Full version: Havtorn
Kathy

Vet inte riktigt var mina frågor platsar för underavdelning, men jag provar att lägga in dem här.

När mognar havtornsbär?
Är det något speciellt man ska tänka på då man kokar havtornsmarmelad/saft/sylt? Dvs, behöver man förbereda bären på något speciellt sätt?
Är det någon som har recept på havtornssylt, havtornsmarmelad, havtornssaft?
cia73
Havtornsbären är mogna då färgen övergår från grönt till gul-orange. Bären är alltid lika starka i smaken hur länge du än väntar. laugh.gif Jag har kommit fram till att de bär som är mjuka på busken smakar jästa så såna bär släpper jag ner på marken. whist.gif Jag brukar plocka bären, skölja dem och sen kör jag bara med stavmixern så att bären krossas. Sila i en vanlig sil och sätt till socker enligt smak. Safter innehåller massor av vitaminer eftersom den inte är kokt men tänk på att saften bara står sej i några dagar så frys i små förpackningar.
Nu har jag druckit saft till leda och i år har jag hittat ett bra recept på havtornssås/sylt.
1 dl havtorn
1 dl vatten
1/2 dl socker
Blanda allt i en kastrull och koka till det får en sirapliknande konsistens. Passera genom en sil och sätt med lite av fröna i sylten om du vill. Avnjutes som varm sås eller låt stelna till sylt.
Gör gärna större sats på en gång. smile.gif Om jag kokar sylt så tar jag hälften vanligt socker och hälften syltsocker.
Kathy
Åh!
Tack för snabbt svar och tack för receptet!

Ungefär när på hösten plockar du havtornen?
Saken är den att jag inte riktigt kan ha koll på dem eftersom de finns uppe vid sommarstugan. wink.gif
cia73
Nu i dagarna så har jag börjat plocka lite bär. Alla bär är inte riktigt mogna ännu men det tar så länge före alla är skördade... sweatingbullets.gif
Jag bor då i finska österbotten och det motsvarar zon 5 i Sverige. smile.gif
Kathy
CITAT (cia73 @ 31-08-2007, 18:55) *
Nu i dagarna så har jag börjat plocka lite bär. Alla bär är inte riktigt mogna ännu men det tar så länge före alla är skördade... sweatingbullets.gif
Jag bor då i finska österbotten och det motsvarar zon 5 i Sverige. smile.gif

Okej, tack, då vet jag. smile.gif
Kathy
CITAT (cia73 @ 31-08-2007, 18:49) *
bra recept på havtornssås/sylt.
1 dl havtorn
1 dl vatten
1/2 dl socker

Ett STORT tack för receptet!
Vi kokade havtornsmarmelad i helgen på de bär som vi plockade och marmeladen smakade fantastiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon