Eva 33c
Jag har sett ut en plats där jag kan plantera ett ganska stort träd. Det ska ha en stam och sedan krona, inte flerstammigt alltså.
Jag är rätt förtjust i rönnar och sneglar på Birgitta och Dodong.
Vilken skulle ni välja? Vad har ni för erfarenheter av dessa träd? Jag bor i zon 5, minst.
Eller har ni något annat förslag på träd ingen trädgård bör vara utan? rolleyes.gif
Anders zon 1
Med gott om utrymme skulle jag välja 'Dodong' som jag tycker är ett av de vackraste prydnadsträd som går att odla i det här landet. Den har ett fint, kraftfullt växtsätt med blanka, friska stora blad som får fantastiska höstfärger och stora lackröda bär. 'Birgitta' blir inte fullt lika stor och påminner mer om en vanlig rönn med gula frukter. Ett problem med Dodong är dock att man brukar ange zon 4 som gräns, fast jag har för mig att jag läst på något trädgårdsforum att det finns välmående exemplar i betydligt kallare klimat än så i Norrland.
ewa zon 3
Jag har två stycken 'Birgitta' i min trädgård och de valde jag just för att de inte blir så stora, 5-6 m och växer upprätt.
Sen får vi väl se hur stora de blir egentligen det här är bara 2:a året än så länge. Tycker den växer vackert och lite sirligare blad än den vanliga rönnen. Hittills har det inte blivit så mycket av de gula bären.
Här tittade jag när jag valde träd

/Ewa
kerstin z5-6
'Dodong' , och det är inga problem med den i z5 -Mackia amurensis måste du ha också och ett antal olika Malus
coolgleam.gif knö ihop dem smile.gif
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-09-2007, 20:15) *
'Dodong' , och det är inga problem med den i z5 -Mackia amurensis måste du ha också och ett antal olika Malus
coolgleam.gif knö ihop dem smile.gif

Tack för orden om Dodong och zon 5. tummenupp.gif Jag har nog lutat lite åt "Dodong-hållet" men funderat över det där med härdigheten. (Med tiden kan jag nog hitta en plats till Birgitta med, bara jag får fundera lite)
Mackian har jag sedan några år, den blommade för första gången förra året. Ett riktigt favoritträd som många undrar vad det är när de är på besök. Tänkte ge den en clematis-kompis nästa år. Har så många frösådda plantor av lite olika modeller...
Vilka Malus sorter kan du (eller vem som helst) rekomendera för zon 5? Förutom vanliga äppelträd, M. sargenti, M. sieboldii och M. rockii (frösådda plantor som ännu inte blommat) som jag redan har. Helst en med rosa blommor eftersom samtliga uppräknade har vita.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon