Full version: papaya
Sofiia
Någon annan som har provat på att plantera papaya frön? Jag har planterat och har nu 7-8 plantor. Skulle vara kul att se bild på en större planta om någon har, för att se om det alls blir något av det smile.gif
Anna!
Har inte provat men det skulle vara spännande! Har läst lite om skötsel. Den är känslig för att stå i vatten och bör ha väldränerat kring rötterna. Den vill ha varmt, gärna växthus på sommaren och inomhus på vintern. Man ska inte toppa, för den grenar sig normalt inte utan växer på höjden med bladrosett i toppen. Du kan väl lägga upp bilder på dina plantor!! nyfiken....

här är en bild på en väldigt stor planta, men det är nog inget man kan räkna med inomhus rolleyes.gif
[attachment=6974:papaya.jpg]
Sofiia
Okej, tack för skötselråden:) Googlade själv lite, men hittade inte så mycket. Nu har jag tyvärr redan lyckats döda några av plantorna blush.gif så några har lite torkat, men jag har många så det är inte så farligt:) här kommer lite bilder. Här är medan de alla levde + min miniorkidé

[attachment=7003:papaya_2.jpg]

Och så en lite närmare bild, de är ännu ganska små så de har inte fått så många blad

[attachment=7002:papaya1.jpg]

Får vänta och se om det blir något, jag brukar va duktig på att döda sådant som jag sår:(
Ciczi
Satte egen papaya i våras men de strök med allihop tyvärr.

Ciczi
Lilla Birka
Hej! Jag har sått papayafrön flera gånger men aldrig lyckats få dem att nå upp till mer än ett par extra blad förrän förra året då jag fick upp dem till c:a 10 cm höjd. Skänkte då bort dem, den ena till en släkting, den andra till handelsträdgården därför att jag var medveten om att ett vanligt hus under vintern räcker inte. Sannolikt har de plantorna jag gav bort dött också för jag har inte sett den i växthuset och trädgårdsmästaren har inget sagt. Man måste nog ha växthus eller åtminstone extra varmt, fuktigt och framför allt ljust på dagtid för att det ska lyckas.MVH
Sofiia
alla papayor har dött nu (nästan åtminstone), glömde att vattna dem unsure.gif och så var nog jorden för kompakt för dem, säkert för mörkt, kallt, torrt och allting. Och så flyttade de från finland till sverige för en månad sen...
Pånytt nästa vår igen! smile.gif
Lisbeth zon2
Det är så roligt med alla exotiska fröer, men det händer att jag glömmer att vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon