.
zaaritha
31-08-2007, 22:50
Zigenare brukar ju vilja spå en. När jag jobbade i skoaffären kom det in en kvinna o ville spå mej! Jag sa "nejtack"--då kom en karl in m kniv o sa att "bäst att du tar emot spådomen"! Otäckt! En annan gång då min arbetskamrat o jag jobbade samtidigt; kom tre zigenarkvinnor o två karlar in samtidigt. När de gått; saknades 14 högerskor!! De hade missat att vänsterskon stod bakom högerskon!
CITAT (Tezzla @ 31-08-2007, 23:34)  Törs man fråga vad hon ville? Eller hon kanske inte hade någon förklaring  Javisst... hon ville sälja virkade dukar, berättade hur fattig hon var och familjen behövde pengar till mat.... eller om det var så att hon behövde pengar för att ge barnen mat Sanningen var den att hennes man satt i en fin Mercedes på vägen bakom huset... lite skymd mot garagen, men vi såg när hon gick dit. Proceduren har upprepats... med skillnad att kvinnor ringt på dörren. Men jag köper inget av och ger inget till tiggare.
*ha,ha* 14 högerskor!! De måste vara lätta att identifiera på byn/stan *ha,ha*
CITAT (Netha @ 31-08-2007, 23:52)  Javisst... hon ville sälja virkade dukar, berättade hur fattig hon var och familjen behövde pengar till mat.... eller om det var så att hon behövde pengar för att ge barnen mat Sanningen var den att hennes man satt i en fin Mercedes på vägen bakom huset... lite skymd mot garagen, men vi såg när hon gick dit.
Proceduren har upprepats... med skillnad att kvinnor ringt på dörren. Men jag köper inget av och ger inget till tiggare. Det som är otäckt med sånt där är ju att de kan "kolla in ditt hem" medan de presenterar sitt ärende. Det är liksom inte säkert att dukarna var hennes egentliga syfte. Hos mig var det under en period väldigt underliga människor som knackade på. De hade inga egentliga ärenden utan frågade efter personer i området. Personer jag inte ens tror existerar. Nä, jag är väldigt misstänksam mot sånt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|