EKLO
Börjat drömma om att ha en buske goda och rödaktiga krusbär, och en svart vinbärsbuske dessutom. Men det är ont om plats här - både neråt och åt sidorna. Hur mycket plats måste de ha, och vilket krav på jord tro? Planteras gärna på hösten - eller hur? Annat att tänka på innan man bestämmer sig för om det går att få till nån plats för dem eller ej?

eklo
Jan Lindgren
Hej!
Du kan plantera krukodlade plantor när som helst. Ge dem åtminstone 1,5 m åt alla håll.
MVH
Jan Lindgren
KURT
Du kan också splajéra dem eller stamma upp dem, i princip ge dem vilken form du vill!
EKLO
Tack för synpunkter - 1,5 m är ju ack så mycket, så jag får nog fundera på spaljering eller nåt sånt i så fall. Vill ju inte att de ska skugga eller ta över grönsaksodlingarna. Spaljé utan vägg, hm. Hur är det - bör både krusbär och sv. vinbär stå i full sol hela tiden?

mvh Eklo
KURT
CITAT (EKLO @ 01-09-2007, 09:29) *
Tack för synpunkter - 1,5 m är ju ack så mycket, så jag får nog fundera på spaljering eller nåt sånt i så fall. Vill ju inte att de ska skugga eller ta över grönsaksodlingarna. Spaljé utan vägg, hm. Hur är det - bör både krusbär och sv. vinbär stå i full sol hela tiden?

mvh Eklo

Alla bär blir godare om de får så mycket sol som möjligt, men det påverkar inte mängden bär så mycket om de får sol eller ej.
EKLO
CITAT (KURT @ 01-09-2007, 10:30) *
Alla bär blir godare om de får så mycket sol som möjligt, men det påverkar inte mängden bär så mycket om de får sol eller ej.

Just det, så mycket som möjligt förstås. Nu tror jag att jag har hittat en plats för en buske i alla fall. Prioriterar nog krusbär då (för att kunna växla mellan gamla bohusrecept på rabarber- resp krusbärssylt till stekta nyfångade makrillen). Krukodlad. Någon som vet om det finns någon god tålig sort som mognar tidigt på säsongen?

mvh, Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns just bara 2 röda krusbärssorter i handeln

Hinnomäki röd lite mindre bär, ganska tunnskaliga, busken har lite hängande växtsätt speciellt i början, passar utmärkt ympad på stam (krusbär på stam behöver dock stöd hela livet).

Martlet har lite större röda bär, martlet blir ett par dm större till växten än Hinnomäki, Hinnomäki är en aning härdigare än Martlet i zon 2 funkar dock bägge 2 de är härdiga till zon 5 resp. zon 6. Båda är mjöldaggsresistenta och mognar ungefär samtidigt (juli-aug)
EKLO
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-09-2007, 11:23) *
Det finns just bara 2 röda krusbärssorter i handeln

Hinnomäki röd lite mindre bär, ganska tunnskaliga, busken har lite hängande växtsätt speciellt i början, passar utmärkt ympad på stam (krusbär på stam behöver dock stöd hela livet).

Martlet har lite större röda bär, martlet blir ett par dm större till växten än Hinnomäki, Hinnomäki är en aning härdigare än Martlet i zon 2 funkar dock bägge 2 de är härdiga till zon 5 resp. zon 6. Båda är mjöldaggsresistenta och mognar ungefär samtidigt (juli-aug)

Tack Åsa, jag ska fundera på detta med stammad planta, (men tanken tar emot lite eftersom jag har en naturtomt och det lite ovetenskapligt känns som om stammade plantor inte hör hemma i en sån miljö riktigt). Förresten: vet du om det är lättare att finna lite tidigare bär om jag släpper den där idén om att de ska vara röda?

mvh Eklo
KURT
Hinnomälki finns även som gul , men annars finns det inte så många gröna orter heller. I slutet av 1800-talet fanns det ca 200 sorters krusbär att välja på. Sedan kom mjöldaggen och man förlorade många sorter.
EKLO
CITAT (KURT @ 01-09-2007, 12:27) *
Hinnomälki finns även som gul , men annars finns det inte så många gröna orter heller. I slutet av 1800-talet fanns det ca 200 sorters krusbär att välja på. Sedan kom mjöldaggen och man förlorade många sorter.

Ja det är ett elände med evolutionen. Men oavsett röd, grön eller gul - hur ligger det till med mognadstiden, ingen skillad på olika arter eller?

mvh eklo

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon