Full version: Hasselnötter
Lottas
Nån som vet när man ska skörda hasselnötter? Och hur man ska torka/förvara dem.
Fenja
Här hittar du tidigare trådar om hasselnöt, det du undrar kanske finns besvarat där. Annars får du fråga igen, kanske i träd och buskavdelningen.
Mvh
Fenja
Orcus
gissar på slutet av augusti eller början på september, för då var ekorrarna och länsade vårat hasselnötsträd smile.gif dom lämnade inte en enda nöt vad jag sett hehe
Stella-Polaris
CITAT (Orcus @ 27-09-2007, 17:49) *
gissar på slutet av augusti eller början på september, för då var ekorrarna och länsade vårat hasselnötsträd smile.gif dom lämnade inte en enda nöt vad jag sett hehe

Jag går ut och plockar första dagen jag ser ekorrarna. Tar bara de som sitter lätt att komma åt sedan får de ta resten. I ca två veckor har jag dem springandes i trädgården sedan är nötterna slut..
Anders Roslagen
Ja, man får vara snabbt ute, de är eftertraktade. Du kanske har hasselmus dessutom som vill ha dem. Har inte sett dem hos mig.

Bilder på hasselmus

Idag såg jag att julhasselnötterna jag sådde förra höst/vintern har blivit till några plantor i ängen. Spännnande att se om det blir buskar av dem. De vilda har väldigt små nötter, men de är goda de med.
ingrid fuxwall
Självfallet blir det träd av dina julnötter.
Själv har jag helt plötsligt ganska många hasselträd på tomten - la ut nötter och en hund älskade att knäcka skalen och dra runt med nötterna, för tio år sedan
Anders Roslagen
Men vet ju inte om de är härdiga. C. maxima från Turkiet....
ingrid fuxwall
CITAT (Anders Roslagen @ 07-11-2007, 21:04) *
Men vet ju inte om de är härdiga. C. maxima från Turkiet....

Förstår inte riktigt vad du menar
Anders Roslagen
De där hasselnötterna man köper till jul är importerade. De är större än de vilda, heter tydligen Corylus maxima medan våra vilda är Corylus avellana.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon