Olivia
Ojdå, attans vad kallt det var nu i natt w00t.gif . Tror ni mina pelargoner klarat sig? Eller ska man slänga dem med en gång?
Fenja
Du kan övervintra dina pellisar till nästa år om du vill, men då ska du ta in dem innan frosten förstört dem. Annars är det väl bara att vänta med att kasta dem tills de ser fula ut.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
som fenja säger övervintra dom inne , mörkt och svalt och torrt gärna runt +5c +10c . dom tål frost ner till ca -2c -3c .
Olivia
Tack för svaren, det var -1 grad i morse, och de som jag tänkt övervintra (några fina nya ex som jag tog som sticklingar i våras) ser fina ut ännu. Men jag får nog se till att ta in dem nu... Tyvärr har jag inget mörkt och svalt utrymme, så det får bli på fönsterbrädan, så får jag ta lite sticklingar av dem sedan! Det funkade bra förra året i alla fall smile.gif
Alexander-VG-zon3
inne i fönsterkarmen går också bra , extra ljuse lite mer vatten håll det runt +15c . ev öppna fönstret så det hålls runt +10c
Erika i Sandviken
Själv förvarar jag mina pellisar i stallet,en av boxarna får vara "blomrum" vinter tid.Funkar perfekt,stallet håller exakt +10 grader hela vintern och boxen har två fönster från två olika håll.
Känner du någon som har stall kan du fråga om du får "hyra" in dem giggle.gif
Sollan
Lägg fiberduk över om det är risk för frost. Jag ställer dessutom upp idem på en bänk mot huset så får de lite extra skydd. Dessutom skyddas de lite mot hällregn så det inte är så förpipplat blöta när det är dags att ta in dem.
Alba
Jag har alltid övervintrat mina i vanlig rumstemp...ca 18°.

I fjol hade jag extraljus och vattnade då lite mer än då jag inte hade extraljus.......men fortfarande väldigt lite vatten.

Med eller utan ljus....jag märker ingen skillnad på pelargonerna. De kommer igång så bra på våren och blommar lika bra oavsett ljus eller ej.
annsve
CITAT (Alba @ 08-09-2007, 17:10) *
Jag har alltid övervintrat mina i vanlig rumstemp...ca 18°.

Ååå så glad jag blir - kan jag ha dom i förrådet där det är rumstemperatur men inget ljus eller bör jag ha dom inne i lägenheten?
ingrid fuxwall
Några gånger har jag förvarat dem i matkällaren som saknar ljus, fast hur de klarade det minns jag inte blush.gif Men en stor mårbacka stod på golvet i ett ganska kallt rum hela sistlidna vintern och glömdes bort så något vatten fick plantan inte men så fin den blev!

Men de flesta brukar jag ta in och förvara i fönstren i mitt kalla hus och de vaknar till liv på våren, så bra att det går fint att ta sticklingar på dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon