Full version: Humle
e_sedell
Jag tänkte föröka humle. Vilka plantor ska man ha? Om man ska odla för bärets (?) skull ska man väll bara ha honplantor, för det smakar bäskt eller nått annars. Har jag rätt om jag säger att honplantorna växer kraftigare och har inga färgsåprakande blommor. Hanplantorna där emot växer inte lika krafrigt men har råsa blommor?!
Åsa, mälardalen zon 2
Humle, rosa blommor????? Hanblommorna på vanlig humle är små och gulgröna.

Hanblommor enl.virtuella floran

Honblommor enl. virtuella floran

Precis så såg blommorna på mina humleplantor ut vid förra huset jag frösådde så jag fick både han och honplantor.

Man brukar säga att honplantorna får humlekottar något riktigt bär brukar inte växterna utveckla. I handeln brukar man odla honplantor för att det är de som får de dekorativa "kottarna" som kan användas till humlete mm. +Kottarna är dekorativa även som torkade.
e_sedell
Vad kan det då vara som grannen har?! Han har humle, med de vanliga kottarna. Men sedan har han en lägre växt som slingrar litegrann i staketet. Den har exakt likadana blad och likadant växtsätt o stam, men den växer mindre och har råsa blommor. Ungefär som malvans, men de sitter bara än och en, lite plattare kanske...
Nina H
Det är kanske en annan växt som växer ihop med humlen. Varför inte fråga?
Att köpa humleplanta har tidigare varit lite riskfyllt eftersom man inte vet vad som är hon- eller hanplanta, men nu finns en variant som heter Magnum som är garanterat bara honplantor med massor med "kottar".
Kottarna är egentligen små klasar med blommor. Sägs befrämja god nattsömn. Används annars mest till öl- och mjödbryggning. Kottarna innehåller östrogen, varför de som jobbar proffessionellt med plockning använder handskar.
e_sedell
Nja, det är en planta, det är jag säker på. Men fråga kan man ju alltid, men jag låvar att de inte vet.

Jag kanske kan skicka några sticklingar till några här?!

Det är mycket som innehåller östrogen i naturen. Men det är ju nyttigt, bra för humöret eller någonting i små mängder. Även för män......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon