Intressant att läsa era synpunkter och erfarenheter av Vista kontra XP Pro. Jag stod inför att byta till ny dator i början av året och efter att ha tillbringat sju timmar på tåg läsande en datatidning från pärm till pärm som handlade nästan enbart om Vista så beslöt jag mig att köpa XP Pro i stället för nya Vista. (Jag hade Windows 98 förut).Vista hade många barnsjukdomar enligt skribenterna, och gick inte heller ihop med många äldre och bra program. Inte heller alltid med äldre apparater som skrivare, scannrar osv. även om det inte var något fel på dessa. Många nya innovationer är sannolikt bara kosmetiska, och ska de granskas kritiskt ur ren användarsynpunkt kan man lika gärna vara dem förutan. Bristen på bra information (som förr alltid medföljde datorer i form av riktiga ganska tjocka böcker, faktiskt, där man kunde lära sig praktiskt taget allt,) är påtaglig nuförtiden. Detta är naturligtvis inget annat än penningbesparande åtgärder för tillverkarna, men gagnar ju inte användarna. Dessa får ju själva kosta på både tid och besvär samt papper och tonerpatroner för att trycka ut eventuella beskrivningar.
Tyvärr har ju även XP sina brister, bland annat dåligt med information, och de nya versionerna av andra program som jag fick installerat samtidigt har ställt till en del problem (som kan läsas om i en annan tråd.)
Man behöver i varje fall aldrig köpa dator på det sättet att operativsystemet s a s följer med på köpet. Man kan själv bestämma vad man vill ha.
Hälsningar Siv