Full version: Vista vs. XP
Ariel
Fråga till alla snälla datamänniskor!

Om jag köper ny dator får jag säkerligen Vista som OP. Fungerar då mina "gamla" XP-program på den nya datorn??

Hälsn/ Ariel
KURT
De flesta windows program finns i 64-bitars versioner numera. Och vad jag så skall man också kunna köra 32-bitars program i vista. Men frågan belyser ju ett problem, nämligen att man som datorköpare sällan kan välja operativsystem till sin nya dator! Man tvingas betala för ett operativsystem som man kanske inte alls vill ha..
Ariel
Exakt Kurt!

Har en känsla av att "nya bättre" OP är lika med "ibland bättre men alltid Större " OP, vilket medför att mman måste köpa kraftigare datorer för att de ska orka köra det "nya och bättre"..om jag nu fatta rätt. Är liksom ganska så dålig på datorer. smile.gif
Hälsn / Ariel
Netha
Håller precis på att bekanta mig med Vista... de program jag hittills lagt in fungerar som de gjort, bl.a office-paketet och Publisher.

En jättebra grej med Vista tycker jag är att man kan förstora text så enkelt. smile.gif

men än har jag inte hunnit utforska och testa så värst mycket.
Netha
CITAT (Netha @ 15-09-2007, 20:10) *
Håller precis på att bekanta mig med Vista... de program jag hittills lagt in fungerar som de gjort, bl.a office-paketet och Publisher.

En jättebra grej med Vista tycker jag är att man kan förstora text så enkelt. smile.gif

men än har jag inte hunnit utforska och testa så värst mycket.

Får väl erkänna att Vista inte var någon höjdare i min mening.
Den ska imorgon dag bytas och jag får igen min XP professional. tummenupp.gif biggrin.gif
KURT
CITAT (Netha @ 17-09-2007, 21:23) *
Får väl erkänna att Vista inte var någon höjdare i min mening.
Den ska imorgon dag bytas och jag får igen min XP professional. tummenupp.gif biggrin.gif

Den erfarenheten verkar många andra också ha haft, m a o ett utmärkt skäl att byta till ett OS med öppen källkod.
Floppy
Jag tycker att Vista är helt OK än så länge...problemet tycker jag bara att det inte följer med nån bok om vad som är nytt i programmet...så man vet ju inte riktigt vad som finns med...Till min nya dator följde det med Business versionen och det vet jag inte varför men men...jag satt iaf och kollade runt lite i programmet och upptäckte till min fasa att inte spelena fanns... ohmy.gif -fear-.gif ...men efter mycket om och men så hittade jag på microsofts hemsida installationer för min version och däri bland fanns spelena...det stod att i Business versionen är inte spelena någon prioritet så det fick man installera själv om man ville ha...Japp det vill jag och installerade dem utan problem...så nu gillar jag Vista igen... tummenupp.gif yes.gif
AnitaO
Är nöjd med Vista. Alla mina gamla program fungerar utan problem smile.gif
AnitaO
Jo förresten ... kom på en annan sak.
Windows Mail är mycket bättre än Outlook. Det har bl.a. ett inbyggt skräppostfilter som gör att man slipper 90% av all spam smile.gif
Netha
CITAT (Floppy @ 18-09-2007, 08:17) *
Jag tycker att Vista är helt OK än så länge...problemet tycker jag bara att det inte följer med nån bok om vad som är nytt i programmet...så man vet ju inte riktigt vad som finns med...Till min nya dator följde det med Business versionen och det vet jag inte varför men men...jag satt iaf och kollade runt lite i programmet och upptäckte till min fasa att inte spelena fanns... ohmy.gif -fear-.gif ...men efter mycket om och men så hittade jag på microsofts hemsida installationer för min version och däri bland fanns spelena...det stod att i Business versionen är inte spelena någon prioritet så det fick man installera själv om man ville ha...Japp det vill jag och installerade dem utan problem...så nu gillar jag Vista igen... tummenupp.gif yes.gif

Spelen hade jag... plöjde igenom dem (flesta) ... inget nytt under solen. smile.gif
.. är sååå nöjd nu när jag fick tillbaks min XP. smile.gif

Jag har ganska många program och inte alls alla "gifte sig" med Vista...
får vänta ett par år eller tre, då borde Vista hunnit ikapp... hoppas jag.
Floppy
Det finns ju lite små spel att lägga till i listan på sidan på skrivbordet...de så kallade 'gadgets'...då får du med lite poker spel och suduku bla...och ett nytt spel är ju Mahjong och Schack mfl...de finns ju inte till XP:n...och jag älskar dessa småspel...så för mig var det toppen... yahoo.gif
Netha
Jag spelar Mahjong på nätet... finns ett antal att välja emellan.
En kul grej var att man kunde ha dagens lokala väder och t.ex nedräkning till jul, eller speciell dag man valde.
Men... som sagt... jag väljer XP profesional än så länge.... byter nog när programmet är färdigbyggt och inte har barnsjukdomar.
Siv i Bollnäs
Intressant att läsa era synpunkter och erfarenheter av Vista kontra XP Pro. Jag stod inför att byta till ny dator i början av året och efter att ha tillbringat sju timmar på tåg läsande en datatidning från pärm till pärm som handlade nästan enbart om Vista så beslöt jag mig att köpa XP Pro i stället för nya Vista. (Jag hade Windows 98 förut).Vista hade många barnsjukdomar enligt skribenterna, och gick inte heller ihop med många äldre och bra program. Inte heller alltid med äldre apparater som skrivare, scannrar osv. även om det inte var något fel på dessa. Många nya innovationer är sannolikt bara kosmetiska, och ska de granskas kritiskt ur ren användarsynpunkt kan man lika gärna vara dem förutan. Bristen på bra information (som förr alltid medföljde datorer i form av riktiga ganska tjocka böcker, faktiskt, där man kunde lära sig praktiskt taget allt,) är påtaglig nuförtiden. Detta är naturligtvis inget annat än penningbesparande åtgärder för tillverkarna, men gagnar ju inte användarna. Dessa får ju själva kosta på både tid och besvär samt papper och tonerpatroner för att trycka ut eventuella beskrivningar.
Tyvärr har ju även XP sina brister, bland annat dåligt med information, och de nya versionerna av andra program som jag fick installerat samtidigt har ställt till en del problem (som kan läsas om i en annan tråd.)
Man behöver i varje fall aldrig köpa dator på det sättet att operativsystemet s a s följer med på köpet. Man kan själv bestämma vad man vill ha.
Hälsningar Siv smile.gif
Netha
CITAT (Siv i Bollnäs @ 21-09-2007, 15:49) *
Man behöver i varje fall aldrig köpa dator på det sättet att operativsystemet s a s följer med på köpet. Man kan själv bestämma vad man vill ha.
Hälsningar Siv smile.gif

Jag köper min i delar... bestämmer vad jag vill och inte vill ha.
Inga färdiga "paket" här. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon